Saab 9-5 2.0T Aero (2010)

Als Feniks uit de as

Saab 9-5 2.0T Aero
Bijna was de nieuwe Saab 9-5 er niet gekomen, maar onder Nederlandse supervisie is Saab bijna als een feniks uit de as herrezen. De 9-5 wil potten breken in de zakelijke klasse. Daarbij zet hij z'n onderscheidend design als belangrijk wapen in.

Uitstraling en imago kunnen het verschil maken tussen hetsucces van een model of het falen ervan. Het eigenzinnige uiterlijk van de 9-5 is dan ook een van de sterke wapens van de grote Saab in z'n strijd om zich te mengen aan de top van de automobiele elite. De afwerking mag dan nog wel wat beter worden. Zo zijn bijvoorbeeld de naden tussen de motorkap en de koplampen ongelijk.

Met het interieur kan de Saab 9-5 ons evenmin overtuigen van z'n premiumkwaliteiten. Ook daar zien we te brede naden en een wat slordig gemonteerde console rond de versnellingspook. Verder zijn de gebruikte kunststoffen soms aan de harde kant. Wel hebben de designers met succes een echte Saab-sfeer weten te creëren. De voor het Zweedse merk kenmerkende ventilatieroosters sieren ook de jongste generatie van de 9-5.

Fraai is dat het linkerrooster in de middenconsole lijkt door te lopen in het instrumentarium. Net als night panel, waarmee je het instrumentenpaneel op zwart kunt zetten, op de snelheidsmeter na, en een headup-display. De 9-5 heeft een interieur dat volop ruimte biedt. De voorstoelen zijn over een riante afstand te verstellen. Zelfs de langsten van lijf en leden zullen over beenruimte niet klagen. Op de achterbank van de Saab is het al niet anders. Zelfs flinke volwassenen komen niet met de benen in de knel. Met de hoofdruimte is het anders gesteld. Vooral achterin wordt die beperkt door de aflopende daklijn. Het uitzicht opzij wordt gehinderd door de brede C-stijl. De zitpositie achter het stuur is net niet optimaal. Het stuurwiel is vooral in de lengterichting maar beperkt te verstellen. De stoelen zitten prima.

Geduld

De 2,0-liter turbomotor levert 220 pk, maar vraagt toch wat geduld. Voordat de 9-5 er vandoor schiet, moet de turbo eerst druk opbouwen. De krachtsexplosie is vervolgens indrukwekkend. Zodra de naald van de toerenteller voorbij de 4.000 toeren per minuut komt, begint de Saab-krachtbron echter wat van z'n glans te verliezen en amechtig schreeuwend naar lucht te happen. De automatische zesbak van de 9-5 wisselt tamelijk ruw en dus goed merkbaar van verzet. De rijkwaliteiten van de Saab zijn beslist goed. De testauto heeft het optionele DriveSense, dat het je mogelijk maakt drie settings te kiezen voor het onderstel, de besturing, de gaspedaalrespons en de versnellingsbak. In de Comfortstand is de auto comfortabel, maar zeker niet week. Geef hem op z'n falie en je merkt weinig verschil met het weggedrag in de Sportstand. Toch is dat er wel, vooral als je de 9-5 niet op de grens rijdt.

Dan doet de Sport-modus z'n naam eer aan en voelt de auto het meest levendig aan. Niet keihard, slechts korte oneffenheden worden wat hard gedempt. Drive-Sense is wat ons betreft echt een aanrader. Wel zouden we wat meer gevoel in het stuur willen hebben. De besturing is weliswaar direct genoeg, maar het stuur voelt nog te wollig aan. De 9-5 is heel neutraal en je kunt bochten behoorlijk sportief attaqueren. Pas als je echt aandringt, wil de auto de buitenzijde van de bocht opzoeken. Wel voel je behoorlijk wat aandrijfreacties in het stuurwiel en dat geeft een nerveuze indruk.

Video

Signalement

Merk Saab
Model 9-5 2.0T Aero
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 58.350

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.988 cc
Maximaal vermogen 162 kW / 220 pk bij 5.300 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 5.008 mm / 1.868 mm / 1.466 mm
Wielbasis 2.837 mm
Massa leeg 1.650 kg
Laadvermogen 630 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden245/40R19Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,2 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,4s
Brandstofverbruik 9,1 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.