Renault Twizy (2011) - Test
Scauto
51 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Renault komt met een reeks aan elektrische modellen, de Twizy is er daar een van. Maar wat is de Twizy eigenlijk? Houdt het op een kruising tussen een auto en een scooter maar dan wel met vier wielen. We reden een prototype van de elektrische Twizy, de productieversie komt in maart 2012.
Hij lijkt in eerste instantie nog het meeste op een kruising tussen de BMW C1 en de Carver One. De eerste was een overdekte scooter, de tweede een driewieler met kantelende cabine. Was de BMW een eerste stap op weg naar een scooter met trekjes van een auto, deze Twizy is een volgende stap in de mengvorm tussen twee- en vierwieler. En de kleine elektrische Renault heeft er vier, dus feitelijk is het gewoon een auto! Een elektrische uiteraard, want Renault wil in elke prijsklasse tot € 30.000 een vervoermiddel aanbieden dat je via de stekker kunt opladen. Deze Twizy valt overigens in de klasse tot € 10.000.
Op een testcircuit ten noorden van Parijs staat een prototype van de Twizy voor ons klaar. De definitieve versie moet nog onthuld worden, deze voorserie voldoet nog niet helemaal aan de eisen, zo zit er nog een stuur met knoppen voor cruisecontrol op. Het lijkt zo uit een Mégane getrokken. Waar het nu om gaat, is een idee te krijgen van het soort vervoermiddel dat de Twizy is. Je kunt zowel links als rechts instappen. Er is voorin één stoel. Voor je heb je een gewoon stuur en de bekende hendels voor de richtingaanwijzers en de ruitenwisser.
In het voetencompartiment zitten een gas en een rempedaal. De stoel is verschuifbaar en Renault heeft buiten de gewone veiligheidsgordel een extra schouderriem gemonteerd. Die versterkt het veiligheidsgevoel, want je zit tenslotte toch vrij open, al kun je als extra wel portieren bestellen. En die stoel zit boven de accu. Waarom daar? Om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Achter de accu zit de elektromotor die de achterwielen aandrijft. En je kunt nog een passagier meenemen ook. Die moet net als op een scooter achter de bestuurder plaatsnemen. Ook dat zorgt weer voor een scootergevoel.
20 pk
Het stroompedaal intrappen leidt tot een wat jankerig geluid. Steentjes onder de smalle 135-bandjes, maar ook het geluid van het rubber zorgen voor meer rijsensaties dan in een volwaardige elektrische auto. Dat komt natuurlijk doordat de Twizy zo open is. Dat hebben ze bij Renault bewust gedaan om te voorkomen dat inzittenden met claustrofobische neigingen het angstzweet uitbreekt. De acceleratie die we tot nu toe van elektrische auto's gewend zijn, blijft uit. Slechts 20 pk heeft de nog geen 400 kilo (zonder accupakket) wegende Twizy. Wel gaat de versnelling heel lineair, tot op de digitale display het getal 80 km/h verschijnt, want dan is het over en uit.
De Twizy 80 (er komt ook een Twizy 45 die 45 km/h kan en met brommerrijbewijs te rijden is) is puur en alleen bedoeld voor stadswerk, de snelweg moet je niet op willen. Op de testbaan hebben de mannen van Renault bankjes, lantaarnpalen en plantenbakken neergezet en we kunnen inparkeren tussen een Smart Fortwo en een Toyota IQ. De tot dusverre kleinste stadsautootjes. Appeltje, eitje. Je prikt het 2,32 meter korte karretje er zo tussen. En als-ie in de lengte niet past, dan parkeer je 'm gewoon overdwars. 'Toevallig' staat er ook een Piaggio MP3. Wanneer we naast die driewielige scooter (die je ook met B-rijbewijs mag rijden) parkeren, blijkt de Renault Twizy even lang. Renault ziet vooral de scooter als concurrent van de Twizy. Met een IQ of een Smart kun je namelijk veel meer dan met een Twizy, en vooral ook harder. Maar het zijn weer geen elektrische auto's. De Twizy laad je in 3,5 uur op, in de neus gaat onder een afdekklepje een drie meter lang snoer met stekker schuil dat je in het gewone stopcontact steekt. Er komt geen snellader beschikbaar. "We wilden de Twizy zo eenvoudig mogelijk houden en een snellader zou de auto technisch gecompliceerder maken", aldus een woordvoerder. Volgeladen haalt de Twizy, afhankelijk van de rechtervoet van de bestuurder, 100 tot 115 kilometer. Daarmee moet je toch heel wat van een stad als Rotterdam of Amsterdam kunnen zien.
25 procent korter
Bij lage snelheden lijkt de besturing niet zo direct, rijd je harder, dan reageert de Twizy heel direct op stuurbewegingen. Met 80 km/h – we zien zelfs een keer 82 op het display – denderen we af op een langs de kant van de weg staande stadsbus, schuin daarvoor staat een taxi. Even de bus voorbij. Ja hoor, de Twizy past er mooi tussen. In dit soort situaties ben je met de Twizy een snelle stadsflitser. Volgens Renault doe je met de Twizy zelfs 25 procent korter over een ritje door Parijs dan met de Smart Fortwo en de Toyota IQ. Op een halfuur is dat toch 7 minuten tijdwinst. Aan de andere kant, de Twizy is dan wel zo'n 30 centimeter smaller dan een Smart, hij is ook weer niet zo smal als een scooter.
Je kunt dus niet tussen de rijen auto's bij een verkeerslicht door. Het argument vóór de Twizy is dat je geen helm op hoeft en ook al zitten er geen portieren in, je mooie pak blijft schoon. Of het waar is, kunnen we op deze zonovergoten lentedag niet checken, maar een hoge baas van Renault reed met zijn maatpak in (of is het op?) een Twizy door de stromende regen. Hij had wat spatjes op zijn broekspijpen, maar verder zag-ie er net zo keurig uit als vóór de rit.
De draaicirkel is maar 6,8 meter, een Smart heeft voor een rondje 8,8 meter nodig. In de stad zal het niet vaak voorkomen dat je een mooie vloeiende bocht tegenkomt die je met een gangetje van 70 of 80 kunt nemen. Doe je dat toch, dan vraagt dat in eerste instantie gewenning. Dankzij zijn smalle voorbandjes is de Twizy nogal onderstuurd, ondanks de motor achterin. De veiligheidscabine waar je in zit, blijft redelijk vlak zodat het overhellen binnen de perken blijft.
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.