Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Seat
  • Toledo

Seat Toledo 2.0i GT 16V (1995)

Beschaafde Spaanse furie

Seat Toledo 2.0i GT 16V (1995)
  • Autotest
27 juni 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Aan het degelijke image dat Seat voor zijn Toledo heeft opgebouwd, voegt de Spaanse VW-dochter al enige tijd een frivool aspect toe. Dat is de zestienkleps GT, die als sportieve sedan een goed figuur slaat.

Als volwaardige stiefbroer van de oerdegelijke VW Vento heeft de Seat Toledo een prima reputatie, maar sportief, nee dat niet écht. Met zijn 90 pk is de meestverkochte, ruim 1000 kilo wegende Toledo 1.8 gewoon een redelijk vlotte middenklasser. Hij stuurt prettig, gaat strak over de weg en valt in zijn klasse vooral op door een flink ruimte-aanbod en goede kwaliteit voor een zeer redelijke prijs.
Maar dat het ook anders kan, bewijst de 2,0-liter Toledo GT, die met een zestienkleppenkop, verhoogde compressie, flink wat krukastoeren en multipoint-inspuiting vlotjes naar de 150 pk piekt. Daarmee haalt die GT volgens de fabriek een top van 215 km/h en accelereert hij van stilstand naar de 100 in 9,5 s. We reden de 16V net voor de facelift, maar aangezien er technisch niets is gewijzigd, maakt dat niet uit. De gefotografeerde Toledo is overigens geen 16V.
Uiteraard is de auto aan die prestaties aangepast. Ter verhoging van de stabiliteit bij hoge snelheid heeft hij een spoiler achterop, de vier door ABS geassisteerde schijfremmen zijn inwendig geventileerd, de op brede banden geschoeide wielen zijn gegroeid tot 15' en ten slotte is de spoorbreedte voor en achter een centimeter toegenomen. Dat alles heeft weliswaar geleid tot een ruim 100 kilo hoger gewicht, maar dat zal de GT een zorg wezen. Want er zit genoeg fut in de zestienklepper om er uiterst vlot mee van leer te trekken.
Het bleek dat de testauto het sprintje met staande start zelfs nog wat sneller afraffelde dan de folder vermeldt en op de snelweg raakten we nog méér onder de indruk van wat zo'n Spaanse VW Vento met zijn tweelitermotor kan presteren. Want al inhalend in 8 seconden optrekken van 80 naar 120 is érg rap; zó rap dat je zelfs even in de mening verkeert dat de Spanjaarden een turbo onder de motorkap hebben gefrommeld...
Maar nee hoor: met het zestienkleppenconcept en een uitgekiend motormanagement bereikt de Toledo GT een vergelijkbaar resultaat: de sowieso al lekker soepel vanuit de onderste regionen opklimmende viercilinder gaat vanaf zo'n 3500 toeren
nog eens extra stevig duwen en zorgt zo voor een authentiek GT-gevoel. Dat hebben we ons dan ook talloze malen met groot genoegen laten overkomen en we beschouwen het als een compliment voor de motorbouwers, dat het benzineverbruik bij al die geestdrift beperkt bleef tot een keurige 1:10.
Bij dat alles is goed te merken dat het onderstel van de Spaanse GT op dat potentieel is berekend. Een 'gewone' Toledo gaat ook al niet verkeerd een hoek om, maar de GT schuift het neutrale grensgebied nog een beduidend stukje op. Met meer dan genoeg reserve onder het rechter pedaal kan je zo onbekommerd heel hoge bochtsnelheden bereiken met het gevoel alsof je met een dure vierwielaandrijver aan het spelen bent. Juist als je afvraagt wanneer het einde in zicht komt, geeft de Toledo GT met een vleugje onderstuur aan dat de koek op is. Even iets liften en de zaak is weer in balans: het kenmerk van een vergevingsgezind en veilig karakter.

Ruime uitrusting

Afgezien van zijn rijkwaliteiten heeft de snelle Spanjool trouwens nog wel meer in huis: behalve het standaard ABS zijn dat twee airbags, elektrisch bedienbare ruiten, dito spiegels en meer van dat fraais, alsmede een stel stevig zittende, in alle richtingen verstelbare stoelen en een ondanks de airbag prettig aanvoelend, verstelbaar sportstuur. Bij al die verzorging valt het extra op hoe buitengewoon ongelukkig de schakelaars voor de ruitbediening zijn geplaatst: helemaal onderaan de middenconsole.
Toch hebben we veel plezier aan de bescheiden Spaanse furie beleefd. Buiten zijn sportieve karakter heeft hij veel van zijn nuttige eigenschappen behouden, zoals een solide bouw, flink wat goed toegankelijke binnenruimte en een kofferbak als een verhuiswagen. Ok‚, hij veert wat stugger dan de gezinsuitvoering en hij gebruikt ook wat meer benzine, maar hij maakt nauwelijks extra lawaai, is verre van nerveus en bezit een berg toegevoegde waarde.
Dat blijkt ook wel uit de prijs, die ondanks een fikse recente verlaging van 4000 gulden toch dicht in de buurt van de 50 mille komt. Weliswaar is deze Seat in gezelschap van andere GT's in deze klasse zeker niet te duur, maar de GT biedt toch niet het onbetwistbare prijsvoordeel dat de 'gewone' Toledo-modellen zo aantrekkelijk maakt.

Signalement

Merk Seat
Model Toledo 2.0i GT 16V
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 22.233

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 180 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.321 mm / 1.662 mm / 1.424 mm
Wielbasis 2.471 mm
Massa leeg 1.150 kg
Laadvermogen 440 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden195/50R15Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Seat Toledo
Seat Seat Toledo
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Toledo specificaties
  • Seat Toledo occasions
  • Seat Toledo video's
Advies en informatie
  • Seat Toledo tests
  • Seat Toledo gebruikersreviews
  • Seat Toledo index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.9 TDi Stylance (2007)

    Seat Toledo 1.9 TDi Stylance (2007)

    • 3 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo (2013)

    Seat Toledo (2013)

    • 18 april 2017
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.4 TDI FR Connect (2016)

    Seat Toledo 1.4 TDI FR Connect (2016)

    14
    • 8 juli 2016
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.6 Sport (1999)

    Seat Toledo 1.6 Sport (1999)

    • 12 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.2 TSI 90pk Reference (2016)

    Seat Toledo 1.2 TSI 90pk Reference (2016)

    7
    • 8 januari 2016
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 1.4 TDI Style Connect (2015)

    Seat Toledo 1.4 TDI Style Connect (2015)

    • 19 november 2015
  • Gebruikersreview
    Seat Toledo 2.3 V5 Sport (2002)

    Seat Toledo 2.3 V5 Sport (2002)

    1
    • 21 september 2015
meer reviews
Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

42

Het is een Seat Ibiza uit de glorietijd van dit model, toen je bij een Ibiza gewoon nog kon...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Seat Toledo bezorgde Volkswagen Jetta lange loopbaan

    Seat Toledo bezorgde Volkswagen Jetta lange...

    6
    • 11 juli 2021
  • Nieuws
    De Vluchtstrook: de eerste EV van Seat

    De Vluchtstrook: de eerste EV van Seat

    20
    • 24 januari 2021
  • Nieuws
    Doek valt voor Seat Toledo

    Doek valt voor Seat Toledo

    35
    • 25 juni 2018
  • Nieuws
    Supershowroom: Seat Toledo

    Supershowroom: Seat Toledo

    53
    • 24 april 2016
  • Klokje Rond - Seat Toledo 1.9 TDI

    Klokje Rond - Seat Toledo 1.9 TDI

    107
    • 11 juni 2015
  • Afscheid duurtest - Seat Toledo

    Afscheid duurtest - Seat Toledo

    90
    • 3 april 2014
  • PREMIUM
    Oud & Nieuw: Seat Toledo

    Oud & Nieuw: Seat Toledo

    • 21 januari 2014
Merk
Merk
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

    147
    • 18 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden