Test: Smart forfour 1.5 cdi 70kW passion (2005)
Trendy dieseltje
De smart forfour is ook verkrijgbaar met een dieselmotor. Deze in Nederland geproduceerde auto heeft te kampen met een stevige prijs, maar liefhebbers van een trendy diesel met een sportieve inslag zullen het model zeker waarderen.
De krachtbron is exact dezelfde 1,5-liter driecilinder dieselmotor die in de Mitsubishi Colt DI-D HP wordt ingebouwd. De auto's komen immers uit dezelfde fabriek. De motor levert 95 pk en een maximumkoppel van 210 Nm bij 1.800 tpm. De common-raildiesel is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak.
Als je in deze forfour de weg op gaat, voel je het direct: er staat een lekkere diesel in het vooronder, die mooi rustig loopt en prima presteert. De smart geeft de bestuurder zelfs het gevoel van sportiviteit. Je kunt lekker snel optrekken en vlot meekomen. Ook heeft 'ie nog fut als je in de vijfde versnelling vanuit, zeg, 115 km/h wilt optrekken. Kortom, de 1,5-liter diesel is 'n motor met pit. Aan het geluid van deze diesel hoef je je niet te storen. Even hoor je dat je een zelfontbrander start, maar binnenin wordt het geluid goed gedempt. Bij 120 km/h is er wat bandengeruis, maar al met al is het voor deze klasse allemaal heel netjes.
Tegenstand
De wegligging mag er ook best zijn. 't Stevige gevoel van de smart nodigt je uit om sportief te rijden en dat kan, snel bochtenwerk is geen probleem. De forfour ligt uitstekend en blijft lang op koers. Ga je te hard, dan waarschuwt hij op tijd en 'gas los' is de remedie.
De vijfbak doet 't zoals je van 'm verwacht; schakelen gaat gemakkelijk en nauwkeurig. Hetzelfde geldt voor de besturing, die is precies. Bij heel snelle en grote stuurbewegingen (zoals in 'n slalom) merk je dat de smart is uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging. Dan voel je 'n beetje tegenstand, maar daar merk je in het dagelijkse gebruik niets van. Remmen doet 'ie naar behoren en 't pedaal voelt goed stevig aan. Smart monteert rondom schijven, ABS is standaard. De smart heeft verder standaard ESP in combinatie met tractiecontrole.
Gaatjesnylon
Dat er aan 't interieurdesign van de forfour veel aandacht is besteed, zie je zelfs aan het zonnescherm voor het schuifdak (optie), dat is gemaakt van gaatjesnylon en daardoor nog wat licht doorlaat. Leuk! De smart forfour is uitgerust met een verschuifbare achterbank. Verschuiven kan vanaf de voorkant en vanuit de bagageruimte en dat is handig. We meten 14 cm 'schuiflengte' in de smart; je kunt de bagageruimte dus flink vergroten, al kan er dan niemand meer op de achterbank zitten. De forfour heeft geen hoedenplank en daarom geeft DaimlerChrysler de inhoud van het bagagecompartiment op tot het dak (268 liter), wat ongebruikelijk is. Haal je de achterbank er compleet uit, dan vergroot je de bagageruimte van de forfour tot 910 liter.
De bediening van de portierruitjes zit in de middenconsole en is bovendien te ver naar achteren geplaatst. Je scheurt zowat uit je armsgaten om erbij te kunnen. Met de aflegruimte is het slecht gesteld. De portiervakken zijn net goed voor een notitieboekje.
De hippe vierpersoons-smart moet met zijn vrolijk beklede interieur de concurrentie tegemoet treden met een flink prijsnadeel. Toch zal de smart forfour diesel zeker zijn eigen klantenkring weten op te bouwen. Zij die komen uit een groter dieselmodel, die een trendy auto willen rijden, gezien willen worden en bovendien op geld niet hoeven te kijken, kiezen voor de hippe smart.
- +Lekkere diesel
- +Goede wegligging
- +Hip
- -Duur
- -Weinig aflegruimte
- -Plaatsing ruitbediening
Signalement
Merk | Smart |
---|---|
Model | forfour 1.5 cdi 70kW passion |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.810 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.493 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 210 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.752 mm / 1.684 mm / 1.450 mm |
Wielbasis | 2.500 mm |
Massa leeg | 1.060 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 500 kg |
Banden | 195/50R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,4 s / 7,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,0 s / 10,7 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km (fabrieksopgave: 4,6 l/100km) |
CO2-uitstoot | 121 g/km |