Saab 9-3X 1.9 TTiD – 2011 – 504.946 km – Klokje rond
Eigenaar heeft deze ruim 14 jaar geleden nieuw gekocht
38 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
- Marc Klaver
- Klokje rond
Eigenzinnigheid valt het merk Saab niet te ontzeggen en dat geldt doorgaans ook voor de eigenaren. De schare fans is stabiel en trouw. Een van hen is Melvin Könings, die ruim veertien jaar geleden een fonkelnieuwe 9-3X met de dikste diesel kreeg afgeleverd.
29.000 liter
Maandag 19 december 2011 is een zwarte dag voor liefhebbers en werknemers van Saab. Na twee turbulente jaren met Victor Muller in het oog van de storm wordt het faillissement aangevraagd voor de Zweedse autofabrikant. Over en uit, jammer. Melvin heeft op dat moment zijn 9-3X goed en wel ingereden. “Ja, dat was een triest bericht, maar het hing al lang in de lucht. Helaas werd er geen nieuwe investeerder gevonden. Het betekende in elk geval dat dit mijn laatste nieuwe Saab zou worden. Misschien is dat ook wel een reden waarom ik er zo lang mee blijf rijden. Ik heb hem eerst vijf jaar zakelijk gereden. Voordeel is dat je dan op de nieuwwaarde geen btw betaalt en alle kosten zakelijk zijn. Ik beperkte het privégebruik tot vijfhonderd kilometer per jaar en had dus geen bijtelling. Op 24 februari 2016 ging de Saab met 187.000 kilometer op de klok van de zaak naar privé. Sinds begin 2021 zit ik in een fase van vijf jaar privébezit zonder afschrijving. De onderhoudskosten zijn nog te overzien en ik heb geen extreme reparaties. En zo gaan we rustig door naar 2026, het jaar waarin hij youngtimer wordt, fiscaal gezien. Dan ga ik 35 procent bijtelling betalen over de economische waarde van de auto, terwijl alle kosten aftrekbaar zijn. Dus ik stel sommige reparaties nog even uit.”
Melvin verstookte inmiddels bijna 29.000 liter diesel en vanaf volgend jaar wacht de witte Zweed dus een carrière als youngtimer. Keurmeester Tim de Leeuw gaat kijken of de Saab goed genoeg is voor die volgende fase.
Past de dikke dame erin?
We kijken naar een bijzondere Saab, ook al is dat een pleonasme. De 9-3 Sport Estate viert zijn twintigste verjaardag en sinds 2009 verrijkt de opgeruigde X het gamma: als 2.0 T met vierwielaandrijving en als 1.9 TTiD met alleen voorwielaandrijving. Die motor komt van Fiat, het is de bekende JTD, in dit geval voorzien van twee turbo’s: een kleine voor de lage toerentallen, een grotere voor daarna. Het valt ons op dat er achter de D op het typeplaatje een klein viertje staat. Dat duidt op het aantal cilinders, Saab had het plan om later een V6-diesel en waarschijnlijk ook de V6 2.8 T van de 9-5 te monteren, maar daar is het nooit van gekomen. Melvin: “Ik rijd al sinds 2005 Saab en heb het eigenwijze van het merk altijd al gewaardeerd en de X doet daar nog een schepje bovenop. Een belangrijk criterium is ook of de dikke dame erin past. Dat is de kist met mijn contrabas. Met de ene helft van de achterbank plat schuif je die met gemak naar binnen, waar het bij de cabrio echt passen en meten was. De X smoelt net even wat mooier dan de gewone Estate. De diesel is er niet met vierwielaandrijving en eerlijk gezegd hoeft dat voor mij ook niet. Het is een beetje een wolf in schaapskleren, want met nu 200 pk en 430 Nm is hij serieus snel. En daarbij nog eens zuinig ook!”
Roadtrip naar Zweden
Laten we eens kijken hoe de techniek eraan toe is, na een half miljoen kilometer. Melvin hoort wat meer rammeltjes dan voorheen en de laatste paar jaar moeten er vaker slangen worden vervangen. Daaraan merk je dat de jaren gaan tellen. Daar staat tegenover dat het roetfilter nog origineel is, net als alle schokdempers. Na zijn proefrit heeft Tim dan ook geen opmerkingen op dat vlak, afgezien van het feit dat de Saab naar rechts trekt. “Natuurlijk voel je dat er het een en ander versleten is, dat kan ook niet anders na zoveel kilometers, maar hij is veel beter dan ik had verwacht en met hier en daar nieuwe rubbers en rondom nieuwe schokdempers zal hij stukken beter rijden.”
Die kan Melvin alvast in zijn zak steken. “Ik ben aangenaam verrast met de uitkomst van de keuring. De mijlpaal van het half miljoen hebben we begin dit jaar gevierd met een roadtrip naar Zweden en een bezoek aan het Saab-museum in Trollhättan. Echt heel gaaf om met mijn witte 9-3X in een waar Saab-paradijs door de sneeuw te rijden. Soms kijk ik wel eens naar iets anders, ook al zou ik nog niet weten wat. Gelukkig hoeft dat ook niet, want vanaf 2026 gaan we naar de vierde fase. Ik heb er alle vertrouwen in dat er nog een paar honderdduizend kilometer bij kan. Dat zal wat meer gaan kosten qua onderhoud, maar dat heb ik erg graag voor over. Zakelijk gezien is dat ook de beste optie.”
Eigenaar Saab 9-3X
Naam Melvin Könings
Bouwjaar 1971
Woonplaats Ophemert
Beroep organisatieadviseur
Eerste auto Opel Ascona Berlina
Vorige auto Saab 9-3 Cabriolet
Wat zou je aan je auto willen veranderen? "Niets!"
Wat is je langste reis met deze auto? "Naar Umbrië, 3.600 kilometer."
Onderhoudshistorie
De afgelopen veertien jaar spendeerde Melvin €32.642 aan onderhoud. Dat is inclusief accessoires van Hirsch, tuning en een tweede set wielen. In het overzicht zien we alle reguliere beurten met banden, remmen, lampjes, olie, filters en wisserbladen. De distributieriem is nu drie keer vervangen. Verder zien we de volgende bijzonderheden: flexibele deel uitlaat, raammotor linksvoor, contactslot, intercoolerslang, vier gloeibougies, koppeling en dubbelmassavliegwiel, voorveren en veerpootlagers.
Wat mankeert er aan de Saab 9-3X?
- Contactslot blijft hangen na starten
- Passagiersairbag-indicatielampje is zwart gemaakt
- Redelijk veel motortrillingen voelbaar tijdens accelereren
- Kachelmotor piept
- Bijgeluid in aircosysteem tijdens stationair draaien van de motor
- Auto trilt minimaal tijdens rijden en remmen
- Auto trekt redelijk naar rechts bij rechtuit rijden
- Vrije slag waarneembaar in de aandrijflijn bij lastwissel
- Gasveren van de achterklep beginnen slap te worden
- Voor heeft de auto schade gehad
- Radiateur lekt koelvloeistof
- Motor zweet/lekt olie
- Kabels van de stuurpomp lopen niet correct en zitten niet goed vast
- Roestrand aan de binnenkant van de voorste remschijven. Schijven en blokken worden sowieso minder
- Beide fuseekogelhoesjes voor zijn gescheurd en opnieuw gekit
- Motorsteun bij distributie is wat ingezakt
- Achterste motorkantelsteun is gescheurd
- Handremkabels blijven niet goed in de klemmen zitten
- Langsarmrubbers beginnen los te komen (achter)
- Subframes zijn behoorlijk verroest
- Stofhoezen van de voorschokdempers beginnen te scheuren
- Schokdemper rechtsvoor lijkt ouder en verder verroest dan linksvoor
De mening van Carrec Technocenter
“Leuke en unieke auto die je zelden ziet. Hij staat er zowel vanbinnen als vanbuiten netjes bij en rijdt voor zijn kilometerstand nog erg goed. Wel is duidelijk dat er een aantal zaken op korte termijn moeten worden vervangen om nog lang met de auto te kunnen doen.”
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-3X 1.9 TTiD 180pk Griffin Aero Exklusiv |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 47.230 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.910 cc |
Maximaal vermogen | 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 1.850 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.690 mm / 1.802 mm / 1.529 mm |
Wielbasis | 2.675 mm |
Massa leeg | 1.530 kg |
Laadvermogen | 590 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 135 g/km |
Lezersreacties (38) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.