Skoda Octavia 1.8 20V Turbo L&K (1999)
Tsjechische edelman
Met de Octavia Laurin & Klement introduceert Skoda een absoluut topmodel. Het is een snelle Skoda met alles erop en eraan. Werkelijk alles? Nou, we nemen u even mee.
We ontsluiten op afstand de centraal vergrendelde portieren, grijpen de met metallic lak gespoten deurklinken en nemen plaats op de met leer beklede stoelen voorzien van side-bags en verwarming. Hoogte van de stoelen en de lendensteun instellen, en we verstellen axiaal en radiaal het met leer beklede stuurwiel. Elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels zorgen voor goed zicht naar achter. De airco regelt zelf na de instelling van de gewenste temperatuur het klimaat, maar door de vier elektrisch te bedienen ramen en het glazen schuif/kanteldak kan ook extra frisse lucht worden toegevoerd. Een audio-installatie met CD-wisselaar streelt het oor. Tijdens de rit heeft de rechtervoet vrij door de cruise control, en een boordcomputer houdt zaken als gemiddelde snelheid, verbruik en buitentemperatuur bij. Aan het einde van de rit maken we ons gezicht toonbaar in twee verlichte make-up spiegels.
De forse carrosserie met kloeke en voor de topklasse passend behoudende belijning ziet er goed uit. Samen met fraaie 16' lichtmetalen velgen en glanzende metallic lak biedt de Laurin & Klement uitvoering de extra uitstraling die van een topmodel verwacht mag worden. Het interieur sluit daar naadloos bij aan. De L&K heeft het dashboard van de Octavia SLX en dat ziet er prima uit. Klassiek van vorm, met ronde klokken, en de gebruikte kunststoffen zijn aangenaam om te zien. Door twee kleuren toe te passen oogt het bovendien niet massief. Schoonheidsfoutje is de sterke spiegeling in het klokkenpaneel. Tja, en het leer ziet er wel heel weldadig uit. Vooral omdat de beige kleur die een tikkeltje naar het geel neigt exclusief is voor de Laurin & Klement. De totale indruk is er een van klasse.
Soepele turbomotor
Bij zo'n exclusief topmodel hoort natuurlijk een passende krachtbron. Daarvoor komen alleen de snelste diesel- en benzinemotor in aanmerking: respectievelijk de 110 pk TDI en de 150 pk 1.8T 20V. Die laatste zit in onze testauto en dat is geenszins behelpen. Het is een soepele turbomotor die zijn maximale trekkracht van 210 Nm over een breed toerengebied van 1750-4600 tpm beschikbaar heeft. Hij voelt daardoor als een veel grotere motor zonder turbo. Van 0-100 in 9,4 s is rap en de tussensprintjes mogen er ook zijn. De krachtbron is ook mooi stil. Pas bij hogere snelheden hoor je aan een lichte brom dat er maar vier pitten onder de kap zitten. Andere geluiden overheersen. De 205 milimeter brede banden laten van zich horen en het schuif/kanteldak is niet geheel vrij van windgeruis. De versnellingsbak en koppeling functioneren naar behoren. Toch lijkt ons de automatische transmissie een aantrekkelijke optie.
Goed toeven
Het is goed toeven in de Octavia. De stevige stoelen zitten prima en de ruimte voorin is dik voor elkaar. Achterzitters van enig formaat hebben wel problemen. De wielbasis is aan de korte kant en daardoor is de beenruimte achterin niet meer dan voldoende, bovendien biedt de aflopende Octavia-daklijn weinig hoofdruimte. Wel is er een ruime kofferruimte met een inhoud van 528 liter. Het onderstel is met het oog op de slechte Tsjechische wegen aan de soepele kant afgestemd. De carrosserie helt daardoor iets meer, maar oneffenheden in het wegdek worden prima verwerkt. Kleine hobbeltjes zoals dwarsrichels zijn wel voelbaar, mede door de grote 16' velgen met lage 55-serie banden. Opvallend is dat het weggedrag sportief te noemen is. De Octavia stuurt veel makkelijker een bocht in dan bijvoorbeeld een Audi A3. De Skoda heeft iets minder onderstuur. Daar staat echter tegenover dat gaswisselingen in bochten reactie van de achterkant oproepen. Die schuift naar buiten en dan is het zaak tegen te sturen om hem op te vangen. Skoda heeft van deze L&K een absoluut hebbeding gemaakt. Hij vormt het bewijs dat Skoda heden ten dage een serieus alternatief is voor de gevestigde merken.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Octavia 1.8 20V Turbo L&K |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 27.202 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 210 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.511 mm / 1.731 mm / 1.429 mm |
Wielbasis | 2.512 mm |
Massa leeg | 1.345 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 216 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,4 s / 12,1 s |
Brandstofverbruik | 8,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 192 g/km |