Rij-impressie Kia Picanto

Kleintje wordt groot

68 reacties

Video
AutoWeek 16 2011
AutoWeek 16 2011

Je leest het in AutoWeek 16 2011

Ukkies worden groot, dat merken we wanneer we in de splinternieuwe Picanto rijden. Kia's kleinste voelt een stuk volwassener aan dan de vorige versie. En hij ziet er nog 'ns een stuk beter uit, ook!

Kleine autootjes hebben al lang niet meer die muffe bejaardenzweem van weleer om zich heen. Dat het tegenwoordig anders is, bewijzen modellen als de Citroën C1, Ford Ka, Renault Twingo en de Chevrolet Spark, om zomaar eens wat blikvangers uit het drukke A-segment te noemen. Auto's als deze worden niet alleen door gepensioneerden gereden, maar moeten ook een jongere doelgroep aanspreken, waarbij naast een vlotter uiterlijk – voor zover de afmetingen het toelaten, natuurlijk – 'belastingvrij' een van de toverwoorden is. Wat dat laatste betreft, daar voldoet de Picanto met alle drie de motorvarianten aan.

Koreaanse tweeling

Begin dit jaar introduceerde zustermerk Hyundai al de vernieuwde i10, de vraag rijst in hoeverre deze Picanto daarop gebaseerd is, en wat Kia van Hyundai moet onderscheiden. We leggen het Senior Executive Vice President Tae Hyun Oh voor. Die begint een filosofisch betoog over zijn tweeling van vlees en bloed, die hij pas na vele maanden een naam gaf, omdat toen pas duidelijk werd hoe de karakters zich aan het ontwikkelen waren. Als we dat dan doortrekken naar Kia en Hyundai? Een heel duidelijk antwoord krijgen we niet, maar design en kwaliteit zijn in elk geval twee van de speerpunten van Kia. En rijkarakter, volgens Oh.

"Als je geblinddoekt in een BMW stapt en je gaat ermee rijden, weet je meteen dat het een BMW is. Zoiets willen we met Kia ook bereiken." Dat laatste lijkt ons vooralsnog wat opportunistisch, we kunnen wel zeggen dat Kia's kleinste onder leiding van designchef Peter Schreyer een alleraardigst, eigentijds uiterlijk heeft gekregen. En dan moet de driedeurs, met een aangepaste daklijn plus een sportiever front, nog volgen. Die komt als het goed is in augustus, en moet op termijn zo'n twintig procent van de verkopen voor z'n rekening nemen. In totaal hoopt Kia overigens de resterende maanden van 2011 8.500 Picanto's te verkopen.

Vijf centimeter langer

Volgens een woordvoerder staat de Picanto op een andere, vernieuwde bodemgroep ten opzichte van de Hyundai i10. We kunnen ons nauwelijks voorstellen dat de verschillen mega zijn, maar we zien als we de gegevens erbji pakken in elk geval dat de spoorbreedte voor en achter van de Kia wat groter is. Ten opzichte van de vorige Picanto zijn de wagenbreedte en hoogte met 1,60 en 1,48 meter hetzelfde gebleven. De lengte van 1,60 meter is vijf centimeter meer dan voorheen, de wielbasis groeide met 15 millimeter. Dit alles komt voornamelijk ten goede aan de kofferruimte, die nu 200 liter bedraagt in plaats van 157. Op de achterbank was en blijft het behelpen.

Voorin daarentegen zit je verrassend goed. De beenruimte groeide met 36 millimeter. Tel hierbij de – voor een type auto als deze – prima zitpositie, en je hebt achter het stuur het gevoel dat je in een grotere auto zit dan daadwerkelijk het geval is. Je kunt merken dat er tegenwoordig niet alleen meer lokale paspoppetjes worden gebruikt, zelfs de ruimte tussen de onderkant van het stuur en de bovenbenen is prima instelbaar, dat is nog wel eens anders bij Aziatische merken. Voor onze neus zien we een keurig dashboard, met dito materialen plus afwerking; de tijd van het Koreaanse broodtrommelplastic is bij Kia in elk geval voorbij. Althans, voor de modellen die naar Europa komen.

Drie motoren

De Picanto, die als driedeurs vanaf € 7.995 in de prijslijst staat (de 5-deurs kost € 500 extra), is zoals gezegd vooralsnog leverbaar in drie motorvarianten. Die zitten alle ruim beneden de 110 g/km CO2-uitstoot en komen dus in aanmerking voor belastingvrijstelling, en vallen in het 14 procenttarief voor zakelijke rijders. Om te beginnen is er viercilinder beschikbaar. Deze heeft een inhoud van 1,25 liter en levert 85 pk. We kennen deze motor in precies dezelfde configuratie uit de Hyundai i10, en die voldoet prima voor een auto van dit formaat en gewicht. Sterker nog, je zou de motor zelfs als uniek verkoopargument kunnen zien, want zoveel vierpitters zijn er niet in dit segment.

Daarnaast heeft Kia een splinternieuwe, 998 cc grote driecilinder ontwikkeld. Deze stoot met 99 g/km nog zes gram minder uit dan de 1.25. Met het optionele start-stopsysteem (verkrijgbaar op alle varianten) scheelt het nóg eens vier gram. Je doet echter wel concessies met het kleine éénliterblok, want 69 pk en 95 Nm houden echt niet over. Van nul naar honderd in 14,4 seconden en een top van 153 km/h lijken op papier nog best acceptabel, maar in de praktijk moet je behoorlijk werken en veelvuldig in de ietwat wollig voelende vijfbak roeren (een automaat is optioneel) om de gang er een beetje in te houden en normaal met het verkeer mee te komen.

Uitgaande van de huidige belastingregels zouden we dus zonder meer de Picanto met viercilinder aanraden, die vooral dankzij het koppel van 121 Nm een stuk prettiger rijdt. Bovendien is die met gelijke uitrusting (met airconditioning) slechts € 500 duurder, terwijl hij niet noemenswaardig meer brandstof verbruikt. Of de 1.0 Bi-Fuel-versie met 82 pk (met een 35 liter lpg-tank en een benzinetank van 10 liter) wellicht een optie is kunnen we niet zeggen, die was ten tijde van de introductie nog niet beschikbaar. Maar op papier zijn de prestaties eender aan de benzineversie.

Lekker stil

Omdat de bodemgroep en de achteras stijver zijn geworden, konden er rondom zachtere veren worden gemonteerd. Daardoor rijdt de Picanto verfijnder en volwassener dan zijn voorganger, die nog wel eens wat stoterig wilde zijn. Het huidige model is 'n stuk comfortabeler dan voorheen, zonder dat dat gelijk ten koste gaat van de stabiliteit. Mooi in balans, met een controleerbare portie veilig onderstuur. Bij constante snelheden is het bovendien lekker stil aan boord, overmatige afrolgeluiden blijven afwezig en zelfs de driepitter houdt zich opvallend rustig, het koffiemolengevoel blijft grotendeels achterwege.

De Kia Picanto is alleszins redelijk uitgerust, met standaard onder meer zes airbags, ABS met diverse elektronische remhulpen (ESP is optioneel), dagrijverlichting, getint glas, een in hoogte verstelbaar stuurwiel en centrale portiervergrendeling. Verder zijn er verschillende extra pakketten voor de auto te bestellen. Het Comfort Pack van € 895 geeft je onder andere 'n toerenteller, elektrisch bedienbare spiegels en ramen en een radio-cd-speler met usb- en aux-aansluitingen. Het Exterior Pack van € 995 rust de Picanto uit met onder andere led-verlichting en 15-inch lichtmetalen velgen, terwijl het Style Pack van € 995 zaken zoals climate control en Bluetooth-functionaliteit toevoegt.

Kia Picanto

Lezersreacties (68) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum