Skoda Enyaq iv 80x - Eerste rijtest
Enyaq zet tandje bij
De Enyaq is op dit moment de bestverkopende Skoda in Nederland. Het Tsjechische merk breidt het aanbod langzaam uit. We reden met de iV 80x, die vanwege zijn extra elektromotor een heuse 4x4 is.
Skoda heeft met de Enyaq een ware verkooptopper in huis. De auto staat in de bovenste regionen van de 2021-hitlijsten en verslaat met gemak zijn halfbroers van Volkswagen, de ID.4 en ID.3, die al een paar maanden langer leverbaar zijn. Dat succes is niet zo verwonderlijk, want Skoda zette een ruimere en mooier afgewerkte auto in de markt dan VW zelf. Tot nu toe zijn alleen nog maar de Enyaq iV 60 en iV 80 geleverd, waarbij de getallen losjes verwijzen naar de batterijcapaciteit van 58 respectievelijk 77 kWh. Deze types hebben achterwielaandrijving en binnenkort komt daar een iV 80x bij, met vierwielaandrijving. We maken met dit model kennis tijdens de jurydagen van het Duitse ‘Goldene Lenkrad’. Dat hij in de prijzen zou vallen, kunnen we dan nog niet bevroeden. Het geeft ons de gelegenheid alvast de vierwielaandrijver te beproeven.
Extra motor
De Enyaq staat op het MEB-platform van de Volkswagen Group, dat wordt gebruikt voor tal van modellen. Naast de Skoda Enyaq zijn dat de Volkswagens ID.3 en ID.4, de Audi Q4 e-tron en de Cupra Born. Het is een bouwblokkensysteem, waarbij de batterijgrootte en het aantal motoren kan variëren. De batterijcapaciteit van de Enyaq iV 80x is gelijk aan die van de gewone 80, maar behalve een motor op de achteras heeft hij er ook nog eentje op de voorwielen. Het vermogen gaat daarmee van 204 pk naar 265 pk – en binnenkort komt er nog een 299 pk-variant bij die RS mag heten. Dat is min of meer het Tsjechische equivalent van de zojuist geïntroduceerde Volkswagen ID.4 GTX.
We rijden de vierwielaangedreven Skoda in Sportline-trim, die ten opzichte van andere uitvoeringen onder meer een verlaagd onderstel heeft en bovendien is voorzien van tegen meerprijs verkrijgbare 21-inch
wielen. Deze Enyaq voelt dus sowieso al strakker aan dan de op comfort afgestemde ‘gewone’ versies. De aanwezigheid van die extra krachtbron blijft niet onopgemerkt. De gewone 80 is heus wel vlot, maar de ‘x’ is veel pittiger. Het verschil in vermogen is maar liefst 60 pk. De versnelling is duidelijk enthousiaster en hij reageert feller op het stroompedaal. Bij afremmen merk je vanzelfsprekend dat het een zware auto is; de 80x weegt ongeveer 120 kg meer dan de reguliere 80, waarmee het totaalgewicht net onder de 2.200 kg blijft. Er mag dan wel Sportline op deze auto staan, maar afgetraind is een elektro-SUV uiteraard niet, hoewel hij op het circuit nog verrassend vermakelijk is om mee te rijden. Hij is ook niet zwaar op de hand. Bovendien is hij iets minder onderstuurd dan de versies met achterwielaandrijving.
Efficiënt
Wie gaat stampen met deze Skoda ziet de batterij natuurlijk snel leeglopen, maar in dagelijks verkeer is hij redelijk efficiënt. De 80 gebruikt gemiddeld 16,7 kWh per 100 km, de 80x staat met 17,4 kWh per 100 km ietsje onzuiniger in de WLTP-boeken. Dat heeft gevolgen voor de actieradius, die bij de vierwielaandrijver blijft steken op 496 km, tegenover de gebruikelijke 510 km voor het achterwielaangedreven type. In werkelijkheid liggen die getallen vanzelfsprekend iets lager, afhankelijk van het seizoen en de bestuurder. De Skoda Enyaq 80x heeft een vanafprijs van € 52.790, ofwel € 2.100 extra voor de 60 pk erbij en aandrijving op de voorwielen. We willen niet in iemands portemonnee kijken, maar de investering is zonder meer de moeite van het overwegen waard.
- +Toegevoegd rijplezier
- +Geringe meerprijs
- -Zware auto
- -Iets onzuiniger
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Enyaq iV 80X 195kW |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 51.725 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 195 kW / 265 pk |
Maximaal koppel | 425 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 82 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.649 mm / 1.879 mm / 1.616 mm |
Wielbasis | 2.765 mm |
Massa leeg | 2.095 kg |
Laadvermogen | 655 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 750 kg |
Banden | 235/55R19Prijzen |
Topsnelheid | 160 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 17,4 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 496 km |
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Enyaq iV 60 180pk Sportline · Camera · Keyless · Apple/Android Car Play · Navi · P-Sensoren · Elek. Achterklep · 20'' Inch ·
- 2023
- 29.143 km
![Skoda Enyaq iV 80 Luxus [ 3-Fase ] (INCL-BTW) *PANO | LUXURY-LEATHER | HEAD-UP | ADAPTIVE-CRUISE | MEMORY-PACK | FULL-LED | DIGI-COCKPIT | BLIND-SPOT | NAVI-FULLMAP | KEYLESS | CAMERA | HEATED-SPORTSEATS | KEYLESS | 19"ALU*](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57647484/0-5a055a9efcf1420149f14fe8bf5abdb6.jpg)
Skoda Enyaq iV 80 Luxus [ 3-Fase ] (INCL-BTW) *PANO | LUXURY-LEATHER | HEAD-UP | ADAPTIVE-CRUISE | MEMORY-PACK | FULL-LED | DIGI-COCKPIT | BLIND-SPOT | NAVI-FULLMAP | KEYLESS | CAMERA | HEATED-SPORTSEATS | KEYLESS | 19"ALU*
- 2021
- 209.969 km

Skoda Enyaq 80 Sportline | ELEKTRISCH | 204PK Pano Sfeer Carplay Head up Display LED Trekhaak Virtual Navi Clima Cruise 21"LMV PDC
- 2021
- 141.246 km
Lees ook
Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €45.000
Kia EV6 versus Skoda Enyaq: klaar voor de tweede ronde – Dubbeltest
Skoda Enyaq (2025): meer voor minder – Eerste kennismaking
Deze ruime, jonge EV’s koop je nu al voor €25.000
Test: Skoda Enyaq - verfijnder en beter dan voor update
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (34) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.