en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Even leek het alsof Seat zijn bestaansrecht binnen de Volkswagen-familie verloren had. Het enigszins sportieve imago dat het Spaanse merk zichzelf als het 'Alfa Romeo van het VW-concern' had aangemeten, was bij modellen als de Exeo, Mii, Toledo en Alhambra niet meer dan een marketingpraatje. Met de nieuwe Leon heeft het merk echter goud in handen, met name door de toevoeging van de stationwagon ST. Die neemt in ons land maar liefst 60 procent van de Leon-verkopen voor zijn rekening. Of de nieuwste loot aan de Leon-stam ook een grote rol gaat spelen in dit succes, is even afwachten. De laatste hoog op de poten staande Seat, de Altea Freetrack, speelde in ons land slechts een rol in de marge. De Leon X-Perience beschikt met zijn wagoncarrosserie en subtielere aankleding over betere kaarten. Naast de obligate dikkere bumpers met zilverkleurige sierdelen is de softroader te herkennen aan 17-inch lichtmetalen wielen (18-inch is optioneel), zilverkleurige dakrails en een 2,7 cm grotere bodemspeling. Binnenin zijn de wijzigingen al net zo bescheiden. Hier maken sportstoelen, een andere bekleding en wat oranje stiksels het subtiele verschil. Tip: streep op de optielijst de specifiek voor dit model aangeboden donkerbruine alcantara bekleding aan. Dat geeft het wat sober ogende Leon-interieur een veel chiquere en warme uitstraling.
Geslaagde balansTot de komst van een voorwielaangedreven versie in juni 2015 – die ook leverbaar wordt met een 125 pk sterke 1,4-liter TSI-motor – beschikt de X-Perience net als bijvoorbeeld de Skoda Octavia Scout over een Haldex-koppeling van de vijfde generatie. Die schakelt de achterwielen in als de omstandigheden erom vragen. In combinatie met EDS (een elektronisch differentieel dat beide assen spert) kan de ruig ogende Seat daardoor best uit de voeten in niet al te zwaar terrein. Er is overigens ook een 4Drive-uitvoering van de Leon ST die over integrale aandrijving, maar niet over de speciale aankleding van de X-Perience beschikt. Die haalt importeur Pon echter niet naar ons land. Wat rijden op asfalt betreft, is de Leon X-Perience een beetje middle of the (off)road. Dat bedoelen we niet per se negatief, want er is een geslaagde balans gevonden tussen goed veercomfort en dynamiek. De carrosserie helt ondanks het wat hogere zwaartepunt niet gek veel over in bochten en de vooras reageert snel genoeg op je stuurinput. Het is gewoon een lekker strak rijdende stationwagon. Wie gezien het uiterlijk en het merkimago een extra dosis sportiviteit verwacht, komt bedrogen uit. Daarvoor is de besturing net een tikje te gevoelloos. Dat zal echter alleen voor bestuurders die van het betere stuurwerk houden een klein bezwaar vormen; voor 99 procent van de automobilisten is dit gewoon een bijzonder plezierige metgezel. Onze eerste meters maken we met de 150 pk sterke 2,0-liter TDI-motor, die zowel gekoppeld kan worden aan een handgeschakelde zesbak als aan een DSG- transmissie met eenzelfde aantal verzetten. De Leon X-Perience wordt ook leverbaar met een 1,6-liter TDI, een 184 pk 2,0-liter TDI die altijd is gekoppeld aan de DSG-bak en een 180 pk sterke 1,8-liter TSI.
Uitstekende trekautoDe 150 pk-uitvoering van de 2,0-liter dieselmotor laat overigens niets te wensen over. Hij biedt een riante portie trekkracht en zorgt voor aansprekende prestaties. Daarnaast is hij heerlijk soepel. Al onder de 1.500 tpm gaat hij zonder morren aan de slag, terwijl hij ook niet protesteert als je doorhaalt naar de 5.000 tpm. Prettig voor mensen die regelmatig zware aanhangers (of caravans) verslepen: deze uitvoering heeft een trekgewicht van maximaal 2.000 kilo. In combinatie met de 4WD en de smeuïge TDI-motor maakt dat van de Seat een uitstekende trekauto. Een klein smetje is het motorgeluid; er zijn inmiddels stillere motoren op de markt. De handbak die aan de dieselmotor gekoppeld is, doet zijn werk naar behoren. De schakelwegen zijn niet te lang en de pook laat zich soepel door de transmissie loodsen. Ook de DSG-bak geeft geen reden tot klagen; hij wisselt snel en nagenoeg onmerkbaar van verzet.
Net als de gewone ST heeft de X-Perience een bagageruimte van 587 liter te bieden, die kan worden uitgebreid naar 1.470 liter. Dat is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt, want vierwielaandrijving snoept nog wel eens de nodige litertjes weg in de kofferbak. Hoewel de ST niet zo veel ruimte biedt als platformgenoot Skoda Octavia, is het interieur toch rianter dan je op basis van het sportieve uiterlijk zou verwachten. Zo hebben ook langere mensen op de achterbank genoeg bewegingsvrijheid. Een dikke pluim verdienen de stoelen, die een goede zijdelingse steun bieden in combinatie met een uitstekend zitcomfort. De Leon X-Perience wordt in januari 2015 bij de dealers verwacht, de prijzen zijn nog niet bekend.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.