Test: Kia Cee'd (2012)

Het mooie zusje

77 reacties

Video
AutoWeek 16 2012
AutoWeek 16 2012

Je leest het in AutoWeek 16 2012

De Cee'd is de meest succesvolle Kia ooit. Spannend dus, de opvolging. Bakt de nieuwe er wat van?

Het is een wat merkwaardige familievete, die concurrentiestrijd tussen Hyundai en Kia. Als grootste van de twee komt Hyundai als eerste met een nieuw model, om enige tijd later door Kia te worden gevolgd door een evenknie, die meestal net wat vlotter is getekend. En dat is ook weer precies wat er ditmaal aan de hand is. De bemoeienis van topontwerper Peter Schreyer werpt ook hier zijn vruchten af en het zijn met name die oplopende C-stijl en de scherper getekende koplampen die de Cee'd net wat dynamischer doen ogen dan de i30. Vanbinnen zijn de verschillen nog een stuk groter. De i30 heeft een heel net, maar redelijk recht-toe-recht-aan, symmetrisch dashboard. In de Kia zijn de instrumenten echt om de bestuurder heen gevouwen, het heeft zelfs veel weg van Audi. Goed, de materialen en afwerking zijn net niet op dat niveau, maar daar is de prijs dan ook naar.

Ergonomisch gezien is het in elk geval dik in orde. Alle versies hebben een stuur dat in hoogte en diepte verstelbaar is en dat kun je dus lekker ver naar je toe trekken. De bediening van alles is logisch en intuïtief. En dat geldt ook voor het navigatiesysteem dat in deze versie standaard is. Ook voorbehouden aan de duurdere versies is de elektronische handrem, waardoor tussen de stoelen een ruim vak beschikbaar blijft dat met een rolluikje afsluitbaar is. En wat ze bij Kia altijd dik voor elkaar hebben: voor de pook zitten alle aansluitingen die je kunt wensen. USB, AUX en niet een, maar twee 12 volt stekkers. Het stuur is afgeladen met knoppen en dat geeft een rijk gevoel, maar van een hoop dingen vraag je je af wat die eigenlijk op het stuur te zoeken hebben. Zo zit zelfs de knop voor de variabele stuurbekrachtiging op het wiel, en dat is wat ons betreft iets dat je eenmalig naar smaak instelt. De stoelen voelen stevig aan, maar weet dat wij de duurste versie rijden en die heeft aparte sportstoelen, met instelbare lendensteun. Wel had wat ons betreft de laagste stand wat dieper mogen zijn. Het mooie design van de raampartij heeft wel een keerzijde. De C-stijlen zijn erg dik en de achterruit nogal laag, waardoor het zicht naar achteren niet optimaal is.

Langer

Ten opzichte van de vorige editie is de Cee'd in wielbasis gelijk gebleven (denk niet dat ze het zelfde onderstel hebben gebruikt, verzekert Kia ons, dat is gloednieuw), maar de totale lengte van de auto is met vijf centimeter toegenomen. Winst die met name goed uitpakt voor de achterpassagiers. Beenruimte is dik in orde en ook de hoofdruimte zit aan de betere kant in dit segment. Ook de kofferruimte is verbeterd. Kon je in de vorige Cee'd 340 liter kwijt, de nieuwe biedt daar met 380 liter een aardig stuk overheen.

Eerder kondigden we aan dat de Cee'd leverbaar wordt met vier verschillende motoren, maar inmiddels zijn de plannen gewijzigd. De 1.4-versies van zowel de benzine als de diesel stoten meer CO2 uit dan de 1.6-varianten, bij minder prestaties, zodat die in de praktijk na belasting amper minder of zelfs meer kosten en dat is alleen al is genoeg reden om ze in ons land volledig van de prijslijst te schrappen. Dat betekent dat je voorlopig kun kiezen uit een benzine- en een dieselmotor en vanwege de zakelijke aspiraties van de Cee'd kiezen wij vandaag voor die laatste. De 1.6 CRDi heeft 128 pk en dat is netjes, maar in de praktijk voelt de motor wel wat magertjes aan. Onderin is het een dooie boel en je moet doortrappen tot ruim boven de tweeduizend toeren voordat er een beetje leven in begint te komen. Ben je daar eenmaal, dan valt er prima mee te leven. Deze motorisering heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 97 gram per kilometer. Dat betekent dat je in elk geval tot 2015 maar twintig procent bijtelt en dat heeft nou eenmaal zijn tol. Bij 120 km/h in zijn zes (beide motoriseringen hebben standaard een handgeschakelde zesbak) draait de CRDi 2.250 toeren en dan is het keurig stil aan boord.

Je zou misschien op basis van het uiterlijk verwachten dat de Cee'd net wat sportiever is afgestemd dan de Hyundai i30, maar dat is valse hoop. Aan het onderstel is niets veranderd. De Cee'd voelt vertrouwd aan en is voornamelijk afgestemd op comfort. Hij heeft minder last van onderstuur dan zijn voorganger en ook het overhellen in bochten is beter onder controle. Het is keurig voor elkaar, maar echt een eigen karakter zoek je tevergeefs. De mooie besturing biedt scherpte, maar nog steeds wat te weinig communicatief. Net als de i30 heeft de Cee'd (ook dit alleen in duurdere versies) instelbare stuurbekrachtiging, maar het effect daarvan is minimaal. Je hebt drie standen: comfort, normaal en sport. Wissel je die tijdens het rijden, dan voel je het verschil wel, maar het is te weinig om geblinddoekt instappend te kunnen herkennen in welke stand hij staat. Bovendien wordt de bediening in sport wel wat zwaarder, maar de feedback blijft wat aan de lage kant.

Stokpaardje

De nieuwe Kia Cee'd is wat ons betreft een auto die zich in de mooiere hoek van het C-segment mag schikken, zowel wat betreft het ex- als het interieur. En tegelijkertijd is het bekende stokpaardje van Kia, value for money, niet uit het oog verloren. De benzineversie met 135 pk kost € 17.195, de diesel € 21.195. Dan heb je centrale vergrendeling, elektrisch bedienbare ramen voor, elektrisch verstelbare spiegels en muziek met usb- en aux-aansluiting. Dan heb je nog geen airco, maar die is als optie voor duizend euro op de basisuitvoering verkrijgbaar. Betaal je € 1.250 meer, dan krijg je het Comfort Pack en dan heb je led-dagrijverlichting, -knipperlichten en –achterlichten, elektrisch inklapbare spiegels, mistlampen die in de bochten meeschijnen, cruise control, instelbare stuurbekrachtiging, bluetooth en een wat luxer afgewerkt interieur. Mik er nog eens twee mille tegenaan en je hebt het Plus Pack: gescheiden klimasatregeling, parkeersensoren, licht- en regensensoren, elektrische raambediening achter, navigatie met achteruitrijcamera, hoogteverstelling op beide voorstoelen en meer luxe bekleding. Nog 'n keer twee mille er tegenaan levert het Super Pack op: dan parkeert de Cee'd zelf in en heb je keyless entry met startknop, lane departure warning system, 15 inch lichtmetalen wielen, elektronische handrem, donker glas achter en het zogenaamde Supervision Cluster; dan is de snelheidsmeter een virtueel TFT-scherm, zoals onder meer in de Mercedes-Benz S-Klasse. Heb je nog eens twee mille over, dan neem je gewoon het Premium Pack: verwarmde voorstoelen en stuur, leren bekleding, meedraaiende xenon verlichting en elektrisch vertelbare bestuurdersstoel met geheugen. De nieuwe Cee'd komt volgende maand naar ons land. De SW volgt later dit jaar en in 2013 mogen we de Procee'd verwachten. Hopelijk stellen ze die wel wat sportiever af, wel weten we al dat die ook leverbaar wordt met de turbomotor uit de Hyundai Veloster.

Kia Cee'd
Kia Cee'dKia Cee'dKia Cee'dKia Cee'dKia Cee'dKia Cee'dKia Cee'd

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (77) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum