Smart Roadster - 2003 - 277.624 km - Klokje rond

Eigenaar kocht de goedkoopste Smart Roadster van Nederland

18 reacties

Video

De goedkoopste Smart Roadster van Nederland kopen, voor 2.650 euro,  zonder iets te weten over de onderhoudshistorie: je moet maar durven. Die durfal heet Bart Nolte.

Gemaakt in Frankrijk

Voor Bart Nolte is deze Roadster zijn eerste auto. En hij is er maar wat blij mee. Maar komt de Smart na 277.624 kilometer en acht eigenaren zonder kleerscheuren door de keuring? Lijkt ons een lastig verhaal. Maar keuren is weten, dus vooruit met de geit. Waarom een Smart eigenlijk?

Toen de 23-jarige Bart uit het Twentse Tubbergen uit huis ging om op kamers te gaan wonen in Hengelo, had hij een auto nodig. Zijn ouders hadden er schoon genoeg van dat hij steeds die van hen leende. En dus begon voor Bart de zoektocht naar zijn eerste eigen auto. “Wat het zou worden, maakte me niet zoveel uit. Hij moest vooral goedkoop zijn in de motorrijtuigenbelasting en niet al te veel verbruiken”, aldus Bart. Zo heeft hij ook een Daihatsu Sirion 1.3 voorbij zien komen. “Die had een dakraam en een rode kleur. Toch vond ik hem wat saai, dus heb ik hem laten staan.” Na maanden zoeken kwam de Roadster voorbij. Met 23 euro aan mrb was de keuze snel gemaakt.

We mogen van geluk spreken dat Bart vandaag aanwezig is in Soesterberg. De Smart wilde gisteren niet starten vanwege een elektronische blokkering. De reservesleutel deed het gelukkig nog wel. “De elektronica van deze auto’s is heel gevoelig. De techniek is dan wel ontworpen door Mercedes-Benz, maar duidelijk niet gemaakt door dat bedrijf. Deze auto’s werden gemaakt door de Fransen en dat merk je aan alles.”

Mercedes-fans

Ook al maakte het Bart weinig uit welke auto zijn eerste werd, hij had bij zijn ouders niet hoeven proberen om met een Sirion aan te komen. “Zowel mijn vader als moeder zijn gek van Mercedes. In de garage bij mijn ouders thuis staan een 190 D uit 1984 en een W116 300 SD, een van de twaalf in Nederland geleverde diesels. De W126 300 SEL uit 1986 rijd ik het liefst. Die is van de Deutsche Bank geweest om klanten in te vervoeren.” Met personenvervoer is Bart bekend. Thuis hebben ze een touringcarbedrijf met twaalf bussen. Daarom is hij naast zijn studie als ingenieur aan de Universiteit van Twente ook vaak onderweg als touringcarchauffeur.

Het touringcarbedrijf van de ouders van Bart geeft hem de ruimte om aan zijn eigen auto te werken: “Ik heb dan wel geen opleiding gedaan tot automonteur, maar met wat hulp van collega’s kan ik veel zelf doen aan de Smart. Een tijd geleden heb ik zelf de voorruit vervangen. Wat een klus! Het hele interieur zit in de weg. Daardoor zit er nu een scheur in het dashboard. Maar als je het niet weet, zie je het niet. Carglass vroeg 680 euro. Een nieuwe voorruit kostte me 140 euro, dus de keuze om het zelf te doen was snel gemaakt.”

Ook heeft Bart zelf de bougies vervangen. “Daarvoor moest de hele achterbumper eraf. En ik had speciaal gereedschap nodig om de doppen eraf te trekken.” Dat die bumper er vaak op en af is geweest ziet ook keurmeester Joep Schuurman: “Er mist allerlei bevestigingsmateriaal en hier en daar zitten er scheuren in de afdichtingen van het isolatiemateriaal.”

Ver onder de maat

Als de Smart eenmaal de brug op staat, hebben we goed zicht op de onderkant. Daar vallen Joep wat zaken op, waaronder de remmen: “Onder deze Smart zitten met afstand de dunste remschijven die ik ooit in mijn carrière heb gezien. Je zou ze bijna op een platenspeler kunnen leggen.” Dat de Smart slecht remde, was bij Bart bekend. Hij heeft al nieuwe exemplaren liggen. “Die waren maar 14 euro.”

Met acht vorige eigenaren en een ontbrekende onderhoudshistorie weet je nooit wat voor vorig leven een auto heeft gehad. Wat wel duidelijk is: een aantal onderdelen van deze Roadster is niet origineel. Joep: “Hoogstwaarschijnlijk is de Smart getuned. Hij hangt onnatuurlijk fel aan het gas en er is goed te zien dat de turboslang niet meer origineel is. Ook zijn de motorsteunen vervangen door massieve exemplaren, wat de rijbeleving niet ten goede komt.”

Ondanks dat de Smart niet meer nieuw is en op een aantal punten behoorlijk door de mand valt, is Bart allesbehalve uit het veld geslagen. “Nu ik nog beter weet wat eraan mankeert, heb ik weer een hele lijst om mee aan de slag te gaan.” En dat is precies wat Bart gaat doen, zijn hobby koesteren.

Eigenaar Smart Roadster

Naam: Bart Nolte
Bouwjaar: 2003
Woonplaats: Tubbergen
Beroep: parttime touringcarchauffeur/student
Wat zou je aan je auto willen veranderen? “Andere velgen.”
Wat is je langste reis met de auto? “Naar Luxemburg.”

Onderhoudshistorie

Toen Bart zijn Smart kocht, zat er geen enkele rekening bij. Ook het onderhoudsboekje ontbrak en het dashboard gaf aan dat de onderhoudsbeurt al 16.000 km was overschreden. Het afgelopen jaar zijn er daarom veel zaken aangepakt:

  • Olie ververst en filter vervangen
  • Versnellingsbak vloeistof vervangen
  • Koppelingsservo opnieuw gesmeerd,
  • Koppelingsaangrijpingspunt opnieuw gekalibreerd
  • Vier banden vervangen, gebalanceerd en uitgelijnd
  • Voorruit vervangen
  • Soldeerverbindingen op SAM-module opnieuw gesoldeerd
  • Raammechanisme rechts opnieuw gesmeerd
  • Stuurbekrachtiging uitgeschakeld
  • Brandstofdrukregelaar vervangen
  • Interieur gereinigd met stoomreiniger
  • Versnellingspook vervangen

Wat mankeert er aan de Smart Roadster?

  • Trilt erg bij stationair lopen
  • Is fel op het gas/slecht te doseren
  • Stuur trilt fors met remmen
  • De ruitensproeier werkt niet
  • De auto rammelt alsof het een oude Volvo is, maar dan een paar keer zo erg
  • Het stinkt naar koelvloeistof
  • Er ontbreekt van alles en nog wat aan montagemateriaal van bumpers, afdekkappen etc
  • De voorremmen zijn in zeer slechte staat
  • Er zijn goedkope banden gemonteerd
  • De motorsteunen zijn vervangen door massieve exemplaren
  • De motor lekt wat olie
  • Diverse remleidingen zijn verroest

De mening van Carrec Technocenter

“Voor de Smart een duim omlaag. Een toch al onveilige auto, met goedkope banden en slechte remmen, YOLO! Overigens snap ik de charme hoor, maar eigenlijk hoort dit thuis op een kartbaan, niet op de openbare weg.”

Signalement

Merk Smart
Model roadster 60kW
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, semi automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.650

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 698 cc
Maximaal vermogen 60 kW / 82 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 110 Nm bij 2.250 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.427 mm / 1.615 mm / 1.192 mm
Wielbasis 2.360 mm
Massa leeg 790 kg
Laadvermogen 240 kg
Banden185/55R15Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 122 g/km

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.