Test: Skoda Kodiaq
In het spoor van de Tour de France
40 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
We rijden de vernieuwde Skoda Kodiaq in de Franse Alpen en alsof het lot ermee speelt, belanden we in Mont Saxonnex, waar dit weekend de karavaan van de Tour de France doorheen dendert. In de stilte voor de storm ontdekken we wat Skoda heeft gewijzigd aan de Kodiaq.
Toen hij in 2016 ten tonele verscheen, kreeg de Skoda Kodiaq de eer de allereerste SUV van het merk te zijn, want de Yeti was hoogstens een vinger oefening vooraf. Toch is dat niet helemaal juist, want slechts weinigen weten dat al in 1966 een SUV pur sang het Skodaembleem droeg. Dat was de Trekka, een op het toenmalige Octavia-chassis gebouwde blokkendoos met een hoogst innemend, Defender-achtig snoetje. De auto werd in een oplage van nog geen 3.000 stuks in diverse koetsvarianten in Nieuw-Zeeland in elkaar gezet en bleef, op een enkele uitzondering na, aan die kant van de wereld. Ook het prachtig gerestaureerde exemplaar uit de collectie van het Skodamuseum dat is ingezet om de kennismaking met de vernieuwde Kodiaq luister bij te zetten, bracht het grootste deel van zijn leven door in Australië.
Tot zoverre de luister, want waar het nu om draait is de Kodiaq, die na een kleine vijf jaar een ferme facelift krijgt. Daarom beginnen we met een rondje om de auto en daarbij valt meteen op dat de grille meer verticaal staat en de motorkap hoger is, waarmee de neus een wat stoerdere indruk maakt. De koplampen zijn voortaan led en tegen meerprijs matrix. De bumper is aan de onderkant herzien en uitgerust met een aluminiumkleurige beschermstrip om hem wat meer offroad-looks te geven. Net zo’n strip zit ook onderaan de achterbumper, waarboven led-achterlichtunits zitten. De hoogglans-zwarte spoiler boven de achterruit is ook nieuw. Vanbinnen is onder meer de digitale Virtual Cockpit (in de duurdere versies) nieuw, is het infotainmentsysteem gewijzigd en is ook de ergonomie van de stoelen verbeterd.
BOLLETJESTRUI
Hoewel de RS niet naar ons land komt, is het toch noemenswaardig dat de 240 pk sterke diesel in die topversie is vervangen door een 2.0 TSI-benzinemotor die 5 pk meer voor het voetlicht brengt. Helaas is het nog niet mogelijk te rijden met de versie die voor Nederland belangrijk is. Tijdens dit evenement zijn er alleen testauto’s met dieselmotoren, een RS en de tweeliter TSI met vierwielaandrijving en zeventraps DSG. De Nederlandse importeur gaat vooralsnog alleen de 1.5 TSI leveren, die standaard een handgeschakelde zesbak heeft en als optie kan worden uitgerust met die automaat met dubbele koppeling. Daarom pakken wij de 2.0 TSI mee, die nog het dichtst in de buurt zit van wat straks in ons land de toon gaat zetten. We rijden de Kodiaq in het grensgebied tussen de Jura en de Alpen, een streek waar uitdagende bochten en beklimmingen meer regel dan uitzondering zijn. Niet voor niets staat dit traject op het menu van de Tour de France, die twee dagen na onze testrit over dezelfde wegen dendert.
De Kodiaq moet de bolletjestrui wellicht aan zich voorbij laten gaan, want als je een bocht aan de harde kant inzet, voel je wel dat hij flink wat massa naar de buitenkant van de bocht wil duwen, maar daar staat tegenover dat hij het vaak wat mindere asfalt uitstekend weet te verbloemen. De besturing is niet echt communicatief, maar ook vooral op comfort ingesteld en secuur genoeg voor het dagelijkse werk en iets meer. Ook de DSG krijgt het hier flink voor zijn kiezen en daarbij die weet zich uitstekend staande te houden. Schakelen gaat vlot en meestal mooi naadloos. Alleen bij een tussensprint met het pedaal tegen de vloer kan hij wat twijfelen in de verzetskeuze en wil het schakelen wel eens wat bruusker aanvoelen. De tweeliter heeft met zijn 190 pk (vanaf 4.200 tpm) en 320 Nm (1.500 tot 4.100 tpm) geen enkele moeite om deze forse auto, ook bergop, in gang te houden. Behalve de souplesse valt ook de rust van deze aandrijflijn op. Het blok is voorzien van cilinderuitschakeling, waarbij de middelste twee pitten bij lage belasting worden uitgeschakeld teneinde een lager verbruik te realiseren.
DSG TEGEN MEERPRIJS
De vernieuwde Skoda Kodiaq staat eind juli bij de Nederlandse dealers. Voorlopig is hij er alleen met de 1.5 TSI met voorwielaandrijving. Die heeft standaard een handgeschakelde zesbak en tegen meerprijs de zeventraps DSG waarmee wij reden. De instapper heet Business Edition en heeft standaard onder meer achteruitrijcamera, klimaatregeling met twee zones, cruisecontrol, een gekoeld dashboardkastje, 18inch lichtmetalen wielen en parkeersensoren rondom. Neem je de Sportline Business, dan krijg je daar onder meer een inductielader voor de telefoon, Driving Mode Select, elektrische verstelling met geheugen voor de bestuurdersstoel, 19-inch wielen, progressieve stuurbekrachtiging, verwarmde sportstoelen voor en digitale klokken.
Alleen in combinatie met de DSG-transmissie is er ook nog een Business Edition Plus en die onderscheidt zich onder meer met vogelperspectiefcamera’s, 230 volt achterin, klimaatregeling met drie zones en een elektrisch bediende achterklep. Net als de uitlopende Kodiaq is ook de nieuwe leverbaar met derde zitrij en dat kost € 990 extra.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Stil
- +Erg ruim
- -Wat afstandelijke besturing
- -Weinig keus in aandrijflijn
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Kodiaq 1.5 TSI MHEV Business Edition 7p. 110KW/150PK DSG, MHEV 19" LMV, Panorama dak, Led Matrix, sunset privacy glas, 7 zits, achteruitrijcamera (rear view), dodehoekdetectie (side assist), elektrische achterklep, voorstoelen verwarmbaar, alarm klasse III, lederen multifunctioneel stuurwiel met schakelflippers, navigatie, 3-zone climatronic, keyless entry & go
- 2024
- 12.788 km

Skoda Kodiaq 1.5 TSI MHEV Business Edition 7p. 110KW/150PK DSG, MHEV 19" LMV, sunset privacy glas, 7 zits, achteruitrijcamera (rear view), dodehoekdetectie (side assist), elektrische achterklep, voorstoelen verwarmbaar, alarm klasse III, lederen multifunctioneel stuurwiel met schakelflippers, navigatie, 3-zone climatronic, keyless entry & go
- 2024
- 9.503 km

Skoda Kodiaq 1.5 Tsi 150pk DSG MHEV Business Edition 7p. · Apple/Android Car Play · Camera · Navi · P-Sensoren · Elek. Bestuurdersstoel · 19'' Inch ·
- 2024
- 10.098 km
Lezersreacties (40) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.