Rij-impressie Volkswagen Golf Sportsvan
Comfortzone
128 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Broze botten, stramme spieren, met het klimmen der jaren wordt een auto met een hogere instap een steeds prettigere alternatief. Wanneer mpv's en suv's nog een stap te ver zijn, is het antwoord van Volkswagen als opvolger van de Golf Plus voortaan de Golf Sportsvan en net als de Golf Plus is de Sportvan beduidend hoger dan de gewone Golf, maar hij is nu ook langer. Hij schurkt met z'n extra zijruitje nu zelfs een beetje tegen de Touran aan.
Tien jaar geleden kwam Volkswagen met de Golf Plus. Dat was een verticaal uitgerekte Golf waarbij de hoge instap en dito zitpositie direct tegemoetkwamen aan hen die wat minder soepel van lijf en leden zijn. Die Golf Plus wordt nu vervangen door de Golf Sportsvan. Deze auto is net als de Plus beduidend hoger dan de gewone Golf, maar hij is nu ook in de lengte gegroeid. Kort gezegd komt het erop neer dat je na het makkelijk instappen nu ook nog even lekker de benen kunt strekken, én dat er meer bagage meegenomen kan worden dan in de Plus. Verder is het interieur van de Sportsvan dankzij een verschuifbare achterbank flexibeler in te delen dan dat van z'n voorganger. De auto staat dus eigenlijk dichter bij de midi-MPV dan bij de gewone hatchback. Desalniettemin houdt Volkswagen vast aan de Golf-benaming en maakt het merk er geen Touran van. Of zou de volgende editie van die MPV misschien Golf Grand Sportsvan gaan heten?
Met een iets vlotter lijnenspel dan z'n voorganger denkt Volkswagen naast het vergrijsde deel van de bevolking ook jonge gezinnen voor de auto te kunnen interesseren. Op een hoge achterbank gesp je namelijk veel makkelijker je kroost in een kinderzitje, in andere auto's moet je daar diep voor bukken, zegt VW. Geen speld tussen te krijgen. Daar staat echter tegenover dat jonge gezinnen ook prijs stellen op een flinke bagageruimte voor de pakken luiers, de kinderwagens en de campingbedjes. Het laadvolume van de Sportsvan meet een royale 500 liter, maar dat is nog altijd beduidend minder dan de 695 liter van de Touran, en ook minder dan dat van de Golf Variant (605 liter). Nee, de kracht van de Sportsvan is echt het ruime interieur, niet de kofferruimte. Althans, als je de auto vergelijkt met andere producten uit het Volkswagen-gamma. Kijken we ook naar de concurrentie, dan blijkt de achterbak van de Golf Sportsvan wél weer aardig ruim te zijn. Hij is bijvoorbeeld groter dan die van de Renault Scénic (437 liter) en de Ford C-Max (432 liter), ja zelfs nog net iets groter dan die van de Grand C-Max (475 liter).
Erg braaf
De Golf Sportsvan staat op de bouwstenen van VW's MQB-platformtechniek. Dat levert een prettig voorspelbaar rijdende auto op. Weinig dynamisch, wel keurig stabiel en lekker comfortabel. De vermogens van de motoren variëren van 85 tot 150 pk op benzine en van 110 tot 150 pk op dieselolie en alle Sportsvans, op de zwakste benzineversie na, zijn met een DSG-transmissie te bestellen. Wij reden met de 125 pk sterke benzineversie met handgeschakelde zesbak. Daarmee is de auto geen strepentrekker, maar je komt keurig mee in het verkeer. Wie met een caravan door de Ardennen wil, doet er goed aan de krachtiger versie te nemen, of anders in elk geval de DSG-transmissie (€ 2.600 extra) aan te vinken. De bediening van de auto vraagt weinig gewenning, alle bedieningsorganen zitten daar waar je ze verwacht. Prettig is de hoge plaatsing van het multimediascherm; dat staat goed in het zicht. Eigenlijk is alles gericht op gemak en welbehagen. Dat blijkt niet alleen uit de uitrusting, maar ook uit de optielijst; comfort en veiligheid staan voorop. Denk bijvoorbeeld aan een verwarmd stuurwiel, een rijbaanassistent en vermoeidheidsherkenning. Dankzij de extra zijruit is de auto lekker overzichtelijk, maar voor nóg meer gemoedsrust kun je hem laten uitrusten met een dodehoeksensor. Daarnaast (en daarmee heeft de Golf Sportsvan de primeur bij Volkswagen) kun je de auto krijgen met Rear Traffic Alert. Dit systeem houdt wanneer je achteruit wilt rijden, van je oprit bijvoorbeeld, in de gaten of er in de straat verkeer aankomt. Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan geeft het systeem een waarschuwing en in geval van nood voert het een remingreep uit. Dat is niet alleen prettig voor hen die niet meer zo soepel over hun schouder kunnen kijken. De optionele sportstoelen en het optionele sportonderstel ten spijt zou de auto eigenlijk gewoon Volkswagen Golf Comfortvan moeten heten.
Beter een Variant
Al met al is de Sportsvan een prettige auto waar weinig op aan te merken valt. Maar de prijs is wel stevig. Voor de slechts 85 pk sterke basisversie vraagt VW € 22.690. Wie per se een Volkswagen wil rijden, maar de hoge instap niet nodig heeft, doet er goed aan serieus na te denken over een Golf Variant. Die kan meer bagage meenemen en is bovendien goedkoper. Gaat het wél om de hoge instap, maar mag het ook een ander merk zijn, dan heb je voor minder geld een Ford C-Max; die zit ook lekker hoog en is (leuk voor wie daar prijs op stelt) een stuk dynamischer.
Lezersreacties (128) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.