Test: Seat Leon Ecomotive (2008)
Dubbel aanpassen
2 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In de strijd tegen de CO2-uitstoot komt Seat met een tweede Ecomotive-uitvoering. Met de bekende middelen die de Volkswagen Groep gebruikt om auto's zuiniger te maken, is na de Ibiza nu de Leon 1.9 TDI aangepakt. Het moet 'm een gemiddeld 22,2 kilometer ver brengen op een liter diesel.
De versnellingsbak bij 80 km/h in vijf zetten en 'm daarin bij snelheden van pakweg 70 tot 120 km/h laten staan, da's verleden tijd met de Leon Ecomotive. Om het verbruik te drukken, hebben de ingenieurs de extra zuinige diesel ontzettend lange overbrengingsverhoudingen op de derde, vierde en vijfde versnelling gegeven, net als de Ibiza Ecomotive en de Bluemotion-uitvoeringen van Volkswagen. Dat betekent dat je vaker moet terugschakelen dan je gewend bent bij een diesel. Het maximumkoppel van 250 Nm ligt bij 1.900 toeren, terwijl de toerenteller bij constante snelheden tot 100 km/h veel minder aangeeft. Bij 80 km/h in vijf draait het blok nog niet eens op 1.500 toeren en dientengevolge trekt er een zware brom door de auto. Gaat het zoals tijdens de eerste kennismaking in Spanje bergop, dan moet je echt terugschakelen. Maar ook de versnellingen drie en vier zijn bijzonder lang. Doordat de 1,9-liter TDI met pompverstuivertechniek een rumoerige diesel is, valt het extra op wanneer de motor zwaar moet werken. Dat andere karakter van de auto vraagt echt gewenning van de bestuurder en na een tijdje zal die merken dat de Ecomotive op z'n best is tussen de 1.800 en 2.500 toeren. Rijd je 120 in vijf, dan draait de TDI een relaxte 2.000 toeren en schakel je dan de boordcomputer op de actuele verbruiksweergave, dan zie je algauw een waarde van ongeveer 4 liter per 100 kilometer. Goed, de Leon Ecomotive heeft dus een versnellingsbak met lange overbrengingen, da's wel duidelijk. Wat er nog meer veranderd is ten opzichte van de gewone 1.9 TDI, die overigens in Nederland goed is voor 30 procent van de Leon-verkopen? Het motormanagement is aangepast, er zijn banden met een lage rolweerstand gemonteerd en het gewicht ligt lager. Op het Nederlandse kentekengewicht staat 1.225 kilo in plaats van de 1.265 die een gewone Leon 1.9 TDI weegt. Kilo's werden onder meer gewonnen door 17-inchwielen achterwege te laten. Volgens Seat zijn de wijzigingen aan de vijfbak en het motormanagement goed voor een CO2-uitstootverlaging van 7 gram per kilometer, minder gewicht levert 5 gram minder koolstofdioxide op en met de Conti Eco Contact banden boekt Seat naar eigen zeggen 4 gram winst. Tel je dat bij elkaar op, dan stoot de Leon Ecomotive gemiddeld 16 gram CO2 per kilometer minder uit dan een gewone Leon 1.9 TDI. In Nederland bezorgen de maatregelen die Seat genomen heeft ter verbetering van het verbruik de Leon een B-label en dat levert E 700 subsidie op, boven op de E 600 die de Leon 1.9 TDI al had vanwege het standaardroetfilter.
Rollenbank versus praktijk
In de praktijk zal het moeilijk blijken de theoretische waarde van 4,5 liter diesel per 100 kilometer te halen. Dergelijke verbruikscijfers worden behaald op een rollenbank, waarbij vier keer een stadscyclus wordt geïmiteerd waarin vier keer vanuit stilstand van 0 naar 60 wordt opgetrokken en alleen de eerste drie versnellingen gebruikt mogen worden, en daar plakken ze tijdens het testen nog een 'snelwegrit' achteraan. Dat is de wijze waarop het verbruik voor auto's op de Europese markt gemeten wordt.
Geen aanpassingen aan de aerodynamica zoals bij zijn neef, de Volkswagen Golf Bluemotion? Dat was niet nodig, een Leon is al vrij gestroomlijnd en hangt 7 mm dichter boven het asfalt dan de Duitse hatchback. Met aanpassingen door spoilers zou de Ecomotive nog zuiniger kunnen zijn, zuiniger dan een Golf Bluemotion en dat zouden ze in Wolfsburg allerminst waarderen. Gelukkig merk je niet veel van de banden met lagere rolweerstand, in snelle bochten om de vaart er zo veel mogelijk in te houden (zuinig rijden!) gaat de auto niet dansen op de zijkanten van het rubber. De 205/55-banden om 16-inchwielen hebben wat zachte wangen, maar de Leon Ecomotive ondervindt daar minder hinder van dan de VW Polo Bluemotion of de Seat Ibiza Ecomotive die op rubber staan dat de rijeigenschappen nadelig beïnvloedt. Als je de Leon heel rustig rijdt en bij 2.500 toeren opschakelt, lijkt het een luie auto, zeker in de lange derde, vierde en vijfde versnelling. Maar als je hem op toeren jaagt, blijkt het een vlotte machine. Hij sprint zelfs sneller vanuit stilstand naar 100 km/h en klaart het kunstje in 10,9 seconden in plaats van 11,3.
Cruisecontrol niet standaard
De prijzen van de Leon Ecomotive liggen op hetzelfde niveau als van de gewone 1.9 TDI, en dat betekent dat een exemplaar met de Reference-uitrusting E 24.295 kost. Opmerkelijk, cruisecontrol is niet standaard op deze auto die bedoeld is voor zuinig rijden. Met constante snelheden rijden is immers de beste methode om het verbruik te drukken. Seat levert de snelheidsregelaar pas vanaf het derde uitrustingsniveau, de Stylance die minimaal E 26.795 kost. Concurrentie voor de Ecomotive komt vooral uit de familiesfeer. Zo zijn er de Volkswagen Golf Bluemotion en de Audi A3 1.9 TDI e met dezelfde techniek. Maar denk ook aan de BMW 118d, een auto die eveneens populair is op de zakelijke markt en die met behulp van start-/stoptechniek maar 4,7 liter diesel per 100 kilometer verbruikt. Gezien de hogere prijzen van de Beierse hatchback heeft de Seat Leon Ecomotive in de Fiat Bravo met de nieuwe, 105 pk sterke 1.6 Multijet, die we op pagina 9 beschrijven een nog veel grotere concurrent. En da's misschien nog wel een fijnere auto ook gezien de 'normale' versnellingsbak. Met zijn bescheiden motorinhoud is de gloednieuwe zelfontbrander van nature al zuiniger dan de grotere 1.9 TDI en Fiat toont met de nieuwe Multijet aan dat je ook zonder speciale ingrepen al aan een CO2-uitstoot van minder dan 120 gram per kilometer kunt komen. Nog meer concurrentie komt er in maart, in de gedaante van de Ford Focus 1.6 TDCi Econetic, maar hoe duur die wordt, is nog niet bekend.
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.