Seat Ateca - Nissan Qashqai - Hyundai Tucson

Seat entert de SUV-klasse

AW 42
AutoWeek 42 2016
AutoWeek 42 2016

Je leest het in AutoWeek 42 2016

Geruggesteund door moeder Volkswagen debuteert Seat met de Ateca op de markt van de hoge instappers. Is het Duitse zetje in de rug genoeg om meteen een vuist te kunnen maken tegen gevestigde namen als de Nissan Qashqai en de Hyundai Tucson?

Elke zichzelfrespecterende autofabrikant heeft tegenwoordig een SUV in het gamma. Is het niet vanwege de vermeende terreincapaciteiten of het stoere voorkomen, dan is het wel om een groeiende doelgroep te bedienen die een hogere instap op prijs stelt. Seat had zo'n auto nog niet, de Spanjaarden waren meer op MPV's gericht. Met zijn eerder dit jaar gepresenteerde midi-SUV Ateca hoort Seat er nu ook helemaal bij. Gebouwd volgens Volkswagens modulaire MQB-bouwconcept schurkt de Ateca dicht aan tegen de VW Tiguan en Skoda Kodiaq. Ter onderscheid hebben de drie auto's niet alleen hun merkeigen voorkomen, maar ook eigen maatvoeringen. Waar de Skoda Kodiaq even groter is dan de Volkswagen Tiguan is de Ateca juist iets compacter dan die Duitse broer. Zo hebben ze allemaal hun eigen plekje in de markt.
Waar we de Seat precies moeten plaatsen tussen zijn directe concurrenten, zoeken we op deze pagina's uit. We vergelijken hem met twee gevestigde namen, namelijk de Hyundai Tucson en Nissan Qashqai, auto's die qua prijs en prestaties gelijke tred houden met de Ateca. Althans, op papier. Nu eens kijken hoe dat in de praktijk uitpakt.

PRETTIG INSTAPPEN

Stuk voor stuk zijn de Hyundai, de Nissan en de Seat vijfzitters, een derde zitrij is er niet bij. Wie meer wil, moet op jacht naar iets groters of z'n heil zoeken in een midi- MPV. Waarmee we overigens niet zeggen dat de auto's alle drie even groot zijn. Integendeel. Voorin gaat het nog enigszins gelijk op, achterin zijn er duidelijk verschillen. Wie boven de middelmaat uitsteekt, zal op de achterbank van de Nissan ervaren dat hij zijn benen minder makkelijk kwijt kan dan in de andere twee. Daarnaast houdt ook de hoofdruimte in die auto niet over. Wellicht zou je een paar centimeter kunnen winnen als je afziet van het optionele glazen dak. In de Seat heb je onder het als optie gemonteerde panoramadak echter wel die extra centimeters die het op een langere rit een stuk aangenamer maken. Ook als het om bagage gaat, blijkt de Nissan het minst ruim.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Praat verder op het forum