Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear (2008)

Geen half werk!

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t
We betitelen de Saab 9-3 Sport Sedan niet als doorsnee, maar de Zweed is een voorbeeld van een populaire middenklasser. In vijf jaar heeft hij z'n sporen wel verdiend. Onlangs gaf Saab de 9-3 een grondige opfrisbeurt.

Saab is niet voorzichtig te werk gegaan bij de facelift van de 9-3. Maar liefst 70 % van de carrosserie is nieuw en de gefacelifte versie is op 2.700 punten aangepast. De update zien we vooral terug aan de voorkant, want de neus is fl ink op de schop gegaan. We zien op de nieuwe snoet extravagante details. Ten eerste natuurlijk de fl inke chroomranden om de grille, die ons nog het meest deden denken aan een make-upartiest die te enthousiast met een oogpotlood in de weer was geweest. Maar in werkelijkheid passen de glimmende randen goed bij het ontwerp. De koplampen, voorzien van 'wenkbrauwverlichting' met LED-techniek aan de bovenkant, zijn ook gegroeid. Opvallender is de terugkeer van de 'opliggende' motorkap, die optisch op de voorspatborden rust. Verder zien we anders gevormde portiergrepen en aan de achterkant hebben de lichtunits een nieuwe kleur en indeling.


Aangenaam
In de cockpit van deze Zweed is het aangenaam vertoeven. De materialen zijn in de opgefriste versie helemaal in orde. Wat de bouwkwaliteit betreft stelt de Saab ook niet teleur; alle onderdelen zitten goed op hun plek en voelen solide aan. De opzet van het ergonomisch ingedeelde dashboard is in de nieuwe 9-3 nagenoeg gelijk gebleven. De middenconsole 'neigt' nog steeds een paar graden in de richting van de bestuurder en wordt door een (verchroomde) strip optisch verbonden met het tellerblok. Saab heeft de handrem trouwens fraai weggewerkt, in ruststand maakt het ding deel uit van de vloeiende lijn die over de tunnelconsole naar achteren loopt. De drie tellers op het dashboard geven precies voldoende informatie en zijn duidelijk ingedeeld zodat je nooit twee keer hoeft te kijken. De contrasterende kleurstelling (witte letters op een zwarte achtergrond) is prettig. Saab heeft goed nagedacht over de indeling: even simpel als doeltreffend. Dat verdient een pluim.


Hard maar veilig
Over de stoelen zijn we te spreken. Saab heeft een reputatie met zijn ergonomische zetels, en ook deze zijn ontworpen met het menselijk lichaam als uitgangspunt. Ze bieden op precies de juiste plekken steun, zijn breed genoeg en kennen bovendien verregaande verstelmogelijkheden. De hoofdsteunen kunnen mooi ver omhoog, wel zo prettig als iemand achterop knalt. Saab voorziet z'n voorstoelen standaard van actieve hoofdsteunen, die de kans op een whiplash als gevolg van een kop-staartbotsing met een niet misselijke 75% verkleinen. Ook de algehele zitpositie in de Saab mag er wezen. Je zit gevoelsmatig vrij laag en dat geeft een sportief gevoel. Het stuur kan op zijn beurt mooi in hoogte en diepte versteld worden, zodat het keurig op persoonlijke wensen is af te stemmen.
De Saab is strak geveerd en hij helt weinig over in bochten. In de Saab heb je nadrukkelijk contact met de weg waardoor de Zweed zich manifesteert als een fi jne stuurauto. Op de snelweg doet de 9-3 het op zichzelf ook prima, maar de ophanging is straf. Toch heeft Saab een mooie mix gevonden tussen sportiviteit en comfort. De Saab heeft een 1.8-motorblok met turbo en 150 pk, die levendig aanvoelt. De 9-3 reageert lekker op opdrachten van het gaspedaal. Door de compacte turbo heeft de krachtbron, een Biopower die ook op het milieuvriendelijkere E85 kan rijden, genoeg trekkracht onderin en dat komt de souplesse tijdens het rijden ten goede.

Signalement

Merk Saab
Model 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 33.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.647 mm / 1.802 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.395 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 670 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 9,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,8 s / 3,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,0 s / 6,1 s
Brandstofverbruik 7,5 l/100km
CO2-uitstoot 178 g/km