Kia Ceed 1.6 GDI Premium Pack (2012)

autoreview

Kia Ceed
Kia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia Ceed SWKia Ceed SW

Signalement

UitvoeringCeed 1.6 GDI Premium Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf11.714 km
KM-stand laatst12.758 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ervaringen

  • 12.758 km

Op 19 mei heb ik dan mijn eerste Kia bij Vabo & Kia in Den Bosch opgehaald. Eerst heb ik bij de diverse Kia dealers in de buurt van Eindhoven gekeken, maar daar had geen enkele dealer een demo-auto staan, die verkocht kon worden. Via internet ben ik bij Kia in Den Bosch gekomen.
Allereerst heb ik mailcontact opgenomen, om eerst eens te polsen, o hwat ik voor mijn Opel terug zou krijgen. Dat viel alleszins mee, meer dan hier in de buurt.
Daarom op naar Den Bosch en daar werd ik allerhartelijkst ontvangen. Ik moet eerlijk toegeven dat de manier, waarop dhr. Brian van der Heijden een klant behandelt, alle lof verdient. Hij is attent en luistert ook nog eens goed.
Eigenlijk kon ik de auto op 12 mei al halen, maar eerst moest mijn dochter verhuisd worden en een Opel Vectra stationwagon is dan toch handiger.
Toen ik op 19 mei de auto haalde stond er 11.714 km op de teller. Gelijk heb ik de auto afgetankt en het grote genieten kon beginnen. Het weer was niet alles en dan zijn de luxueuze snufjes die er op de premiumversie zitten toch wel heel fijn. Lederen bekleding met stoel- en stuurverwarming.

De vering vind ik aangenaam soepel. de auto rijdt ook soepel. De schakelindicator geeft voor mij precies de juiste momenten aan, omdat ik op die momenten al gewend was te schakelen. De stoelen zijn aangenaam stevig en maken mede dankzij de elektrische lendensteun, traploze verstelling een goede zithouding mogelijk. Het in de hoogte en diepte verstelbare stuur draagt daar zeker toe bij.
Het start-/stopsysteem werkt goed, maar met beleid. Als je erg snel reageert, dus de koppeling intrapt, waardoor de auto start, en tegelijkertijd de versnellingspook in de eerste versnelling zet, dan start de auto niet, hetgeen claxonerende achterburen tot gevolg kan hebben. Doe je het rustig, eerst intrappen en dan schakelen, dan is er geen vuiltje aan de lucht.

Over het de carrosserie en het interieur kan ik kort zijn: de voorkant van de auto is er sportief, de achterkant behoudender. De Proc'eed is mooier om te zien, maar een 5-deurs is gewoon praktischer.
De binnenkant: nogal wat knoppen en glimmend pianolak. Je moet ervan houden. Ik vind het mooi, maar het is zeker niet eenieders smaak. Gelukkig zijn wel behoorlijk logisch geordend, waardoor alles gemakkelijk te vinden is.

Het beeldscherm van het navigatiesysteem is aangenaam groot. Het systeem zelf is heel gebruiksvriendelijk. Een route opgeven gaat heel gemakkelijk. Jammer genoeg is er maar één stem: weliswaar goed verstaanbaar, maar met een uitspraak die niet altijd correct is.
Heel benieuwd was ik wel naar het verbruik. De voorgespiegelde 5,1 /100 km = 1:19,6 is onhaalbaar. Bij alle moderne auto's. Volgens de verkoper is deze waarde alleen maar te halen door allerlei kunstgrepen en om de CO2 uitstoot op papier zo laag mogelijk te houden, waardoor de bijtelling weer veel lager uitvalt. 6.0/100 km zou een realistischer waarde zijn.

De eerste 180 km bleef de naald ook bij vol staan. Rond de 200 km begon deze te zakken. Inmiddels gaf de boordcomputer aan dat ik 5,6/100 km verbruikte. Alleen toen ik in Utrecht rondreed steeg dit alras naar 6,1/100 km.

Uiteindelijk heb ik 1042 km op de eerste tank gereden en 60 liter getankt. Volgens het boekje kan dat niet, maar er ging echt 60 liter in. Het verbruik volgens de boordcomputer was 5,5/100 km = 1:18,18, in werkelijkheid 5,7/100 km = 1:17,4. Vind ik nog een mooi resultaat.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Arval
Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi ComfortLine (5D/6H)
€ 459
 
Kia
Kia Ceed 1.0 T-GDi ComfortLine (5D/6H)
€ 464
 

Gerelateerde forumtopics