Vergelijkende Test: Skoda Karoq vs. Mazda CX-5

Vanuit de hoogte

94 reacties

Video
Autoweek 11 2018
Autoweek 11 2018

Je leest het in Autoweek 11 2018

De nieuwe SUV en crossover blijven ons overspoelen. Zo heeft Skoda nu de Karoq, waar het ook al de Kodiaq had. Wat is de meerwaarde van die auto? Roy zoekt het uit met behulp van een Mazda CX-5.

Omhoog, omhoog, omhoog. Allemaal omhoog. Wie denkt dat de grootste hausse rondom SUV’s en cross-overs inmiddels wel voorbij was, heeft het mis. De introductie van nieuwe hoge auto’s gaat onverdroten door. Net als je denkt dat grote merken alle niches hebben opgevuld, komen ze vrolijk met een twééde SUV. In hetzelfde segment! De vraag is blijkbaar zo groot dat autofabrikanten denken dat ze het concept van een cross-over nog verder kunnen opsplitsen. Het is niet zo dat de nieuwe auto een verlengde versie is van het bestaande model, zoals bijvoorbeeld bij de Renault Scénic en Grand Scénic of de Peugeot 3008 en 5008, die alle vier in hetzelfde segment zitten.

Nee, de auto wordt weer net wat anders in de markt gezet dan zijn bestaande familielid. In het geval van vandaag hebben we het over het de Skoda Karoq, een gloednieuwe cross-over in het C-segment. Het is overduidelijk een neef van de Seat Ateca, die qua buitenmaten niet heel veel van de Karoq verschilt. Maar Skoda had al een SUV, genaamd Kodiaq, die óók in het Csegment is gepositioneerd. En ja, die is een stuk groter, maar dat geldt ook voor de Octavia in vergelijking met bijvoorbeeld een Volkswagen Golf. Het is met de Karoq een beetje alsof Skoda naast de Octavia ineens een kleinere hatchback uitbrengt om te concurreren met pakweg een Kia Ceed.

STRIJD

Om te kijken hoe de Karoq zich verhoudt tot een SUV die reeds zijn sporen heeft verdiend, zetten we hem tegenover één van onze duurtesters, de Mazda CX-5. De Japanners hebben de auto vorig jaar zo grondig vernieuwd dat je bijna niet meer kunt spreken van een facelift. Op papier is het een uitstekende concurrent voor de nieuwe Kodiaq. Zo zijn ze precies even breed. Wel is de Mazda iets langer en iets hoger. Qua vermogen scheelt het 15 pk: 165 pk voor de CX-5 en 150 pk voor de Skoda. In de praktijk is de Tsjech echter iets sneller dankzij het hogere koppel. Mazda houdt als één van de weinige merken vast aan turboloze motoren met zijn SkyActiv-technologie. Een update daarvan met benzinemotoren met compressieontsteking is in ontwikkeling, de motor in onze testauto heeft nog ‘gewoon’ de veel hogere compressie in vergelijking met benzinemotoren van andere fabrikanten.

Skoda’s motor is de nieuwe 1.5 TSI die in alle volumemerken van de Volkswagen Groep opduikt. Qua prijs zitten de auto’s eveneens dicht bij elkaar. Kaal zit er € 1.000 verschil tussen, in het voordeel van de Mazda, hoewel onze demo’s uiteraard volgehangen auto’s zijn. De duurtester is een GT Luxury. Bij Mazda ben je dan wel klaar, alleen de lakkleur komt er nog bij. De Skoda is een Style Business, waar ook al het noodzakelijke (en ietsje meer) op zit. Bij de Karoq is er echter nog ruimte voor meer: een pakket met actieve cruisecontrol, leren bekleding en nog wat kleine zaken tillen de totaalprijs voor de Skoda naar € 42.720. De Mazda eindigt op € 40.835. Voor beide auto’s geldt dan dat je afgeladen auto’s hebt waar alles op en aan zit.

METEN IS WETEN

Het grotere formaat van de Mazda betaalt zich niet meteen uit in meer bagageruimte. De Skoda biedt meer liters, zowel met de banken omhoog als met de achterbank plat. Dit heeft onder meer te maken met de hogere bodemvrijheid van de Mazda, waardoor je in hoogte wel ruimte verliest. Op de achterbank scheelt het in de twee auto’s voor benen en hoofd nauwelijks ruimte, maar het valt wel op dat de zit in de CX-5 meer steun biedt; de achterbank doet merkbaar volwassener aan. Voorin is de indeling van de Skoda minder speels dan die in de Mazda. De Karoq vertrouwt heel erg op zijn gigantische multimediasysteem dat werkelijk prachtig is en ook razendsnel werkt. Mazda’s scherm is stukken kleiner en het systeem kan niet op tegen alle multimediaontwikkeling die Skoda over je uitstort.

De bediening in de Mazda werkt wel prima, het iDrive-achtige systeem is simpel en handig. Kwalitatief maakt de Mazda wel een iets betere indruk, de materialen vinden we wat mooier en het voelt aan alsof het bijzonder goed in elkaar zit. Iets wat Japanners vaak prima voor elkaar hebben. Met zijn grote scherm én de digitale klokken maakt de Skoda op zijn beurt een moderne indruk. Qua aandrijflijn is er een fors verschil. De Mazda met zijn SkyActiv-motor en handbak maakt op het eerste gezicht een wat lome indruk naast de Skoda met zijn turboblok en DSG-automaat. Maar daarmee doen we de Aziaat echt tekort.

De motor in de CX-5 loopt prachtig en de handbak is stevig, maar communicatief. Je zult wel even moeten terugschakelen voor een inhaalactie; we zijn het in deze turbotijden al bijna niet meer gewend. Maar de motor is een prachtig blok met veel souplesse. Evengoed is de aandrijflijn in de Skoda werkelijk subliem. De nieuwe TSI-motor is steengoed, met veel koppel over het hele toerenbereik. De DSG werkt daar perfect mee samen, de schakelacties zijn razendsnel en soepel. De enige klacht die we hebben, is dat als je snel wilt wegrijden, je een soort clutchdrop krijgt, omdat je al flink toeren maakt voordat de koppeling inschakelt. Hierdoor slaan de voorwielen door. Bij een volautomaat met koppelomvormer zou dit probleem niet spelen. Het kost hem net die halve ster voor een perfecte score.

HOGER

Qua onderstel heeft Skoda zich de laatste jaren in de comfortabele hoek gepositioneerd. Ook bij deze Karoq merken we dat hij mikt op mensen die op zoek zijn naar rust. Dat bevalt ons in een hoge auto over het algemeen beter dan in een sedan of stationwagon en de balans in de Skoda is daardoor prima. Het past ook goed bij de soepele aandrijflijn. De Mazda biedt overigens bijna hetzelfde comfortniveau, hoewel de wegligging merkbaar beter is. De CX-5 helt minder over en voelt wat zekerder aan in bochten. Door de gemonteerde winterbanden deed hij het in deze test wat minder goed qua tractie en remmen, maar met zomerrubber zal dat anders zijn. Niettemin delen we een compliment uit voor de remweg van de Skoda, die extreem kort is. Wel is de Karoq lawaaiiger dan de Mazda; wind- en bandengeruis dringen merkbaar meer door tot het interieur.

Qua rijbeleving komt de CX-5 in zijn totaliteit hierdoor wat hoogwaardiger over. Nog opvallender is dat je in de Mazda merkbaar hoger zit. Niet zozeer ten opzichte van het dashboard, maar ook ten aanzien van de weg. In de Karoq zit je opvallend diep voor een auto die je juist koopt voor zijn hoge instap. Dat is bij de Kodiaq compleet anders, waarmee meteen het verschil tussen die beide Skoda’s duidelijk wordt. De Karoq is meer een cross-over, de Kodiaq echt een SUV. Net als de Mazda CX-5, die door zijn onderstel, hoogte en stille interieur continu een meer volwassen en serieuze indruk maakt dan de wat frivole Karoq. Die laatste doet enigszins denken aan de Yeti, die overigens nog wat minder claimde een SUV te zijn dan deze Karoq.

De Skoda profiteert met zijn uitstekende aandrijflijn en multimedia merkbaar van de slagkracht van de Volkswagen Groep, die de investeringen voor dit soort zaken over veel meer merken kan uitsmeren. Het is slim van Skoda om de Karoq aan te bieden naast de Kodiaq. Die laatste is een grotere, serieuzere auto, de Karoq is prettig voor mensen die tien jaar geleden een Octavia zouden kopen, maar nu een hogere instap willen. En die mensen zijn er genoeg, gezien de wachttijden voor compacte SUV’s en cross-overs. De CX-5 voelt nog altijd net even andersaan, zoals veel andere Mazda’s. Hij biedt meer rust aan boord en rijdt beter dan de Karoq. Dat Skoda door alle ontwikkelingen allang niet meer zo voordelig is als vroeger, beslist de strijd definitief in het voordeel van de Japanners, maar met 30 sterren een test verliezen is helemaal geen schande.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Een test als deze maakt duidelijk waarom Skoda wegkomt met twee hoge auto’s in hetzelfde segment. De Kodiaq is een echte SUV, terwijl deze Karoq een cross-over is. Niet altijd zijn auto’s zo duidelijk in één van deze twee hokjes te plaatsen, maar nu wel. De Mazda laat er ook geen twijfel over bestaan: de CX-5 is een SUV. Dat hij wint van de Skoda, zit hem in zijn onderstel dat strakker is zonder dat het veel comfort kost, naast de verfijning en stilte aan boord. En dat alles voor minder geld. Skoda heeft zijn zaakjes echter op orde, dus het is een nipte overwinning.

Lezersreacties (94) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum