Saab 9-5 2.0T Aero (2010)
Als Feniks uit de as
Uitstraling en imago kunnen het verschil maken tussen hetsucces van een model of het falen ervan. Het eigenzinnige uiterlijk van de 9-5 is dan ook een van de sterke wapens van de grote Saab in z'n strijd om zich te mengen aan de top van de automobiele elite. De afwerking mag dan nog wel wat beter worden. Zo zijn bijvoorbeeld de naden tussen de motorkap en de koplampen ongelijk.
Met het interieur kan de Saab 9-5 ons evenmin overtuigen van z'n premiumkwaliteiten. Ook daar zien we te brede naden en een wat slordig gemonteerde console rond de versnellingspook. Verder zijn de gebruikte kunststoffen soms aan de harde kant. Wel hebben de designers met succes een echte Saab-sfeer weten te creëren. De voor het Zweedse merk kenmerkende ventilatieroosters sieren ook de jongste generatie van de 9-5.
Fraai is dat het linkerrooster in de middenconsole lijkt door te lopen in het instrumentarium. Net als night panel, waarmee je het instrumentenpaneel op zwart kunt zetten, op de snelheidsmeter na, en een headup-display. De 9-5 heeft een interieur dat volop ruimte biedt. De voorstoelen zijn over een riante afstand te verstellen. Zelfs de langsten van lijf en leden zullen over beenruimte niet klagen. Op de achterbank van de Saab is het al niet anders. Zelfs flinke volwassenen komen niet met de benen in de knel. Met de hoofdruimte is het anders gesteld. Vooral achterin wordt die beperkt door de aflopende daklijn. Het uitzicht opzij wordt gehinderd door de brede C-stijl. De zitpositie achter het stuur is net niet optimaal. Het stuurwiel is vooral in de lengterichting maar beperkt te verstellen. De stoelen zitten prima.
Geduld
De 2,0-liter turbomotor levert 220 pk, maar vraagt toch wat geduld. Voordat de 9-5 er vandoor schiet, moet de turbo eerst druk opbouwen. De krachtsexplosie is vervolgens indrukwekkend. Zodra de naald van de toerenteller voorbij de 4.000 toeren per minuut komt, begint de Saab-krachtbron echter wat van z'n glans te verliezen en amechtig schreeuwend naar lucht te happen. De automatische zesbak van de 9-5 wisselt tamelijk ruw en dus goed merkbaar van verzet. De rijkwaliteiten van de Saab zijn beslist goed. De testauto heeft het optionele DriveSense, dat het je mogelijk maakt drie settings te kiezen voor het onderstel, de besturing, de gaspedaalrespons en de versnellingsbak. In de Comfortstand is de auto comfortabel, maar zeker niet week. Geef hem op z'n falie en je merkt weinig verschil met het weggedrag in de Sportstand. Toch is dat er wel, vooral als je de 9-5 niet op de grens rijdt.
Dan doet de Sport-modus z'n naam eer aan en voelt de auto het meest levendig aan. Niet keihard, slechts korte oneffenheden worden wat hard gedempt. Drive-Sense is wat ons betreft echt een aanrader. Wel zouden we wat meer gevoel in het stuur willen hebben. De besturing is weliswaar direct genoeg, maar het stuur voelt nog te wollig aan. De 9-5 is heel neutraal en je kunt bochten behoorlijk sportief attaqueren. Pas als je echt aandringt, wil de auto de buitenzijde van de bocht opzoeken. Wel voel je behoorlijk wat aandrijfreacties in het stuurwiel en dat geeft een nerveuze indruk.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-5 2.0T Aero |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 58.350 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.988 cc |
Maximaal vermogen | 162 kW / 220 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.008 mm / 1.868 mm / 1.466 mm |
Wielbasis | 2.837 mm |
Massa leeg | 1.650 kg |
Laadvermogen | 630 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 245/40R19Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,2 s (fabrieksopgave: 8,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,4s |
Brandstofverbruik | 9,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 209 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Lezersreacties (64) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.