Skoda Octavia 1.8 20V Turbo (2002) - Op de rollenbank
Krachtiger dan een RS
20 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Luc Vranken
- Op de rollenbank
Mike de Bone had een auto nodig. Een oud-collega had dringend geld nodig. Dus kocht Mike een heerlijk oudje voor weinig: een Skoda Octavia 1.8 20V Turbo uit 2002. We bekijken hoe dat uitpakt op de rollenbank.
Deze Skoda Octavia is geen RS
Nee, het is geen RS, terwijl het wel op de achterklep staat. Maar niet getreurd, deze Octavia is onder handen genomen, stelt eigenaar Mike de Bone ons gerust. Mike woont in Rosmalen, is 43 jaar jong en geboren en getogen in Gouda . Voor het geringe bedrag van €2.000 nam hij tien jaar geleden de Skoda over. Mike raakte zijn lease-auto kwijt en had nieuw vervoer nodig. Een oud-collega had geld nodig vanwege een scheiding die nogal prijzig uitviel. Zo is het gekomen.
Zelf heeft Mike niet gesleuteld of laten sleutelen. Hij kocht hem in deze staat. “Het is echt een bijzondere uitvoering. Want de auto is Stage 1 getuned waardoor hij in feite krachtiger is dan een originele RS. Heb je dat interieur gezien?” Mike bezit de Octavia nu elf jaar. “Hij wordt elk jaar netjes door de Skoda dealer onderhouden en daar zeggen ze dat de auto technisch in topconditie verkeert.”
Het blijft heel
Hoewel het dus geen originele RS is, het topmodel destijds van 180 pk, is Mike toch tevreden. “De mijne is van oorsprong een Elegance met een standaard 150-pk variant van de 1.8 20V. Maar de eerste eigenaar heeft deze Octavia wat betreft uiterlijk en prestaties op gelijke hoogte gezet met een originele RS.” Dat wil zeggen dat hij met zijn Stage 1 tuning een vermogen op de weg moet zetten van tegen de 200 pk en een koppel van 340 Nm. Dat is meer dan een echte RS levert. Die RS kloppen, dat is dus het doel voor vandaag.
Rollenbankchef Ghisbert van Ginhoven heeft er vertrouwen in. “Dit zijn prima motoren. Het standaard blok van 150 pk is prima op te kietelen tot zelfs 300 tot 350 pk. Ze blijven gewoon heel. Dus de stap van 150 naar 200 pk is relatief bescheiden en safe.” Wel heeft hij een disclaimer: “Er zijn behoorlijk wat onderlinge verschillen in bijvoorbeeld drijfstangen, maar in de regel is het een motor die zich goed laat tunen met merkbare resultaten.”
Toch wat gedaan
Mike wil nog even de aandacht vestigen op het interieur van deze Tsjech. “De bekleding van het interieur is vervangen door een donkerblauwe leren bekleding uit een Laurent & Klement-uitvoering, het neusje van de zalm”, klinkt het trots. Gaandeweg het interview blijkt dat Mike het niet kon laten om het fraaie oudje hier en daar wat mooier te maken. “Sinds ik hem heb, is er een andere audio-installatie ingegaan, heb ik andere velgen erop laten zetten en zijn alle remklauwen opnieuw gepoedercoat met een nieuw laagje groene verf er overheen.” Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Meer dan twee ton op de klok, maar goed onderhouden. Het is gewoon een keurige auto die mag gaan sprinten op de rollenbank. De gretigheid en fitheid vullen de ruimte van de rollenbankmeetruimte in Den Haag; dit beestje is nog kerngezond. En sterk. Want we gaan met gemak over de 200 pk heen. Ook het koppel is beter dan verwacht. Met een glunderende Mike als resultaat. “Je bent vast niet verbaasd dat ik zeer tevreden ben. Ik heb gewoon een goede en sterke auto gekocht voor een scherpe prijs. Ik heb er al jarenlang plezier van en hij is nog steeds goed!” Wij zouden die collega een kratje bier of een kistje wijn cadeau doen, Mike.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Octavia 1.8 Turbo 20V Elegance |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.400 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.781 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 210 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.507 mm / 1.731 mm / 1.431 mm |
Wielbasis | 2.512 mm |
Massa leeg | 1.235 kg |
Laadvermogen | 610 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 500 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 219 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s |
Brandstofverbruik | 7,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 190 g/km |
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.