Test: Smart Brabus Forfour (2016)

36 reacties

Video
AutoWeek 29 2016
AutoWeek 29 2016

Je leest het in AutoWeek 29 2016

Tuner Brabus heeft de derde generatie Smart onder handen genomen en wij gaan op pad met de Forfour. Ineens kan de ultieme stadsauto ook mee op de Duitse autobahn. Indrukwekkend, maar daar staat wel een prijs tegenover.

De Smart is een van de meest onwaarschijnlijke auto's om een snelle versie van te knutselen, maar dat heeft tuner Brabus er nooit van weerhouden om het toch te proberen. Inmiddels is de derde generatie Smart alweer meer dan een jaar onder ons en inmiddels is het de hoogste tijd om kennis te maken met de gloednieuwe Brabus-versies. Smart levert drie koetswerkvarianten: ForTwo, Cabrio en ForFour en precies datzelfde geldt voor de Brabus-uitvoeringen.

Wij kiezen vandaag voor de ForFour en wel eentje met een prachtige, dieprode metallic lak. Uiterlijk is de Brabus te herkennen aan onder meer een diffusor achter, een dubbele uitlaat met verchroomde sierstukken en imposante 17-inchwielen. Ook een open dak is standaard voor de Brabus. Vanbinnen heeft hij een op het dashboard staande toerenteller die tevens een klokje herbergt, sportstoelen en een aantal kattenbelletjes die je eraan herinneren dat je in een Brabus rijdt: we zien dit onder meer in de pookknop, op de toerenteller en de snelheidsmeter en op de handrem. Het met leer beklede stuurwiel is vrij dik, waardoor het erg lekker in de hand ligt. Je hebt uitzicht op een grote, centrale snelheidsmeter met daarin een display. De sportstoelen bieden veel steun aan de lendenen, maar de zittingen zijn aan de korte kant. Achterin de ForFour zit je als volwassene erg krap. Zelfs wanneer je binnen het segment kijkt, is het ruimte-aanbod onder de maat. Daar staat tegenover dat Smart zijn speelse karakter ook naar de achterste zitrij heeft doorgetrokken; tussen de stoelen staat een uitneembare console met allerlei opbergmogelijkheden en in de rugleuning van beide voorstoelen zit een uitsparing waar passagiers hun smartphones kwijt kunnen. De portieren draaien tot bijna haaks op de koets open, wat de instap sterk vergemakkelijkt. Ramen opendraaien behoort helaas niet tot de mogelijkheden, je moet achterin genoegen nemen met uitzetramen. De kofferbak heeft een tamelijk hoge vloer, doordat de motor eronder zit.

KRACHTIGSTE SMART OOIT

Brabus heeft het niet bij optisch tunen gelaten, maar is ook met de techniek aan de slag gegaan. De 0,9-liter driecilinder turbomotor, die in een gewone Smart naar keuze 71 of 90 pk levert, is in de Brabus-uitvoering dankzij de geoptimaliseerde luchttoevoer en een verhoogde inspuitdruk goed voor 109 pk, terwijl het koppel van 91 of 135 Nm is toegenomen tot 170 Nm. Met die waarden mag de nieuwe Brabus zich de krachtigste productie-Smart ooit noemen (de vorige Smart Brabus had 102 pk en 147 Nm). Toch krijg je bij het wegrijden niet meteen kippenvel op je rug. Hoewel bij de uitlaat wel is gesleuteld aan de tegendruk, is er niet merkbaar aan het geluid gewerkt, waardoor de Brabus iets te tam klinkt. Zodra je het gaspedaal vloert, heeft de zestrapsautomaat met dubbele koppeling wat
tijd nodig om wakker te worden. Echter,zodra de sprint eenmaal is begonnen, blijkt het een verrassend goede transmissie, wellicht de beste in deze klasse. Hij schakelt razendsnel en vloeiend. De besturing is door Brabus wat zwaarder gemaakt en dat is beslist een verbetering.

Maar de meest geslaagde aanpassing aan de ForFour is wat ons betreft het Brabus Performance-sportonderstel. Bochtenwerk was nooit het specialisme van de ForFour, maar als Brabus gaat hij heel zelfverzekerd de hoek om. De meeste indruk maakt hij echter op de Duitse autobahn, waar de Brabus een snelheid van 187 km/h weet te bereiken. Niet slecht voor een Smart. Tegelijkertijd valt op hoe koersvast en strak de ForFour dan blijft. Dat was in onze voormalige duurtester wel anders, dus hiervoor mag Brabus de eer naar zich toe trekken. Deze eigenschappen combineert hij met een stadsvriendelijk karakter (extreem korte draaicirkel) en dat maakt hem tot een interessante auto.

Hij moet wel duur betaald worden: met € 21.995 de Brabus ForFour bepaald geen koopje. Bestel je hem in de door ons gereden versie met het Xclusive-pakket (dat onder meer toerenteller, sportstoelen, stoelverwarming vóór en een JBL-geluidssysteem bevat), dan mag je € 25.795 overboeken. Geen probleem? Dan kun je nu terecht bij de Nederlandse dealers.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Smart Brabus Forfour
Smart Forfour BrabusSmart Forfour BrabusSmart Forfour BrabusSmart Forfour BrabusSmart Forfour BrabusSmart Forfour BrabusSmart Forfour BrabusSmart Forfour BrabusSmart Forfour BrabusSmart Forfour BrabusSmart Forfour Brabus

Signalement

Merk Smart
Model forfour BRABUS
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.518

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 898 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 170 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 35 l
Lengte / breedte / hoogte 3.525 mm / 1.665 mm / 1.543 mm
Wielbasis 2.494 mm
Massa leeg 995 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor185/50R16Prijzen
Banden achter205/40R17Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s
Brandstofverbruik 4,6 l/100km
CO2-uitstoot 104 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum