AutoWeek 9 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 9 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Seat
  • Leon

Enorme souplesse

Seat Leon 2.0 T FSI Sport-up (2006)

Heerlijke stoelen met voldoende steun en houvast. Perfecte zitpositie. De Leon heeft een fijne motor, is snel en produceert bovendien een mooie sound.
  • Autotest
2 februari 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Aan de buitenkant is nauwelijks te zien dat het hier om een serieus snelle jongen gaat. Grotere wielen, 'n dikkere uitlaat en een ander typeplaatje onderstrepen subtiel het potente karakter van de Seat Leon. Maar je moet er wel tegen kunnen.

De Seat is voorzien van een zesbak. De 185 pk sterke T FSI-motor perst er een indrukwekkend koppel van 270 Nm uit, en dat al bij 1.800 toeren. Trekkracht is er dus in overvloed. Het is vooral de enorme soepelheid die indruk maakt. Vanaf nagenoeg elk toerental pakt de turbomotor mooi op. Het enige dat ons opviel was de pulserende opbouw van het vermogen. Bij volgas optrekken loopt het toerental voelbaar trapsgewijs op. Misschien is het exemplarisch, want helemaal natuurlijk voelde dit niet aan. Wat motorgeluid betreft, is de Leon top: een prachtige, diepdonkere roffel uit de uitlaat, en bij snel optrekken is – na het gas loslaten – heel duidelijk de wastegate van de turbo te horen. Klinkt best sensationeel.


Straf onderstel
Veel vermogen is prettig, zolang het onderstel het tempo kan bijbenen. Bij de Leon is dat zeker het geval. Hij is weliswaar iets te hard afgeveerd, maar de balans in het onderstel is goed. Hij gaat heel beheersbaar over van onderstuur naar overstuur. Je hebt altijd het gevoel alles onder controle te hebben. Dat komt ook door de besturing, die voldoende contact biedt met de voorwielen. In principe houdt het ESP de Seat keurig op koers. Schakelen we dat systeem uit, dan blijkt er meer ruimte te zijn voor een beetje glijden en spelen. En snel bochten-werk schuwt de Leon niet.
Die straffe onderstelafstemming van de Leon gaat tijdens snelwegritten trouwens irriteren, zeker met meerdere mensen aan boord. Passagiers ervaren het gestoot als oncomfortabel en ook als bestuurder ga je je eraan ergeren. Het geluidscomfort is niet om over naar huis te schrijven. De herrie aan boord wordt in belangrijke mate bepaald door de brede, platte banden. Afhankelijk van het soort asfalt produceren ze matig tot veel lawaai, en dat is erg vermoeiend.


Weinig uitzicht
De jongste Leon draagt duidelijk de signatuur van zijn ontwerper Walter de'Silva en vertoont veel overeenkomsten met de Altea en de Toledo. De achterkant onderscheidt zich meer, met lichtunits die doen denken aan de Alfa 147 – inderdaad, ook uit de pen van meneer De'Silva. Het ontwerp van de koets brengt één groot nadeel met zich mee: de extreem vlak liggende A-stijlen en voorruit. Die stijlen zitten hinderlijk in de weg en de kijkopening die je als bestuurder hebt tussen hemel en dashboard is opvallend smal. Daarbij ontneemt ook de binnenspiegel een deel van het zicht. Dit alles maakt het lastig om vooruit en opzij te kijken in bochten en bij kruispunten. Nog zo'n grapje van de ontwerper is het weglaten van zichtbare portiergrepen achter. Die zitten onopvallend weggewerkt in de deurstijl. In het kleine, kunststof zijruitje zit een uitsparing waar je vingertoppen precies in passen. De handgreep van de achterklep is opgenomen in het grote merklogo.
In de Leon overheerst de kleur zwart. Dat hij een lid is van de VW-familie zie je er niet in alle opzichten aan af. Seat probeert het sportieve karakter te onderstrepen
door de centraal geplaatste toerenteller. De zitpositie is perfect, net als de stoelen zelf. Echt helemaal goed.

Signalement

Merk Seat
Model Leon 2.0 TFSI Sport-up
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 27.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 136 kW / 185 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.315 mm / 1.768 mm / 1.458 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.334 kg
Laadvermogen 570 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 680 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 221 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s (fabrieksopgave: 7,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,1 s / 4,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,7 s / 6,9 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Seat Leon
Seat Seat Leon

Uitgelicht aanbod

    1.4 TSI FR Business Navigatie l Bluetooth l LED l Bluetooth l Parkeersensoren l Cruise Control l

    Seat Leon 1.4 TSI FR Business Navigatie l Bluetooth l LED l Bluetooth l Parkeersensoren l Cruise Control l

    • 2013
    • 152.707 km

    € 9.950

    1.4 TSI 125pk Dynamic Style -ECC-PDC-

    Seat Leon 1.4 TSI 125pk Dynamic Style -ECC-PDC-

    • 2009
    • 147.351 km

    € 4.900

    ST 1.0 TSi 115PK | Navigatie | Cruise Control | Climate Control | Parkeersensoren

    Seat Leon ST 1.0 TSi 115PK | Navigatie | Cruise Control | Climate Control | Parkeersensoren

    • 2017
    • 135.104 km

    € 11.950

Meer Seat Leon occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Leon specificaties
  • Seat Leon occasions
  • Seat Leon video's
Advies en informatie
  • Seat Leon tests
  • Seat Leon gebruikersreviews
  • Seat Leon index
Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

Drie jaar na de introductie van de 5008 voorziet Peugeot zijn ruimste model van een nieuwe...

Lees meer
Klokje Rond Seat Leon

Klokje Rond Seat Leon

60

Hij ziet eruit om door een ringetje te halen, die Leon van Arjen Beks. Niet...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business Intense (2017)

    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business...

    • 27 februari 2021
  • PREMIUM
    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta...

    • 2 februari 2021
  • Reportage
    Seat Leon ontmoet zijn voorgangers

    Seat Leon ontmoet zijn voorgangers

    28
    • 30 januari 2021
  • Autonieuws
    Seat Leon nu ook als Business Intense verkrijgbaar

    Seat Leon nu ook als Business Intense verkrijgbaar

    1
    • 6 januari 2021
  • Autotest
    Seat Leon 1.5 eTSI

    Seat Leon 1.5 eTSI

    18
    • 25 december 2020
  • Autotest
    Test: Seat Leon Sportstourer

    Test: Seat Leon Sportstourer

    16
    • 16 december 2020
  • Review
    Seat Leon 2.0 TSI Cupra 300 (2017)

    Seat Leon 2.0 TSI Cupra 300 (2017)

    4
    • 5 december 2020
Merk
Merk
  • Review
    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business Intense (2017)

    Seat Leon ST 1.0 EcoTSI Style Business...

    • 27 februari 2021
  • Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Zeven opvallende Seats Cupra van weleer

    Zeven opvallende Seats Cupra van weleer

    7
    • 23 februari 2021
  • Autonieuws
    Plug-in hybride Seat Tarraco blijft onder de 50 mille

    Plug-in hybride Seat Tarraco blijft onder...

    17
    • 4 februari 2021
  • PREMIUM
    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta - Lancia Delta - Seat Leon

    Occasion koopadvies: Alfa Romeo Giulietta...

    • 2 februari 2021
  • Reportage
    Seat Leon ontmoet zijn voorgangers

    Seat Leon ontmoet zijn voorgangers

    28
    • 30 januari 2021
  • Test: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca

    Test: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca

    63
    • 29 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep