Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 – 360.700 km - Klokje Rond
Voor altijd nieuw
62 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Saab 9-5 NG (New Generation) blijft voor altijd de nieuwe generatie. Na 12.000 geproduceerde exemplaren viel het doek voor de kloeke Zweed. Een geheide klassieker dus. Zo niet dit exemplaar: die moest zeven jaar lang serieus aan de bak. Onder de vleugels van zijn nieuwe eigenaar wordt dat niet veel minder.
Chris Boeren kocht zijn Saab 9-5 nog maar een maand geleden. “Ik heb er precies een week van kunnen genieten, want kort na aanschaf moest er een nieuwe turbo en katalysator op.” Het is geen toeval dat juist hij in deze witte raaf rijdt. “Ik kom uit een echt Saabnest en heb ook nog drie klassieke 900’s en drie 96’s in mijn bezit.” Kortom: hij weet precies waar hij aan begint. Chris is zelfs deels van Zweedse komaf, al kunnen we hem betrappen op een typisch Nederlandse eigenschap, want wat hij voor de auto heeft betaald, vertelt hij niet. “Al sinds deze auto op de markt kwam, wist ik zeker dat ik er ooit eentje wilde hebben. Eigenlijk stond dit voor over drie jaar gepland, maar toen kwam deze auto op mijn pad. Die was zo aantrekkelijk dat ik hem niet kon laten staan. Ik wilde alléén een 1.6 turbo. Daarvoor zijn namelijk het gemakkelijkst Opel-onderdelen te gebruiken en dat scheelt in de kosten. Om deze auto met mijn 30.000 tot 40.000 kilometer per jaar betaalbaar te houden, wil ik er nog een lpg-installatie in zetten. Dat moet kunnen, want deze motor heeft nog geen directe injectie.”
Eigenlijk is het rijden met zo’n auto hetzelfde als het hebben van een klassieker. “Onderdelen die specifiek voor deze auto zijn, moet je goed zoeken en zijn vaak duur”, legt Chris uit. “Een achterlicht kost je bijvoorbeeld € 1.000 en de led-balk op de achterklep is bijna onvindbaar.” Die matige onderdelenvoorziening geldt niet voor alle oude Saabs. Het betreft alleen de modellen die in de nadagen van de fabrikant uit Trollhättan werden geproduceerd.
LED-BALK
Chris komt samen met Dion Hillebrink naar de keuring. Hij is niet alleen bekend als tuner in de Saab liefhebberswereld, maar heeft zich ook toegelegd op het reviseren van de led-balk van de 9-5 NG. Chris: “Eigenaren van deze auto’s vormen een hechte club. Er zijn 12.000 exemplaren van de 9-5 NG geproduceerd en de Facebookgroep rond deze auto heeft ook 12.000 leden. Die helpen elkaar onderling om dit model op de weg te houden.” Dat gaat de laatste tijd overigens niet zo goed: “Veel exemplaren worden momenteel gesloopt. Een 9-5 NG brengt bij verkoop in onderdelen meer op dan in zijn geheel.”
Genoeg gekeuveld. Daar is Joep Schuurman, die met een opgetrokken neus rond de Saab loopt. “Het is totaal niet mijn smaak, maar in die gevallen ga ik eens goed naar de auto kijken om te zoeken naar de dingen die ik wél mooi vind, om er toch een mild gevoel bij te krijgen.” De toon is gezet. Chris vertelt dat zijn auto altijd bij dezelfde eigenaar is geweest, die er alleen lange afstanden mee aflegde. “Hij is altijd bij de dealer in onderhoud geweest die de Saab destijds nieuw heeft afgeleverd. Ze hebben beloofd de complete onderhoudshistorie door te sturen.”
Als Joep terug is van zijn proefrit blijkt dat zijn methode heeft gewerkt, want hij heeft maar bar weinig aan te merken op de rijeigenschappen van de auto. Als hij onder de motorkap duikt, valt hij echter meteen over het kluswerk rond de katalysator: “Dat zit er niet erg netjes in. Het is ook geen origineel onderdeel. Hier zit een stapel verende ringetjes waar één veertje hoort te zitten ...” Chris kan dat beamen. “Een originele katalysator kostte me € 800. Nu zit er dus een exemplaar van Opel op.”
Als Joep de koelvloeistof checkt valt er nog een lijk uit de kast. “Daar zit motorolie in. Ik denk niet aan een lekkende koppakking, maar eerder aan een kapotte warmtewisselaar. Dat zijn de kosten niet. Maar de olie moet weer uit het koelsysteem én de turbo moet er weer af. Je kunt dus weer opnieuw aan dezelfde klus beginnen.”
FLINKE SCHEUR
Maar verder valt het allemaal reuze mee met de mooie Saab. Aan de bodem vinden we nauwelijks roest en het subframe heeft van Chris al liefde gekregen in de vorm van een lik tectyl. Bij het eindstuk van de uitlaat slaat Joep echter weer aan. “Daar zit een flinke scheur in. Maar het is nog niet te laat. Dat is uitstekend te lassen.” En dat is maar goed ook, want of de uitlaat uniek is voor deze 9-5, weet niemand in dit gezelschap.
Als de 9-5 met zijn wielen van de grond staat, komt er toch nog wat kritiek. “De schokdemper rechtsvoor lekt, dus die moet worden vervangen. Verder zijn alle vier je banden versleten; linksachter is het rubber bovendien ontzettend gecupt. Dat komt waarschijnlijk doordat de stofhoes rond die demper is losgeraakt. Dan komt er vuil bij, waarop de demper zijn werk niet meer goed doet. Zet maar dus vier nieuwe dempers en banden op je boodschappenlijst.” Vier nieuwe banden had Chris al ingecalculeerd. “Ik kom bij een garage waar ik, dankzij wederdiensten, onderdelen tegen inkoopprijs kan krijgen. Verder help ik bij het sleutelen om de rekeningen te drukken. Ik heb na aanschaf van deze auto nog € 2.000 gereser veerd, dus daarmee kom ik vast een heel eind.” Als we Chris zo horen staat zijn unieke bezit er binnenkort weer piekfijn bij. Van een liefhebber als hij hadden we niets anders verwacht.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De Saab verrast me met zijn fijne rijgedrag. Op wat bandenlawaai en een soms ietwat hikkerige motor na was er qua comfort en wegligging weinig op aan te merken. Ik heb er achteraf bezien wel sympathie voor. Toch hebben we ook best veel gebreken gevonden.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-5 1.6T Vector Exklusiv |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 48.750 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 230 Nm bij 2.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.008 mm / 1.868 mm / 1.466 mm |
Wielbasis | 2.837 mm |
Massa leeg | 1.595 kg |
Laadvermogen | 615 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s |
Brandstofverbruik | 7,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 179 g/km |
Lezersreacties (62) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.