AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Peugeot 2008 (2016) - Test

Je komt net iets verder

101 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 22 2016
AutoWeek 22 2016

Je leest het in AutoWeek 22 2016

Peugeot heeft de 2008 na drie jaar een update gegeven. Met een aantal uiterlijke retouches menen de Fransen dat de auto nu van crossover naar suv is gepromoveerd. Verder is aan de lijst met uitrustingsniveaus de GT-Line toegevoegd. Is de 2008 behalve suv ook sportief geworden?

Drie jaar geleden kwam Peugeot met de 2008, de compacte cross-over met hoge instap en dito zitpositie. Inmiddels achten ze in Frankrijk de tijd rijp voor een update. Technisch is alles bij het oude gebleven, althans voor wat betreft de aandrijf- en het ondersteltechniek. Wat overigens niet wil zeggen dat het alleen om een cosmetische opfrisbeurt gaat: ter verhoging van het gebruiksgemak zijn een aantal elektronische hulpsystemen toegevoegd en is de prijslijst opgeschud.

Aan de voorkant is de bumper hertekent en prijkt de leeuw voortaan niet meer op de motorkap maar op de eveneens geretoucheerde grille. In plaats van twee horizontale chroomkleurige strips bevat de grille voortaan glimmende blokken. Optisch worden de voor- en achterbumper met elkaar verbonden door een zwarte rand: via de voorste wielkastranden onder de portieren door naar de achterwielkasten. Het geeft de een enigszins stoerder voorkomen, het is voor Peugeot in elk geval genoeg reden om de auto niet langer als cross-over aan te duiden maar als suv. Het is dan ook opmerkelijk dat de uitvoering met de meest suv'achtige naam, de Urban Cross, uit de prijslijst is verdwenen. Wel is er voortaan de GT Line, een royaal aangeklede versie die het programma naar boven toe afrond en met z'n naam meer doet denken aan een fijne asfaltvreter dan aan een ruige suv. Maar goed, dat zijn details. De GT Line heeft standaard roestvrijstalen glijplaten onder de bumpers net zoals de Urban Cross dat had en dat draagt bij aan het stoere voorkomen van de 2008. In het interieur is de GT Line voorzien van sportief ogende accenten zoals rood stiksel in de bekleding, rood schijnsel rond het instrumentarium en pedalen en de pookknop van aluminium.

Comfort voorop

Technisch wijkt de GT Line niet af van de andere uitvoeringen en is alleen verkrijgbaar met de 110 en 130 pk benzinemotor. Wij reden hem met die laatste. Dit betekent dat de auto adequaat gemotoriseerd is. De driepitter reageert pittig en heeft weinig moeite om de auto op snelheid te brengen en te houden, al is het wel zo dat de motor de meeste levensvreugde toont wanneer-ie op toeren komt. Voor het GT-gevoel zijn de versnellingen iets aan de lange kant. Op kruissnelheid betekent het dat de motor rustig z'n werk kan doen. GT Line is duidelijk een uitrustingsverhaal, de aandrijflijn is meer gericht op comfort en het onderstel loopt hier keurig bij in de pas.

Peugeot heeft voor de 2008 voortaan extra elektronica beschikbaar. Wie het Pack Connect bestelt kan de functionaliteit van z'n smartphone koppelen aan het multimediasysteem via MirrorLink of Apple CarPlay. Verder is op de twee luxere uitvoeringen, de Allure en de GT Line, tegen bijbetaling Active City Brake verkrijgbaar. Hiermee kan de auto tot snelheden van 30 km/h zelfstandig een remingreep uitvoeren. Daarnaast kun je deze twee versies ook laten uitrusten met een achteruitrijcamera.

De GT Line beschikt standaard over Grip Control. Middels een draaiknop op de middentunnel kan bij dit systeem de aandrijfkracht aangepast worden op de ondergrond. Het systeem kent naast de standaard modus ook programma's voor sneeuw, zand, terrein (modder, nat gras, etc.) en het biedt de mogelijkheid het ESP uit te zetten. We hebben het uitgeprobeerd in mul zand. Zonder hulp van het systeem hebben de voorwielen snel de neiging zich in te graven. Met de knop in de zand-modus wordt bij het wegrijden de motor enigszins getemperd om ingraven tegen te gaan. Eenmaal op tempo laat het systeem de teugels juist meer vieren om vastlopen te voorkomen. Niet dat de 2008 met Grip Control nu een echte terreinwagen wordt, het blijft een voorwielaandrijver. Maar toch, wanneer het asfalt ophoudt kun je net even verder.

Peugeot 2008
Peugeot 2008
Peugeot 2008
Peugeot 2008
Peugeot 2008
Peugeot 2008
Peugeot 2008
Peugeot 2008
Peugeot 2008
Peugeot 2008
Peugeot 2008

PRIVATE LEASE Peugeot 2008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (101) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum