Kia Ceed 1.6 GDI (2013)

autoreview

Kia Ceed 1.6 GDI (2013)

Signalement

UitvoeringCeed 1.6 GDI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst4.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

50 jaar!

  • 7 km

*Dit is geen 1.6 GDI, maar een 1.4, deze is in Nederland niet bestelbaar.

Kia Cee’d 1.4 Sense

“Als ik 50 jaar word, koop ik me een nieuwe auto.” Dat is wat mijn moeder reeds enkele jaren verkondigde. Op 21 juni 2013 zou het zover zijn, dus was het in januari wel stilaan tijd om de koe bij de horens te vatten en een nieuwe bolide uit te zoeken. Na diverse proefritjes gemaakt te hebben in o.a. de nieuwe Renault Clio, de Lancia Ypsilon en de Toyota Yaris Hybrid kwamen we terecht in de showroom van Kia. We gingen eigenlijk kijken naar de Rio, maar de Cee’d sprak ons eigenlijk direct veel meer aan. Door salonkortingen (België) was deze maar 300 euro duurder als de Rio, dus de van het model was snel gemaakt.

Na de kleur te hebben gekozen (Dark Gun Metal), gingen we over tot de opties. Zouden we eentje nemen met veel extraatjes (de Fusion) of eentje met alle extraatjes (de Sense). Het is uiteindelijk de laatste geworden en we hebben er nog een panoramisch dak bijbesteld en het pakket dat o.a. de parkeerautomaat en GPS bevat. Andere leuke gimmicks zouden de achterruitrijcamera, Cruise Control, Snelheidslimiet, stuur- en stoelverwaring, de keyless-go en de automatische parkeerrem zijn.

Na bijna 3 maanden wachten was het dan eindelijk zover: we konden de Kia gaan afhalen. Een week voor de aflevering konden we al eens snel gaan kijken naar de Cee’d. Hij stond er wel erg vies bij, maar toch waren we eigenlijk al vrij tevreden van de kleur en velgen.

Na een kort maar krachtig afscheid van mijn oude auto (Chevrolet Lacetti 1.4 Sense) konden we dan eindelijk de nieuwe auto afhalen. Hij glimde al heel wat meer dan de week voordien, wat deels het resultaat was van een waxbeurt die we als optie erbij hadden genomen.

Nadat we de papieren in orde hadden gemaakt, kregen we een uitgebreide uitleg van de functies van de wagen. En dat zijn er nogal wat. Een uurtje later konden we dan eindelijk echt op pad. De auto is erg soepel in quasi alles. Hij trekt rustig, maar toch nog redelijk snel op, schakelt ook erg soepel en ook aan de vele knopjes op het dashboard en stuurwiel ben je al snel gewend. Ook het panoramisch open dak is een zegen. Zowel optisch maakt het de auto een stuk ruimer, maar ook esthetisch geeft het zeker een meerwaarde (maar dat is uiteraard persoonlijk).

We zijn van plan om 5000 tot 7000 km/jaar te rijden met de Cee’d. Dat is ook de reden waarom we niet gekozen hebben voor de sterkere 1.6 benzine. Opzich is
de 1.4 met 100 pk vlot genoeg, maar een strepentrekker zal het natuurlijk nooit worden. Het verbruik staat na 300 km op 8,5 liter per honderd kilometer. Dat is 3 liter minder als wat de Chevrolet deed (ook een 1.4, 95 pk), dus dat is al een mooie vooruitgang. Echt tevreden zal ik pas zijn als er nog één litertje vanaf gaat, maar ik vrees dat dat moeilijk gaat lukken aangezien we vooral binnendoor rijden (veel starten en stoppen).

Over het interieur zijn we erg tevreden. Het dashboard is naar mijn inzien erg mooi en zit ook goed in elkaar. Bovenop zijn de materialen allemaal heel zacht. Enkel de plastics die meer onderaan de middentunnel zitten zijn wat harder, maar daar maak ik daar niet zo een probleem van. Ook de knoppen voelen degelijk aan. Het navigatiesysteem vind ik wel wat wennen. Ik ben al enkele keren vertrokken met het idee dat de gps aan stond, maar dat uiteindelijk toch niet zo bleek te zijn. De parkeerautomaat is de eerste keer erg eng, maar doet zijn werk heel goed, echter ben ik zelf nog altijd in staat om zelf een auto in een parkeervak te mikken dus echt veel gebruiken ga ik dit niet doen. De achterruitrijcamera is dan wel weer handig, aangezien het zicht naar achteren een heel pak slechter is dan in de Chevrolet. Het is ook de eerste auto in ons bezit met parkeersensoren. Die dingen hebben me tot nu toe meer schrik bezorgd dan dat ze goed hebben gedaan dus daar luister ik niet meer naar.

Het interieur is ook lekker ruim. Het valt op dat je vooraan veel verder uit elkaar zit dan de Lacetti. Na opzoeken bleek ook dat de Kia een merkbare 6 centimer breder is dan de Chevrolet (ook met parkeren merk je dat…). Ook op de achterbank is het goed toeven. De koffer heeft enkele slimme techniekjes. Zo zijn er 3 haakjes om tassen aan op te hangen, heeft de dubbele bodem een aantal handige vakjeskan je een net spannen over de vloer en is er een 12V aansluiting aanwezig in de kofferbak. Verder zijn overal in het interieur ook veel vakjes voor pennen, brillen en flesjes.

De comfortitems als stuur- en stoelverwarming heb ik nog niet echt nodig gehad, maar toch al eens uitgeprobeerd. Het stuurwiel verwarmt vliegensvlug tot een aangename temperatuur. Een gimmick die vooral in de winter heel erg van pas zal komen. De stoelen verwarmen dan weer een stuk trager. Ik had zelfs het idee dat ze niet werken… Toch maar eens navragen in de garage?

Keyless-go is ook wel handig, al vind ik het jammer dat Kia geen vakje heeft voorzien om je sleutels in kwijt te kunnen als je aan het rijden bent. Voor vrouwen die hun sleutels in een handtas steken is dat niet echt nodig, maar ik heb als man niet graag dat mijn zakken volsteken met rommel terwijl ik aan het rijden ben. Daar zouden ze nog iets op moeten vinden.

De handrem van mijn Chevrolet gebruikte ik eigenlijk bijna nooit. Ik betrap me er nu wel op dat ik de elektrische versie van de Kia wel gebruik. Leuk is ook dat deze vanzelf afspringt als je vertrekt: handig!

Het stuur van de Cee’d is redelijk klein, maar ligt wel volgezaaid met knopjes. Eerst dacht ik dat het een ramp ging zijn om deze allemaal uit elkaar kunnen houden tijdens het rijden maar eigenlijk gaat het vrij intuïtief. Al staan er wel knoppen op die eigenlijk net zo goed ergens anders hadden kunnen staan. Zoals die van de elektrische stuurbekrachtiging; De eerste dag hebben we een keuze gemaakt welke het meest aangenaam was en ik denk niet dat we verder die knop nog ooit vandoen gaan hebben.

De stuurbekrachtiging is zoals ik al zei in te stellen in 3 standen. Comfort, normaal en sport. Wij verkiezen normaal. In de comfortstand is alles wel heel direct en in de sportstand is het stuur enorm zwaar. Normaal biedt het beste van twee werelden, dus iedereen is tevreden.

Een speciale opmerking wil ik maken over op de centrale klok in de tellerpartij. Deze is bij de Sense-uitvoering niet meer analoog, maar digitaal. Je kan er naast je gemiddelde snelheid (die er altijd op staat) ook zaken als gemiddeld verbruik en olietemperatuur op aflezen. Ik vind het jammer dat Kia er niet voor gekozen heeft om de GPS-aanwijzingen ook op dit scherm te tonen, alsook de keuze van de radio-zenders. Een gemiste kans!

Een kleine opmerking wil ik nog maken over het bleutoothsysteem. Momenteel zijn er twee telefoons gekoppeld aan het systeem (iPhone 5 en Nokia 113). Het jammere aan het systeem is dat er eigenlijk altijd maar 1 telefoon gekoppeld is. Dat klinkt normaal, maar het jammere eraan is dat als ik (iPhone 5) nu rij en mijn moeder (Nokia 113) een half uur later dan schakelt het systeem niet vanzelf over naar de andere gsm, maar moet je in de instellingen je Nokia selecteren. Dat vind ik gewoonweg vervelend. Verder werkt de bleutoothverbinding erg goed. Bellen en muziek afspelen via Bleutooth gaat werkelijk schitterend en hij kan ook direct je adresboek zien.

De mensen die de auto al hebben gezien zijn overigens ook erg te spreken over het ontwerp van de auto en over het interieur. Veel mensen vinden hem op een Golf VII lijken, alsook op de Ford Focus (hoewel dat in mijn ogen niet echt complimenten zijn…). Zelf zien we dat er niet echt in, maar vinden we wel veel designtrekken van de Opel Astra terugkomen in de Kia.

Morgen gaat de Kia voor het eerst terug naar de garage. Gelukkig niet omdat er iets scheelt aan de auto, maar omdat er de laatste tijd weer steenmarters gesignaleerd zijn in onze buurt. We gaan een systeem in laten bouwen dat uitermate hoge tonen afspeelt zodat het marters op een afstand houdt. Ik heb er om eerlijk te zijn mijn bedenkingen over, maar goed, we kunnen het maar proberen. Mijn vorige auto, de auto van mijn vader (Mitsubischi Outlander, woont tegenover ons) en de auto van meer dan 5 mensen bij ons in de straat zijn al onder handen genomen door die beesten…

Als conclusie kunnen we wel stellen dat we heel erg tevreden zijn van de Kia Cee’d 1.4 Sense. Het verbruik is nog iets wat aan de hoge kant, maar ik gok dat dat wel zal verbeteren als we wat meer gereden hebben. Het comfort, de luxe en look van de Cee’d zorgen bij ons alvast voor een smile op ons gezicht en eerlijk: daar doe je het toch voor?

Gaat nog steeds. En beter!

  • 4.500 km

Zo, de eerste 3 maanden met de Kia zitten er zowat op. We hebben de laatste tijd veel meer gereden dan normaal gepland was. Ten eerste komt dat omdat ik een nieuwe baan heb waar ik dagelijks 50 km voor moet doen en daarbij ook nog een aantal keren naar mijn studentensteden ben moeten rijden om mijn kot (kamer) leeg te maken en te verhuizen naar een nieuwe (afstand 100 km tot oud kot en 200 tot het nieuwe van bij mij thuis).

Met al die kilometers heb ik dus aardig wat ervaringen kunnen opdoen. En de auto valt nog steeds niet tegen. Lekker het dakje open, raampjes naar beneden, iPhone aan de USB en de radio lekker hard. Zalig!

De auto is nu ook echt los. Hij kruipt veel makkelijker in de toeren nu dan pakweg 2000 km geleden. Ook aan het stoplicht ben ik nu vaak weer veel weg sneller dan de dieseltjes langs me.

Wat me stoort aan de auto zijn de pinkers. Als je er tegen duwt gaat hij 3x af als je hem naar boven of onder klikt blijft hij afgaan. Geen probleem, totdat je gaat voorbijsteken en invoegen. dan moet je zelf de pinker terug uitzetten, maar meestal gaat hij dan nog drie keer af naar de andere richting. Heel normaal volgens de garage, maar ik stoor me er enorm aan.

Het verbruik valt ons mee. Op de snelweg zal hij een dikke 7 liter drinken, in de stad 8,5 liter. Zoals het boekje aangeeft. Het is natuurlijk geen super resultaat voor een 1.4, maar ik neem er genoegen mee. We wisten op voorhand dat hij niet super zuinig ging zijn. Hadden we dat gewild waren we wel voor de Yaris Hybrid gegaan (stond op onze shortlist, maar man wat rijdt die slecht!).

Aan de luxe geraak je helaas ook snel gewend. Ik heb zelf de voorbije 2 maanden nog gezocht naar een auto voor mezelf, maar het moest een tweedehands worden. Een moeilijke opgave, want waar ik vroeger liever een kale, jongere auto wilde, heb ik nu gekozen voor een iets oudere, maar redelijk luxe Lancia Musa (ook met panoramadak, bi-zone airco etc... De review komt binnenkort!) uit 2007.

Ook van garage Di Nitto uit Dilsen (België) zijn we erg tevreden. We zijn er na de aflevering twee keer moeten komen en telkens zijn we goed geholpen. Eén keer was het voor een anti-marter installatie, de tweede keer voor de gratis 2000-km check-up. Telkens een drankje aangeboden gekregen en telkens vriendelijk geholpen. Zo hoort het!

Door de komst van de Musa gaat de Kia veel minder rijden vanaf nu, aangezien ik veel meer kilometers maak dan mijn moeder. Moest er iets voorvalt zijn jullie de eerste die het weten ;)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.