Rij-impressie Porsche Panamera S Hybrid
Stille revolutie
65 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Porsche Panamera S Hybrid is de zuinigste Porsche ooit. Kun je het je voorstellen, een 380 pk sterke bolide die 1 op 15 zou moeten kunnen halen? We gaan het uitzoeken.
Stond de Europese auto-industrie aanvankelijk nog wat twijfelend aan de zijlijn tijdens de prille jaren van het hybride-era, nu lijkt men aan een inhaalslag begonnen. Zelfs sportwagen-fabrikanten hebben de elektromotor ontdekt als succesvol instrument in de strijd tegen de onverbiddelijke grammen. Ook Porsche. Na de Cayenne Hybrid is het nu de beurt aan de Panamera, waarbij vanaf het eerste uur overigens al rekening werd gehouden met een hybrideversie. De thuisbasis van het merk staat in de deelstaat Baden-Württemberg, waar sinds de recente verkiezingen een groene minister-president aan het roer staat. Geen druppel benzine in zijn aderen en met de uitspraak 'minder auto's is beter dan meer' in een interview in Bild maakte hij zich bepaald niet populair bij grote werkgevers als Porsche en Mercedes-Benz. Waarschijnlijk ook niet bij zijn electoraat, waarvan een deel werkzaam is in 'n bedrijfstak die alleen daar al arbeid en inkomen verschaft aan dik 200.000 mensen. Hoe dan ook, niet alleen de politiek vraagt om zuinige auto's, ook de internationale markt. En zo kan het dus gebeuren dat je anno 2011 achter het stuur zit van een 380 pk sterke Porsche die – volgens opgave – bijna 1 op 15 haalt. Dat gaan we checken!
Twee overdrives
De aandrijflijn kennen we al uit de Cayenne Hybrid. De V6 met compressor is afkomstig van Audi, dat het blok in de S4 hangt. De cilinderinhoud van drie liter is voor sommige markten fiscaal interessant en dankzij de compressor (dit is de eerste Porsche die daarmee is uitgerust) en de elektromotor zijn de prestaties tóch Porsche-waardig. Alle hulpaggregaten (stuur-, airco-, water-, vacuüm- en trans-missieoliepomp) hebben een eigen elektromotor en hoeven dus niet via riemen door de krukas aangedreven te worden. Net als bij de Cayenne zit de elektromotor tussen de V6 en de achttrapsautomaat. De e-motor is door een mechanische koppeling met de verbrandingsmotor verbonden en via een vloeistofkoppeling met de versnellingsbak. De achttraps Tiptronic-automaat telt twee overdrives: trap zeven heeft een reductie van 0,83 en nummer acht zelfs 0,69. Dat vertaalt zich in bijzonder lage toerentallen bij constante snelheden, terwijl er in de -eerste zes verzetten -voldoende levendigheid is om sportief te rijden. De topsnelheid van 270 km/h haalt deze snelle hybride in zes. Theoretisch zou deze Panamera in de acht bijna 500 km/h halen ...
Speciale banden
Bij alle maatregelen ter optimalisatie van het verbruik stond centraal dat deze geen afbreuk mogen doen aan het rijplezier. De opgegeven waarde van 6,8 l/100 km is alleen realiseerbaar met speciale -banden (19 inch) van Michelin. Deze vierseizoenenband met extra lage rolweerstand is gebruikt voor de Europese homologatie. Echter, standaard staat de Panamera Hybrid op 18-inchwielen met zomerbanden. Daarmee bedraagt het verbruik 7,1 l/100 km. Theoretisch dan. Wij rijden, soms onder natte omstandigheden, met die speciale band en merken dat het rubber af en toe moeite heeft om de wensen van de bestuurder om te zetten in daden. Tja, die achterwielen krijgen natuurlijk een enorme bak koppel te verwerken, dus -verwonderlijk is dat niet. De maximum-snelheid met dit rubber is begrensd op 240 km/h. Met zijn gewicht van 1.980 kilogram is dit weliswaar geen lichtvoetig gooi- en smijttype voor de bochtige Alpenwegen die we rijden, maar met de (standaard) luchtvering in de modus 'sport' komt hij behoorlijk dicht in de buurt van de sensationele rijbeleving die een 911 biedt. De reacties op stuurbewegingen via de snelheidsafhankelijke Servotronic-besturing zijn lekker direct en van bodyroll is zo nauwelijks sprake. Wie de hybride nog steeds een duf imago toekent, moet eens een blokje om gaan met deze auto.
Vrije val
Vermogen is altijd volop voorhanden. Geef gas en de Panamera gaat. Met grote stappen zelfs. Zeker, de zescilindermotor klimt daarbij flink in toeren, maar hij drukt je daarbij ook stevig in je stoel. In de stad rollen we soms hele stukken voort op de elektromotor, die via de normale trans-missie zijn kracht naar de achterwielen overbrengt. Je voelt 'm tijdens dat elektrorijden dan ook gewoon schakelen. Activeer je de E-Power-modus, dan is het mogelijk om over een afstand van maximaal twee kilometer louter elektrisch te rijden, waarbij een snelheid van 85 km/h kan worden bereikt. Eenmaal buiten de bebouwde kom zien we regelmatig de naald van de toerenteller op nul vallen. Dan is de auto aan het 'zeilen', zoals Porsche dat noemt. De motor wordt ontkoppeld en uitgeschakeld, de Porsche gaat in een soort vrije val heuvelafwaarts. Verbruik nul en de accu's worden bijgeladen. Slim systeem. Dit trucje past hij toe tot een snelheid van 165 km/h. En, heel knap, je voelt er helemaal niks van. Kortom, de rijeigenschappen en de prestaties zijn van het niveau dat je in een Porsche mag verwachten. En dan het thema verbruik.
Op het eerste traject scoorden we volgens de verbruiksmeter een -keurige 1 op 11, maar het boenderen in de bergen resulteerde erin dat het gemiddelde opliep naar 1 op 7,5. Ai! Dag twee rijden we dik tweehonderd kilometer over bochtige bergweggetjes, door dorpen en een stuk over de snelweg, waar we uiteraard even de 240 km/h aantikken. We noteren 1 op 8,9 gemiddeld. We schatten in dat je bij normaal gebruik in Nederland een gemiddelde van 1 op 10 haalt. Belangrijk voor een Panamera-koper? We betwijfelen het. En een groen statement maak je ook niet met deze hybride, voor de buitenwacht is het gewoon een -'dikke' Porsche. In onze ogen vooral een heel erg fijne, die ook nog eens relatief zuinig is. Of moeten we wachten op de diesel?
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Panamera S Hybrid |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 119.600 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cc |
Maximaal vermogen | 279 kW / 380 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 580 Nm bij 3.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 2 kWh |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.970 mm / 1.931 mm / 1.418 mm |
Wielbasis | 2.920 mm |
Massa leeg | 1.955 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.200 kg / 750 kg |
Banden voor | 245/50R18Prijzen |
Banden achter | 275/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 270 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,0 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 167 g/km |
Uitgelicht aanbod

Porsche Panamera 4.8 Turbo / Keramisch / Schuifdak / Camera / Burmester / Dealer onderhouden / Sportuitlaat / ACC / Sportchrono / Stuurverwarming
- 2010
- 208.912 km

Porsche Panamera 4.8 4S Sport Chrono Org. NL 400PK! Full Option
- 2011
- 112.333 km

Porsche Panamera 4.8 GTS Automaat Akrapovich/Schuifdak/Trekhaak.
- 2012
- 151.793 km
Lezersreacties (65) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.