Skoda Octavia 1.5 TSI Greentech

Een C van ruimte

Skoda Octavia
AutoWeek 38 2020
AutoWeek 38 2020

Je leest het in AutoWeek 38 2020

Dat auto’s de afgelopen decennia flink gegroeid zijn, weet iedereen stiekem wel. Maar als je de achterklep van de nieuwe Skoda Octavia opentrekt, realiseer je je pas echt hoe groot een moderne compacte middenklasser geworden is. Een zee van ruimte in het C-segment.

Bestaat er zoiets als te véél ruimte? Die vraag dringt zich op als je naar de specificaties kijkt van de nieuwe Octavia hatchback. Een moderne auto in de compacte middenklasse voldoet voor een gezin met kinderen namelijk prima en de bagageruimte komt dan meestal niet aan de 400 liter. Nee, dan de Octavia. 600 liter slikt de enorme achterbak van deze kersverse Tsjech en daarmee heeft hij in het C-segment eigenlijk geen concurrenten. Sterker nog, ook de meeste D-segmenters komen daar niet aan. Toch zit de Octavia prijstechnisch wel degelijk midden in het C-segment.

Op papier is het ruimtevoordeel van de Octavia wel groter dan in de praktijk. Op de achterbank gaat de Skoda onverdroten verder. Tussen benen en voorstoelen en tussen hoofd en dak bevinden zich zeeën van ruimte. Ook op zijn voorganger was wat dat betreft niet veel aan te merken. Voorin viel echter nog wel wat winst te boeken op het gebied van kwaliteitsindruk en dat heeft Skoda duidelijk ter harte genomen. De kwaliteitssprong is opvallend groot. Onderhuids lijkt het dan wel sterk op de Seat Leon en de Volkswagen Golf, toch heeft Skoda er een eigen draai aan kunnen geven, die ook nog eens ergonomisch heel goed uitpakt. De zitpositie is net zo goed instelbaar als in de andere MQB-derivaten en dankzij een aantal fysieke sneltoetsen is er veel minder ergernis over het modulaire entertainmentsysteem. Nog altijd moet je voor sommige basale functies net wat te veel menu’s doorlopen, maar door de snellere navigatie komt de nadruk meer te liggen op hoe mooi het er allemaal uitziet en op hoe snel het touchscreen reageert op aanrakingen.

 

Zweverig

Wat rijden betreft draait bij de Octavia alles om een zo hoog mogelijke mate van comfort. Liever een scherp sturende auto? Daarvoor kun je terecht bij de Seat-dealer. Op de snelweg deint de Octavia goedmoedig op en neer en zodra het wat harder gaat, rolt en duikt hij. Toch weet de nieuwe generatie op dit vlak een betere indruk te wekken dan zijn voorganger. Die was bij vlagen zo week dat het onwennig kon aanvoelen, de nieuwe is voldoende competent om een wat hoger tempo aan te kunnen zonder dat je het idee hebt dat het onderstel elk moment de handdoek in de ring kan gooien.

Onder de kap van de Octavia hatchback ligt de 1.5 TSI met 150 pk en 250 Nm koppel. Formeel staan die Newtonmeters vanaf 1.500 toeren tot je beschikking, in de praktijk duurt het iets langer voordat de Skoda echte stappen gaat zetten. Het is vooral het middengebied waarin de Tsjechische krachtbron de beste indruk achterlaat. De TSI loopt soepel, stil en heeft voldoende kracht om tempo te maken zonder dat het veel moeite lijkt te kosten. De licht maar duidelijk schakelende zesbak levert geen reden tot klagen op. Kortom: een aandrijflijn die tevreden stemt, maar die nou ook niet bepaald werkelijk inspirerend is.

Met een totaalprijs van € 34.970 lijkt de Octavia een koopje. Skoda biedt je in ieder geval veel keuzevrijheid bij het samenstellen van je auto. In plaats van door te moeten sparen voor een hogere uitvoering om in het bezit te komen van een dodehoeksensor, heb je ook de mogelijkheid om die gewoon los te bestellen. Door die sensor en een panoramadak toe te voegen en onder meer het HUD en de 18-inch wielen van de Skoda weg te laten, ontstaat een complete uitvoering. Terugkomend op de vraag waarmee we begonnen, moet het antwoord wel luiden: nee, er bestaat niet zoiets als te veel ruimte. Maar soms is ruim voldoende ook goed genoeg.

Oordeel

4 sterren

De nieuwe Skoda Octavia voelt veel meer als een gebruiksvoorwerp. Dat is bepaald geen schande, want voor veel mensen is een auto precies dat. En met zijn indrukwekkende bagageruimte, zijn gunstige prijs en zijn moderne techniek aan boord steekt de Skoda Octavia goed af tegenover diverse concurrenten.

Signalement

Merk Skoda
Model Octavia 1.5 TSI First Edition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.215

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.498 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.689 mm / 1.829 mm / 1.486 mm
Wielbasis 2.669 mm
Massa leeg 1.263 kg
Laadvermogen 627 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 660 kg
Banden205/55R17Prijzen
Topsnelheid 230 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s (fabrieksopgave: 8,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,8 s / 5,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,3 s / 9,2 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km (fabrieksopgave: 4,7 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 127 g/km

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (26) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum