Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Skoda Kodiaq

Beer van 'n Skoda

30
Skoda Kodiaq
Skoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda KodiaqSkoda Kodiaq
  • Cornelis Kit
  • Eerste rijtest
26 december 2016 om 10:28
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Keer op keer weet Skoda vertrouwde Volkswagen-techniek te voorzien van een iets grotere verpakking dan vergelijkbare modellen van zustermerken binnen het concern. Met de Kodiaq - de nieuwe Tsjechische midi-SUV - is het niet anders. Maar heeft de Kodiaq naast meer ruimte nog andere punten die in z'n voordeel spreken?

Na de MQB-SUV's van Volkswagen en Seat, respectievelijk de Tiguan en de Ateca, komt Skoda met z'n eigen variatie op dat thema: de Kodiaq. En volgens de Skoda-traditie is die midi-SUV net even groter dan die andere twee. De Kodiaq komt daarmee in het Skodaprogramma trouwens ook boven de Yeti, de eigenzinnige SUV uit 2009 waarvan we volgend jaar de opvolger gaan zien. Voor de Kodiaq heeft Skoda uitgebreid gebruik kunnen maken van de techniek die binnen het Volkswagen-concern aanwezig is. Dat levert weinig verrassends op, maar dat is de Tsjechen absoluut niet kwalijk te nemen. Ze weten er wel hun eigen kenmerkende speerpunten aan toe te voegen.

Behalve dat de Kodiaq groter is dan de Tiguan en de Ateca, krijgt hij net als bijvoorbeeld de Superb en de Octavia een hele reeks handige gimmicks en hulpsystemen mee. Denk aan zaken als automatisch uitschuivende portierbeschermers (bekend van de Ford Focus), paraplu's in het voorportier, een lampje in de kofferbak dat ook als zaklantaarn te gebruiken is, de ijskrabber achter het tankklepje en ga zo maar door.


AFGESTEMD OP COMFORT

Voor de aandrijflijn is er keuze uit drie benzinemotoren (van 125, 150 en 180 pk) en twee diesels (150 en 190 pk). Deze kunnen worden gekoppeld aan een handbak of een DSG-automaat en – het mag bij een SUV niet ontbreken – de Kodiaq is tevens verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Onze eerste kennismaking met de Kodiaq is met de 150 pk-versie van de 1.4 TSI. Deze wordt alleen met voorwielaandrijving en zestraps DSG geleverd. Rijdend door een glooiend landschap kost het deze motor en transmissie geen enkele moeite om vlot en met behoud van comfort te versnellen. Gezien onze eerdere ervaring met een Seat Ateca die was voorzien van de kwieke 115 pk 1.0 TSImotor durven we gerust te stellen dat de 125 pk-variant in Nederland ook prima voldoet. De opzet van de auto is namelijk geenszins gericht op sportief rijgedrag. De auto voelt lekker stabiel aan en is zonder problemen op koers te houden. De besturing is wat afstandelijk, maar niet meer dan we bij bijvoorbeeld de Volkswagen Tiguan hebben ervaren. De veren en dempers zijn comfortabel afgestemd. Het behagen van de inzittenden staat bij de Kodiaq voorop.

ZEE AAN RUIMTE

De afwerking van de auto is netjes. Alles wat je beetpakt, voelt stevig en goed aan. Knopjes, toetsen, schakelaars, meters, displays; alles is logisch gegroepeerd en zo ingericht dat het weinig moeite kost om de auto te bedienen. Je hebt sowieso snel je draai gevonden in de auto. De zitpositie is net als de instap hoog, en eenmaal achter het stuur heb je veel ruimte tot je beschikking. Het stuur had iets verder in lengte verstelbaar mogen zijn, maar dat is alleen een issue als de bestuurdersstoel in de achterste stand staat. Ook op de achterbank kom je niet snel klem te zitten. Beenruimte is er in overvloed. Je vergeet bijna dat het hier om een afgeleide van een middenklasser uit het C-segment gaat. En met de hoofdruimte zit het ook wel snor. Alleen met het optionele glazen schuifdak schuur je als je een bovengemiddeld postuur hebt met je kruin langs de hemelbekleding. Zonder dat schuifdak is er geen vuiltje aan de lucht.

In de basis is de Kodiaq een vijfzitter. Voor wie zo af en toe met zes of zeven mensen op pad wil, biedt Skoda optioneel een derde zitrij (verwachte meerprijs: € 1.250). De instap naar die achterste achterbank vraagt niet veel inspanning en met de voorste achterbank iets naar voren geschoven (dat kan zonder dat de knieën van de passagiers op stoel 3, 4 en 5 klem komen te zitten) valt de beenruimte voor stoel 6 en 7 nog alleszins mee. De hoofdruimte is beperkt; net als bij de meeste andere SUV's en midi-MPV's zijn de achterste plaatsen alleen geschikt voor twee kleine kinderen.

JOYSTICK

Met 720 liter heeft de Kodiaq een serieus grote bagageruimte, die te bereiken is via een automatisch openende achterklep. Wie voor een derde zitrij kiest, moet (met de stoelen 6 en 7 neergeklapt) genoegen nemen met iets minder ruimte: een nog altijd zeer fatsoenlijke 630 liter. Staan alle stoelen rechtop, dan blijft er een bescheiden 270 liter over. Wanneer je daar niet mee leven kunt: afhankelijk van de gekozen aandrijflijnconfiguratie mag de Kodiaq
aanhangers trekken tot 2.500 kg. Skoda levert een automatisch uitklapbare trekhaak en voor wie achteruitrijden met een aanhanger lastig vindt, is er Trailer Assist beschikbaar. Met deze achteruitrijhulp loods je de aanhanger met de knop van de achteruitkijkspiegelverstelling als joystick zonder problemen de goede richting uit.

De Kodiaq staat pas na de jaarwisseling bij de dealers. Verkoopprijzen beginnen bij 28.990 euro. Ongeveer even duur als de Tiguan dus, maar de Skoda is minstens zo comfortabel en ruimer.

Lees ook: Dit kost de Skoda Kodiaq

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Skoda Kodiaq
Skoda Skoda Kodiaq

PRIVATE LEASE Skoda Kodiaq

INFO
Skoda
Skoda
Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business Edition (5D/6H)
€ 731
Bekijk nu ⟩
Skoda Kodiaq in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Sportline Business

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Sportline Business

    • 2022
    • 6 km

    € 52.518

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Limited Business Edition 150 pk / Trekhaak / Navigatie / SmartLink / LED / Stoelverwarming / Camera / DAB

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Limited Business Edition 150 pk / Trekhaak / Navigatie / SmartLink / LED / Stoelverwarming / Camera / DAB

    • 2019
    • 42.068 km

    € 35.950

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Limited Business Edition 150 pk VERWACHT

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Limited Business Edition 150 pk VERWACHT

    • 2019
    • 65.929 km

    € 35.950

Meer Skoda Kodiaq occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Škoda Kodiaq, nieuw: facelift 2021 | Kodiaq GT (CN)

    103
    • 12 november 2021

Lezersreacties (30) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Kodiaq specificaties
  • Skoda Kodiaq occasions
  • Skoda Kodiaq video's
Advies en informatie
  • Skoda Kodiaq tests
  • Skoda Kodiaq gebruikersreviews
  • Skoda Kodiaq index
PREMIUM
Test: Hyundai Santa Fe vs. Skoda Kodiaq

Test: Hyundai Santa Fe vs. Skoda Kodiaq

Ooit was de Hyundai Santa Fe een grote SUV voor relatief weinig geld en weinig concurrentie....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2021)

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline...

    • 9 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2022)

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline...

    1
    • 16 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2021)

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline...

    2
    • 20 november 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Kodiaq 1.4 TSI Greentech ACT Ambition Business (2017)

    Skoda Kodiaq 1.4 TSI Greentech ACT Ambition...

    2
    • 24 april 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business Edition (2020)

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Business...

    11
    • 20 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2020)

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline...

    16
    • 22 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2020)

    Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline...

    4
    • 7 juli 2020
meer reviews
Skoda Kodiaq RS - Rij-impressie

Skoda Kodiaq RS - Rij-impressie

De RS-modellen van Skoda zijn nooit de wildste in sportief autoland, maar dat er een SUV met...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Skoda Kodiaq - Facelift Friday

    Skoda Kodiaq - Facelift Friday

    15
    • 24 december 2021
  • Test: Skoda Kodiaq

    Test: Skoda Kodiaq

    • 4 juli 2021
  • Nieuws
    Prijzen vernieuwde Skoda Kodiaq bekend

    Prijzen vernieuwde Skoda Kodiaq bekend

    25
    • 9 juni 2021
  • PREMIUM
    Test: Hyundai Santa Fe vs. Skoda Kodiaq

    Test: Hyundai Santa Fe vs. Skoda Kodiaq

    • 20 april 2021
  • Skoda Kodiaq - Achteruitkijkspiegel

    Skoda Kodiaq - Achteruitkijkspiegel

    10
    • 17 april 2021
  • Nieuws
    Vernieuwde Skoda Kodiaq RS krijgt benzinemotor

    Vernieuwde Skoda Kodiaq RS krijgt benzinemotor

    40
    • 13 april 2021
  • Nieuws
    Gefacelifte Skoda Kodiaq van opzij

    Gefacelifte Skoda Kodiaq van opzij

    17
    • 12 april 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Skoda Enyaq iV tot ruim €7.500 duurder

    Skoda Enyaq iV tot ruim €7.500 duurder

    158
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Skoda Superb: vertrouwde ruimtereus

    Nieuwe Skoda Superb: vertrouwde ruimtereus

    22
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Enyaq Coupé iV: vanaf €51.890

    Skoda Enyaq Coupé iV: vanaf €51.890

    71
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    26
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    9
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    41
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    21
    • 2 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden