AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mercedes-Benz E 63 AMG (2009) - Test

Van ambities vervuld

75 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 28 2009
AutoWeek 28 2009

Je leest het in AutoWeek 28 2009

De, laten we zeggen, modalere leden van de Mercedes E-Klasse en de performance-editie E 63 AMG groeien steeds verder uiteen. Daar waar de E-Klasse terugkeert naar de traditionele waarden van het merk met de ster en meer comfort biedt, presenteert de nieuwe E 63 AMG zich als strakker, straffer en communicatiever dan ooit. Deze sportsedan was nog nooit zo dynamisch.

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model E 63 AMG
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 7 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 152.201

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 6.208 cc
Maximaal vermogen 386 kW / 525 pk bij 6.800 tpm
Maximaal koppel 630 Nm bij 5.200 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.868 mm / 1.854 mm / 1.471 mm
Wielbasis 2.874 mm
Massa leeg 1.740 kg
Laadvermogen 645 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor255/40R18Prijzen
Banden achter285/35R18Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 4,5 s
Brandstofverbruik 12,6 l/100km
CO2-uitstoot 295 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (75) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
wanneer is dit filmpje gemaakt?
Anoniem
Anoniem
  • 0
lekker hoor
Anoniem
Anoniem
  • 0
mooie bak ben geen fan van mercedes maar deze mag je tog wel hier op de oprit komen zetten
Anoniem
Anoniem
  • 0
Weer een geweldige auto van mb.Super bak.Overtreft de vorige weer.Dat is ook nog steeds een zeer dikke wagen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Boh wat een snelle taxi!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jezus wat eet wagen. En dat geluid er ook bij jammie
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lekkere bak hoor! Eens kijken of hij binnenkort bij ASV staat. Nu nog anderhalve ton vinden....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Och, dat Mercedes de strijd met Audi niet aangaat in de vermogenswedloop is van tijdelijke aard. Kwestie van wachten voordat de E 65 AMG met dubbele turbo verschijnt.....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hey kijk, een AMG Mercedes met dezelfde 6.2V8 als altijd...Gaap.

Nou, ik hou toch iets meer van precisiewapens. Doe mij dus maar een M5. Die mag dan een paar jaar ouder zijn, op mij komt die nog steeds een stuk meer high-tech over.

In het echt ziet hij er trouwens niet beter uit, deze E...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hé, alweer een taxi!! Wat een lelijk hok. En ze houden je nog voor de gek ook. E63, nee hoor. Geen 6.3 maar een 6.2, dus eigenlijk E62. Maar toch zie je overal badges met 6.3. Geef mij maar de goede old-school M5. Mercedes is er nog steeds niet tegen opgewassen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nou ik weet het niet zo maar, er was wel een test tussen de E en de 5 series en het scheen zo te zijn dat de E beter stuurde:P
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vond de vorige mooier, maar dat geldt ook voor de vorige M5 en S/RS6 sedan. :-/
Anoniem
Anoniem
  • 0
De vorige E63 was zeker mooier, en veel ook!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Overigens een mooie film , maar dat mag wel voor zo'n dikke wagen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jammer van die koplampen, maar verder een erg briljante auto. Mooi geluid ook. Je gaat mij trouwens niet vertellen dat hij op die weg 240 reed... :P

Ook goed dat ze wat aan de uitstoot doen trouwens. Milieuvriendelijk zal zo'n auto nooit worden, maar er zijn altijd mensen die zoiets snels willen en dan kan het natuurlijk geen kwaad om er in elk geval de schade te beperken. Vooral omdat een auto als deze in tegenstelling tot een echte sportwagen wel veel gebruikt zal worden. Voor een Lamborghini die het grootste deel van de tijd in de garage staat is het minder erg dat hij veel uitstoot heeft.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jammer dat ze geen v10 maken, die de m5 en rs6 hebben.
Wel een mooie test!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Best bruut gereden op dat kleine wegetje!! En dan dat geluid bij 't schakelen! Nice.
Wel jammer van de kampersvolk dag-led verlichting. Dat verpest naar mijn mening de hele auto...
AJS
AJS
  • 0
Iets langzamer praten en wat duidelijker articuleren, dan versta je er ook nog iets van
Anoniem
Anoniem
  • 0
@A-kid

In een parallel universum? In een uitgifte van Mercedes Magazine?

Ik heb hier in ieder geval AW nr25 voor mijn neus liggen waarin staat "Knap gedaan van BMW; de grote 7-serie voelt net zo lichtvoetig aan als de 5-serie en dat is eigenlijk al de maatstaf in zijn klasse" (p54). Dus ik hoop dat het niet in AW was voor de geloofwaardigheid van het blad...

Overigens staat dat in hetzelfde item, namelijk de innovatieprijs, waar ze de E-klasse overall laten winnen. Ik heb het blad even gekocht en gelezen en ik heb nog steeds de innovatie op het gebied van comfort er nog niet uitgehaald, maar goed, je moet iemand laten winnen kennelijk. Maar alle loftuitingen over de E en het bovenstaande zinnetje komen natuurlijk wel een beetje vreemd over -wacht, de innovatieprijs gaat naar de E, maar de 5 serie blijft de maatstaf?-. Iedereen te vriend houden zullen we maar zeggen.

Nou ja, volgend jaar komt de nieuwe 5 uit, dan zal die wel winnen zeker...Dat jaar erop de A6 of een Japanner.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Citroen xm v6 24v 1993 KL: Opleest van een blaadje? Ik vind deze presentator met kop en schouders uitsteken boven alle anderen van Autoweek die ik in filmpjes zie voorbijkomen. Veel minder "gemaakt". Deze mogen ze van mij altijd inzetten!

Mooi dat bij de vergelijking van het vermogen van de Merc met de Audi RS6, de bliksem roffelde

Verder een mooie verschijning, bij 220km/h naar het 5e verzet....nice.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Schitterend en wat een geluid. Als ik ergens nog een oude sok met geld heb.
10x mooier dan zo'n lelijke m5
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit is ECHT een bijzondere auto!!!!!!!!!! Wauw! Een nieuw dashboard met aluminium pedalen !!!!!!! Dat zie je inderdaad nergens. Meestal heb je een snelheidsaanwijzer, toerenteller, enzovoort :-S

En blijkbaar moest deze clip in een jiffy gemaakt worden. Telkens als die beste kerel Mercedes zegt, is het nauwelijks zo te herkennen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Voor de anti Mercedes mensen, jullie mogen duimen dat je ooit in zo'n taxi word thuisgebracht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
door 280SLC 02-07-09 | 22:27

Voor de anti Mercedes mensen, jullie mogen duimen dat je ooit in zo'n taxi word thuisgebracht.
======
Ja zo'n gummismurf zal er vast als een moordenaar in gaan rijden om zijn volgende klantje op te pikken, maar als die eenmaal aan boord zit, rijd hij ook 15 kilometer te langzaam rijden dan de toegestane snelheid
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prachtige bak, en een fanastisch motorgeluid. M6, RS6 of E63, allemaal niets mis mee en ze zullen elkaar weinig tot niets ontlopen. Het zal de persoonlijke voorkeur zij die de doorslag geeft.
Anoniem
Anoniem
  • 0
eh, met M6 bedoel ik dus M5.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Minpunt: geen voetgangersbeveiliging motorkap.... Mwah, AMG zal gedacht hebben dat als je met 250 km/h iemand schept je hem/haar maar beter uit zijn lijden kan verlossen. Wat een onzinnig punt. Maar het betekent waarschijnlijk dat het een goede auto is, als de hendels op de stuurkolom en deze voetgangersbeveiliging het enige is wat er op aan te merken is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Jammer dat het filmpje na 12 seconden al volledig stopt
Anoniem
Anoniem
  • 0
Lijkt me een heerlijke autobahn cruiser! De nieuwste E is er qua looks ook flink op vooruit gegaan.

Dat minpunt over voetgangersbeveiliging is wat vergezocht. Zo'n auto hoort een voetganger van kilometers afstand aankomen. :P
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een geluid , geweldig! Doe mijn er maar 1-tje
Anoniem
Anoniem
  • 0
Toch jammer hoor. Maurice kan goed rijden, maar presenteren... Daar moet je pas écht talent voor hebben.
MikeP
MikeP
  • 0
Ach voor een Mercedes is het best een aardig karretje... maar toch wil ik hem niet op mijn oprit. Mercedes kampt een beetje met een "gouden kettingen" imago. En dan moet er weer zo'n hoefijzer (weet iemand trouwens waar dat op slaat?) op de grill........
Anoniem
Anoniem
  • 0
Enige positieve aan deze bak is het geluid, want dat hebben ze dik voor elkaar! En natuurlijk zijn de specs goed, maar het mist toch een beetje charme. De motor is niet echt iets speciaals en is onder de hand in elke MB serie terug te vinden al dan niet met meer of wat minder pk's.
De neus is nog wel oké, de achterkant is echter niet best en daar hebben ze ook echt nog geen 5 minuten over nagedacht. Iets te Koreaans zeg maar...
Matthias DS
Matthias DS
  • 0
@Jezza: wat een onzinnige reactie om het over "E62 en geen E63" te hebben. Alsof de typeaanduidingen van een BMW (ik zie je de M5 aanhalen, dus gebruik ik even BMW) x16D/x18D/x23D/x25D/x335D/x20i/x25i/x50i zomaar kloppen met de motorinhoud.

'ze houden je voor de gek'. Oh, wat zullen kopers die tot het besef komen dat het eigenlijk 'slechts' een 6.2 is met het schaamrood op de wangen staan, wensend dat ze de wagen nooit gekocht hadden, want een 6.3 is toch maar eventjes 0.1l meer en verlengt je mannelijkheid met evenveel centimeter!

...
Guus Leferink
Guus Leferink
  • 0
Tja, mooie auto. zonder twijfel !


Maar doe toch maar de RS6...... graag een blauwe met titaniumkleurige velgen
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ sparrows

als de achterlichten aangaan van een E en daarnaast die van een hyundai stopt elke vergelijking snel. Echt niet te vergelijken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@M3M5M6
Als je een keer wat minder opgefokt reageert en gewoon LEEST wat er staat dan lees je dat de 7 en 5-serie maatstaf zijn wat betreft lichtvoetigheid. In de oberklasse is comfort alles wat de klok slaat en dan heeft de 7-serie geen reet te bieden t.o.v. de S-klasse. Dat laten de afzetcijfers in deze klasse ook duidelijk zien.

Feit blijft dat een M5 een secuurdere auto is, maar tevens een auto welke voor dagelijks gebruik minder geschikt is dan een E-AMG. Daarbij komt dat het stuur en rijgedrag van de E ook steeds beter wordt, maar in ogenschouw houdend dat het niet ten laste mag gaan van het comfort. Wat mij betreft een unieke combi.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Overigens lees ik op diverse plaatsen (zelfs eigen commentaar van de 'ring taxi chaufeuse) dat de M5 sinds de invoering van de V10 te zwaar is geworden en dat de enige echte laatste M5 de E39 is. Daarnaast worden er wereldweid ook veel meer AMG's verkocht dan M's, (in Nederland alleen al 20% meer) terwijl de prijzen over het algemeen zelfs een slagje hoger liggen. Duidelijk toch een kwestie van voorkeur. Misschien ook een stukje marktkennis: mensen die dit kunnen betalen zijn niet meer op zoek naar een butserige jankende skelter, maar een bloedsnelle reisauto waarbij een bochtje wat sneller dan anders genomen kan worden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
HEt is natuuurlijk niet zo vreemd dat er meer AMG's verkocht worden aangezien er bijna 2x zoveel AMG modellen zijn als dat er M-modellen zijn van BMW....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik denk dat de afzet van AMG modellen zich concentreert toch pakweg 4 modellen. BMW heeft er tegenwoordig ook 6 trouwens.
Anoniem
Anoniem
  • 0
M3M5M6 was er weer en mijn dag kan niet meer stuk ...
JvL
JvL
  • 0
zullen we een nieuwe discussie opstarten? Hoe oud is M3M5M6?
Benzai
Benzai
  • 0
Hahaha. Wat een onzinnige reacties van de zielige anti-Mercedes figuren...

Dit is gewoon weer een vette bak. Als ik mocht kiezen tussen deze en een Audi (die allemaal opelkaar lijken) of de bekende johny BMW´s... Dan wist ik het wel.

Doe mij maar de Merc.

Enne, M3M5M6, waarschijnlijk kun je met dit weer beter op je scootertje over BMW´s gaan dromen... Laat je de discussies mbt auto´s dan over aan mensen die er verstand van hebben... EN al eens auto´s van de betreffende merken hebben gereden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ah joh gewoon doen joh, kan jou het schelen.

en M3M5M6 voor jou heb ik nog de volgende site : www.kindertijd.kro.nl
Anoniem
Anoniem
  • 0
zover ik weet is de m5 een dweil op de weg,wegligging daar weet mercedes alles over en de techniek die mercedes heeft word altijd overgenomen door bmw,maar genoeg gezeik over wie er beter is.

De amgs en de m-sports zijn beide goeie wagens dus voor ieder wat wils.

maar geef mij maar een ctjes amg
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi geluid maar wat moet je met zo'n snelle wagen en waar? Net weer een bekeuring gehad bij zwolle voor 6 km te snel. Ga maar zo snel rijden op binnnenwegen zal iedereen blij mee zijn. Sta je zo aan de kant ook in Duitsland. Maar goed zal gekocht worden voor zijn image en denk niet dat het weinig verbruikt 1 op 4 is normaal maar dat zal diegene die dit koopt niks kunnen schelen. Mooie wagen en goed voor de bandenshop. Maar een ding waarom weer van die vreselijke Gay led lampjes in het front, kunnen de autobouwers daar nu snel van af stappen please?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik denk dat M3M5M6 nog met z'n driewielertje achter het tuinhekje naar de weg zit te turen en denkt
"misschien kan ik over 15 jaar in een bmw M5 uit 2009 rijden"
Anoniem
Anoniem
  • 0
hij is te standaard kwa design
Anoniem
Anoniem
  • 0
Deze auto is volkomen nutteloos... Hij is mooi, snel, veilig. Misschien dat we er ooit 3 in Nederland zien rijden. Voor dat geld wat die E63 moet gaan kosten.....?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waanzinninge sound!! Verder vind ik 'em qua looks minder geslaagd dan de C AMG... led's zijn inderdaad een drama, maar komen gezien de regelgeving op heel veel auto's :-(
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Matthias DS:
haha inderdaad, bmw x6 xdrive 50i met een ............... 4,4 liter motor!
Dus die onzin van dat e62 amg slaat ook nergens op..

En idd dat gezeik van mercedeshaters, ze kunnen waarschijnlijk zoiets toch niet betalen en zijn toch alleen maar jaloers.. Ik kan hem ook niet betalen maar zou hem wel graag willen hebben!! Schitterende auto en dat geknetter bij t opschakelen is echt heerlijk, veel mooier trouwens dan die spuuglelijke m5.. Maar das mijn mening
100 Audi fan
100 Audi fan
  • 0
Mijn mening is een combinatie van twee andere in dit bericht geüite meningen:

"De vorige E63 was zeker mooier, en veel ook!" en "doe toch maar de RS6".

Wel weer eens iets anders dan anders: een Benz die goedkóper is dan 'n vergelijkbare Audi of BMW!
Madrettor
Madrettor
  • 0
heb hier geen geluid, dus geen idee waarom 'de zegelring' in de plus en minlijst vermeldt, dat "de hendels aan de stuurkolom weer verkeerd zitten". kan iemand toelichting geven ?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi bakmooi geluid,maar vindt persoonlijk een M5 of Audi RS6 mooier.Concurentie komt alleen uit eigen land,zijn ze bij Autoweek de Cadillac CTS-V vergeten?
GM heeft de V-afdeling van Cadillac opgeheven,maar de huidige V is gewoon nog te bestellen.

Voor de liefhebbers staat er op www.motortrend.com een leuke test tussen de Cts-V en de M5,maar dat ff off-topic.
Anoniem
Anoniem
  • 0
loopt het filmpje te snel, of praat die vent zo snel?
JE
100 Audi fan
100 Audi fan
  • 0
Leuk om te zien dat de meningen zo uitgesproken zijn! Of men vindt 'm heel mooi, of men vindt 'm hartstikke lelijk. Gek genoeg bestaat er geen tussenweg, waar dat bij vrijwel iedere andere Benz nog wel denkbaar is!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een prestatie- en kwaliteitsproduct als dit roept nou eenmaal uitgesproken reacties op. Oprecht postiief en minder oprecht negatief.

En zo gebeurt dat over 2,5 jaar ook met de nieuwe M5.

Overigens noemenswaardig dat de M-devisie van BMW 2 jaar langer nodig heeft voor de ontwikkeling van zijn M-model, terwijl de prestaties tegenwoordig verrekte dicht tegen elkaar leunen. Ik denk dat het een gevalletje spanning-opbouw betreft. Ik weer zeker dat Mercedes (en Audi w.s. ook) in het korte tijdsbestek van de ontwikkeling van de E63 dezelfde rijeigenschappen als een M5 kan ontwikkelen, maar dat is simpelweg hun markt gewoon niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
ik zie wel dat t een amg is hoor, en de mensen die het niet kunnen zien weten toch niet eens wat amg is dus..
en als het voorjezelf niet genoeg is bestel je m toch in het geel, dan isie ANDERS dan anders

ik had helemaal niet vverwacht dat ie meer pk zou krijgen dan de audi

heerlijke bak
en die chrome mercedesgril aan de voorkant(dus) kan echt niet meer hoor bij de volgende, dan moet ie echt vervangen zijn voor iets moderners en snoeiharders. dit is te klassiek
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hij wordt steeds dikker :P
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een geluid en dikke voorbumper!
Raar trouwens dat deze niet de speciale crash beveiliging voor de motorkap zou hebben...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Te gekke bak
Lekker geluid bij 't schakelen ook

Trouwens, lekker nuttig, een voetgangers beveiliging terwijl er met 240 overheen dendert
Anoniem
Anoniem
  • 0
In 1 woord: Stoer!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik wacht op de (evt.) E65 AMG. Lijkt me toch een stuk dikker, voor nu een RS6! Vind de buitekant roch nog wat slapjes. Het mag van mij allemaal wat meer a la DTM lekker breed, spoilertje. Net zoals deze: http://haider.unik.googlepages.com/1989Mercedes-Benz190E2.5-16EvolutionIIBack.jpg/1989Mercedes-Benz190E2.5-16EvolutionIIBack-full.jpg En waarom onderbouwt niemand zijn mening. Ik lees overal LELIJK, MOOI, DIK maar waarom??? (Jezza, Punthoofd, Frank van Huppelschoten, Nico94 etc.) Kijk maar bij de spelregels: 'Deze functie is bedoeld voor (opbouwend!) commentaar, aanvullingen of eigen ervaringen met het onderwerp'.
Anoniem
Anoniem
  • 0
roch = toch
Anoniem
Anoniem
  • 0
WTF? 237km/h en nog 2 versnellingen over hebben.
TuuFF
TuuFF
  • 0
"Geen voetgangersbeveiliging op de motorkap" Is dit een auto blad of lees ik de Libelle???
Anoniem
Anoniem
  • 0
Volstrekt overbodig, maar wel ontzettend lekker.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Concurrentie alleen uit eigen land? En de Jaguar XFR dan?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Egt weer zo'n lijkewagen met een ietwat heterige motor. mooie auto voor wouter b.
G Stip
G Stip
  • 0
Ik vind het een super mooie auto, V8, 525 PK, 630 NM en hartstikke mooie prestaties. I*k vind het wel jammer van de uitlaatmonden, vond de vorige(huidige) mooier.
Voor de rest hele mooie AMG.
G Stip
G Stip
  • 0
....En trouwens, de RS6 heeft 2 turbo's! en de E63 en M5 niet! Dus de RS6 mag geen concurent zijn!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Uitlaatpompen?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Juintje

Uitlaatmonden.



dit is echt een M5-killer

1.Audi RS6
2.Mercedes E63 AMG
3.BMW M5

fantastische motor.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum