Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector (2005)

Vierseizoenencabriolet

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector
Saab profileert de 9-3 als 'n vierseizoenencabrio. Je kunt inderdaad al vroeg in het jaar open rijden zonder dat je ten prooi valt aan de koude wind. De Saab stuurt ook prettig, hij voelt solide en strak aan en de motor levert soepel zijn kracht.

De Saab 9-3 Cabriolet streelt het netvlies. Hij oogst bewonderende blikken door z'n stoere voorkomen. Recht van voren toont 'ie lekker dik, bijna imposant, ook en profil - en zelfs met de kap gesloten - mag 'ie er zijn. Ook de achterzijde van de Zweed valt op, met z'n grote achterlichtunits, maar wat ons betreft is de forse achtersteven het minst geslaagd.

De motor van de Saab 9-3 2.0t heeft vier cilinders en overschrijdt de tweelitergrens niet. Maar hij is gezegend met een turbocompressor. De automaat past goed bij de motor; van onderuit pakt 'ie soepel op en hij schakelt op de juiste momenten. Over de besturing zijn we tevreden. De bekrachtiging is niet te sterk, waardoor je voldoende 'tegendruk' in het stuurwiel ervaart. Maar de installatie werkt niet al te gevoelig en geeft weinig informatie over wat er onder de wielen gebeurt om voor communicatief door te gaan. De koets van de nieuwe 9-3 is superstrak en blijft stoïcijns onder oneffenheden in het wegdek.


Behaaglijk
Het laten zakken van het stoffen dak levert in de Saab een schitterend schouwspel op. Na een druk op de knop komt de achterplecht omhoog en schuift naar achteren. De kap zakt elegant in het achteronder, waarna de afdekplaat weer z'n  oorspronkelijke positie kiest. Je bent zeker van ieders aandacht als je de 9-3 opent.
In de open Saab cabrio blijft het lang behaaglijk; met de portierramen rondom dicht en het windscherm achter de stoelen kun je al bij relatief lage temperaturen open rijden. Een belangrijke bijdrage wordt geleverd door het verwarmings- en ventilatiesysteem dat uitstekend werkt, en de optionele stoelverwarming.
Een groot pluspunt van de Saab cabrio is dat hij - hoewel beperkt - plaats biedt aan vier personen en goed inzetbaar is in de dagelijkse praktijk. Het is altijd aangenaam toeven in de Saab, zolang je voorin zit. Achterin buldert de wind behoorlijk om de passagiers. Diep wegzakken in de achterbank zou helpen, maar daarvoor ontbreekt de ruimte. Saab heeft concessies gedaan om de kapconstructie ruimte te geven en verstevigende maatregelen te treffen omdat een dragende dakconstructie immers ontbreekt. Twee personen achterin is het maximum. Dan kun je het windscherm niet monteren, want dat wordt boven de achterbank geplaatst. Rijd je met z'n vieren, dan kan de kap alleen in de stad omlaag, want snelwegtempi zijn al snel onaangenaam winderig.


Somber dashboard
Wanneer de kap open is, wandel je zo naar de achterbank. Met de kap dicht heb je minder eenvoudig toegang tot de achterste zitplaatsen. Een hendel op de voorstoelen, die zowel de leuning als de zitting naar voren laat schuiven, vergemakkelijkt de situatie. De riemen zijn in de stoelen geïntegreerd, zodat je er niet aan blijft haken als je achterin stapt.
De 9-3 Cabrio heeft hetzelfde sombere, donkere kunststoffen dashboard als de 9-3 Sport Sedan. De vormgeving van het dashboard is origineel, maar de overdaad aan knoppen maakt het druk en onoverzichtelijk. Origineel is ook de hendel van de parkeerrem, die prachtig in het ontwerp van de middenconsole is opgenomen en op een handgreep lijkt.
De Saab is een prachtige en praktische open auto, maar het onderstel zou van ons wat communicatiever mogen zijn.

Signalement

Merk Saab
Model 9-3 Cabriolet 2.0t Vector
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 55.395

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.988 cc
Maximaal vermogen 129 kW / 175 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 265 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.635 mm / 1.762 mm / 1.434 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.580 kg
Laadvermogen 460 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,4 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,5s
Brandstofverbruik 9,7 l/100km
CO2-uitstoot 232 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.