Test: Seat Leon & Altea Ecomotive (2010)

Sparen en sporten

Seat Leon Ecomotive
Seat Leon EcomotiveSeat Altea EcomotiveSeat Altea EcomotiveSeat Leon EcomotiveSeat Leon EcomotiveSeat Leon EcomotiveSeat Leon Ecomotive
AutoWeek 50 2009
AutoWeek 50 2009

Je leest het in AutoWeek 50 2009

Ook een sportief ingesteld merk als Seat ontkomt er vandaag de dag niet aan om met ecoversies op de proppen te komen. De nieuwe Leon en Altea Ecomotive met 1,6 liter TDI-motor zijn bijzonder spaarzame innemers, maar betekent dit ook dat rijplezier ver te zoeken is?

Seat laat zich er graag op voorstaan sportief rijdende auto's te bouwen, maar rijplezier was bij de Ecomotive-versie van de Leon tot op heden ver te zoeken. De lawaaiige en inmiddels welhaast bejaarde 1.9 TDI-motor bromde er lustig op los, onder meer door de ellenlange overbrengingen van de hogere versnellingen. Ook de banden met hun lage rolweerstand droegen weliswaar bij aan een lager verbruik, maar de wegligging kwamen ze niet ten goede. Met de tweede generatie Leon Ecomotive doet het merk een nieuwe poging om het nuttige (oftewel brandstof besparen) met het aangename te verenigen. De pompverstuiverdiesel ruimde om te beginnen het veld voor de nieuwe 1,6-liter common-rail dieselmotor die we inmiddels van tal van modellen uit het VW-concern kennen.
En wat een wereld van verschil is dat! Bij het starten nagelt hij heel even voordat hij zich keurig op de achtergrond terugtrekt. Op de snelweg hoor je met name het overmatige afrolgeluid van de banden met lage rolweerstand, die ook op de nieuwe Leon Ecomotive weer zijn te vinden. Als je tenminste all the way gaat, want naast de Ecomotive is er voortaan ook een zogenaamde Ecomotive Technologies-versie die wél de technische bezuinigingsmaatregelen meekrijgt, maar níet de aerodynamische.

Snaarstrak
En wat behelzen die zaken dan zoal? Welnu, ten eerste wordt er een vijfbak gemonteerd met een langere tweede, derde en vierde versnelling, die als doel heeft om het toerental lager te houden. Daarnaast hebben de Ecomotive's een schakelindicator en een stop/start-systeem meekrijgen, samen met een systeem dat de remenergie opvangt en weer inzet bij het accelereren. De cW-waarde werd bij de Leon verlaagd van 0,33 naar 0,30 door de grille af te dichten, een lagere voorspoiler te monteren en kleine 'spatlappen' voor de wielen te monteren om de wind beter te geleiden. De Ecomotive Technologies-variant moet het dus zonder deze laatste zaken stellen.
Het eindresultaat mag er zijn: de Leon Ecomotive heeft volgens het Spaanse merk genoeg aan 3,8 liter op 100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van slechts 99 gram per kilometer in plaats van de 119 gram die een gewone Leon 1.6 TDI laat noteren. Ook de actieradius van 1.450 kilometer op een volle tank is niet verkeerd. En het allermooiste is nog dat je daarvoor praktisch niets hoeft in te leveren: het is nog altijd een ruime gezinsauto die ronduit prettig is om mee te sturen. De besturing bijvoorbeeld biedt heerlijk veel gevoel en is direct genoeg om sportief genoemd te mogen worden. Ook wat de wegligging betreft geen klachten: hij volgt snaarstrak de ingeslagen koers en een beetje gas lossen is voldoende om de neus mooi in te laten draaien, waarbij de achterkant een tikje naar buiten komt. Daarbij moet wel vermeld worden dat we op pad waren met de Ecomotive Technologies-versie, die niet is voorzien van de banden met lagere rolweerstand die de 'echte' Ecomotive wel heeft. Met een gemiddeld verbruik van 4,2 liter op 100 km verbruikt hij iets meer dan laatstgenoemde, maar daar staat tegenover dat hij een tikje rapper accelereert en bovendien wat sportiever oogt dan de Ecomotive. Je kunt hem bijvoorbeeld ook op 18 inch lichtmetaal zetten, wat bij de Ecomotive niet kan. Die staat altijd op 16 inch lichtmetaal.

Geen zesbak
Het nukkige motorkarakter dat de vorige Ecomotive kenmerkte is bij de nieuwe generatie totaal verdwenen. De nieuwe 1,6-liter diesel is een heerlijkheid: hij doet lekker lichtvoetig aan en lijkt niet vies te zijn van een beetje toeren maken, voor dieselbegrippen dan. De schakelindicator in het instrumentarium is er steeds rap bij en maant al bij zo'n 1.800 tpm tot opschakelen. Doe je dat echter, dan is er een flinke toerenval tot circa 1.300 tpm. Maar zelfs daar draait de TDI zijn hand niet voor om, ook op dat soort momenten pakt hij zonder het kleinste protest op. Jammer genoeg heeft Seat geen zesbak gemonteerd, je moet het met een handgeschakelde vijfbak doen. Dankzij het riante koppel mis je dat zesde verzet tijdens accelereren niet echt, maar hij zou meehelpen om de terugval in toeren wat te verminderen. Op de snelweg mis je hem daarentegen niet: ook in z'n vijf draait de motor bij 120 km/h ongeveer 2.000 tpm, waardoor je de banden sterker hoort dan de motor. Het rubber vormt in dat opzicht een storende factor, waardoor we hopen dat Seat de Ecomotive Technologies-versie zonder die banden ook naar ons land haalt. Zeker is dat echter nog niet.
Deze kleine makke maakt de Leon Ecomotive echter weer goed met zijn indrukwekkend lage verbruik. De gereden Ecomotive Technologies liet gemiddeld circa 4,5 liter op 100 km tijdens onze testrit noteren. Niet baanbrekend zuinig, maar wel keurig en je hoeft geen concessies wat rijgedrag betreft te doen. De vering kan af en toe een tikje aan de stugge kant zijn, maar in combinatie met een soepel afgestelde demping is het allemaal heel acceptabel en het is een prima stuurmansauto. De Leon Ecomotive weet een uitstekende balans te vinden tussen efficiency en rijplezier. Dit is een eco-auto zonder grote compromissen, die net zo lekker rijdt als de gewone Leon.

Meer moeite
Voortaan levert Seat ook de Altea en zijn XL-broertje als Ecomotive. Hoewel de 1,6-liter voelbaar meer moeite heeft met de hogere en zwaardere ruimtevarianten, is het ook hier een fluitje van een cent om het gemiddelde brandstofverbruik onder de 5 liter op 100 km te houden. Vreemd genoeg heeft Seat niet de moeite genomen om de aerodynamische wijzigingen van de Leon ook op de Altea door te voeren. "De Altea heeft van huis uit toch al een hogere luchtweerstand, dus we hebben ons op andere zaken gefocust", aldus een ingenieur van het merk. Een wat rare redenatie, die vermoedelijk ook wel wat met de teleurstellende verkoopresultaten van de Altea-familie te maken heeft.
Niettemin: ze krijgen wel de technische aanpassingen van de Leon Ecomotive mee. Dat betekent dus een schakelindicator die te snel met zijn opschakeltips komt waardoor je de gang er meer uithaalt dan wenselijk is. Daar staat tegenover dat hij niet storend aanwezig is, hij prijkt bescheiden in een hoekje van het instrumentarium. Het stop/start-systeem doet zijn werk uitstekend en schakelt de motor snel weer bij. Als je op een helling staat of je al freewheelend boven de 2 km/h komt, doet hij dat sowieso. Ook de vering van de Altea is voor een gezinsauto wat straf, bovendien valt de interieurruimte nogal tegen. De zitpositie daarentegen is uit de kunst en doet aan niets aan een 'busje' denken. Het rijgedrag trouwens evenmin, van buitensporig overhellen is geen sprake. Desondanks vinden we de toegevoegde waarde ten opzichte van de Leon te beperkt, wat dat betreft heeft de grotere Altea XL meer bestaansrecht. De Altea's Ecomotive zijn per direct te bestellen, de Leon Ecomotive staat volgend jaar maart in de showroom.

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum