Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2021) #3

Skoda Kodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business (2021)

UitvoeringKodiaq 1.5 TSI Greentech ACT Sportline Business
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021

Nieuwe Occasion Kodiaq

Afgelopen vrijdag de 26e Augustus 2022 is de de 2e kodiaq thuis afgeleverd door Leaseplan.
Na veel wikken en wegen en veel dealer strubbelingen doorstaan uiteindelijk gekozen voor eenzelfde auto die ik reeds de afgelopen 2 jaar met veel plezier heb gereden.

Lang verhaal: moest hals overkop een nieuwe auto kiezen want de leasemaatschappij kwam er plots achter dat de km stand op 180.000 stond. Kwam zeer waarschijnlijk door de beurt die ik had laten inplannen 6 weken eerder.

Brief op de mat, auto zal 14 juli ingeleverd moeten worden. Of ik even een ander kan uitzoeken op korte termijn.
Nieuwe voorraad auto's worden niet door de dealer aan de lease verkocht = geen korting kunnen geven. Import auto's liever ook niet, want ook geen korting en geen betrouwbare achtergrond. Dus een goeie keus is er eigenlijk niet. Uiteindelijk de occasion site van Leaseplan bekeken en trof deze Kodiaq aan. 1 foto van een willekeurige sportline. Wel kenteken maar verder weinig info....zelfs geen km stand en optie lijst.
Nog wel sterk getwijfeld ( was ook nog een VW Tiguan beschikbaar) maar uiteindelijk de knoop moeten doorhakken. Ruimte heb ik nodig met 3 grote pubers en een grote kofferbak. Ik wist uit ervaring dat de Kodiaq ruim genoeg is / was.

Wat schetst mijn verbazing dat bij aflevering van de auto deze ZEER compleet is en dat er slechts 140km op de teller staat. De rit die de aflever-man gemaakt had was vanuit Veghel naar de Achterhoek. Dit is ongeveer 125km. Auto is splinternieuw maar blijkbaar nog nooit verkocht of geleast geweest.

Hij is 13 maanden nieuwer dan de vorige Kodiaq maar wel al een wereld van verschil.
- Digigtaal dashbord
- Panorama dak
- Traffic Jam assist
- Elektrieke klep
- Sportstoelen elektrisch
- Web radio

Wel een gemis van de SD kaart gleuf. USB-C stick gekocht voor de muziek. Werkt niet perfect, maar heb geen Spotify.

Eerste ervaringen: Lane Assist werkt niet zo mooi als is de vorige Kodiaq. Hij slingert veel meer. De "blijf in het midden rijden" opmerking krijg ik met regelmaat te zien. Misschien is het een zelf lerend systeem?

Verder geen bijzonderheden na 1 week sturen en een kleine 2750km verder.
Project in de Eemshaven laat de km stand alweer lekker oplopen.

Ik ga ervan genieten!

De 1e rijervaringen

De 1e 5000 km zitten erop. Het is toch raar dat de ene kodiaq de ander niet is. 14 maanden verschil en toch anders.
Ja het is een sportline, andere stoelen meer steun, wat harder maar veel beter verstelbaar (elektrisch), meer standen en betere been ondersteuning.

Tevens werkt de lane assist wel correct als je hem activeert met het knopje "travel assist" op het stuur. Bij het niet inschakelen lijkt hij wel te werken maar ook net weer niet. Inschakelen dus elke keer als je de rem hebt aangeraakt.

Tevens vraagt de auto met regelmaat om een software update. Dit uitgevoerd maar wat er ge-update wordt is mij niet bekend.

Iemand ervaring met een plug voor de Skoda-app?

Top auto verder met nu gemiddeld verbruik van 1 op 15.

Travel assist

Nog steeds ben ik van mening dat het een top auto is. Auto is nu 3 maanden oud en ben nog steeds zeer tevreden.
Maar de travvel assist laat soms te wensen over. De assistent heeft er geen zin in.
Wie heeft ervaring met deze?

PRIVATE LEASE Skoda Kodiaq