AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Rij-impressie Audi RS5 Coupé

M3 Coupé in 't vizier

101 reacties

Video
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
00:00
00:00
00:00
 
AutoWeek 17 2010
AutoWeek 17 2010

Je leest het in AutoWeek 17 2010

In de tijd dat steeds meer atmosferische motoren in allerhande supercars en sportlimo's worden vervangen door geblazen versies biedt Audi hoop. De nieuwe RS5 heeft een opgekrikte versie van de hoogtoerige V8 uit de RS4. Wil dat een beetje? Eh ja…

Natuurlijk rijden we tijdens de introductie van een nieuw model wel eens vaker op het circuit. Maar deze keer is het toch anders. Sowieso is Ascari (aangelegd door de Nederlander Klaas Zwart) een wonderschone baan waar het zonder meer genieten is. Maar de lol blijft meestal beperkt tot enkele rondjes. Slijtage aan banden en andere onderdelen en waarschijnlijk ook de angst dat sommige journalisten zichzelf gaan overschatten en auto's in de vangrail parkeren zijn hier debet aan. Maar zoals gezegd, vandaag is anders. Een A4 Allroad rijdt voor ons uit naar de juiste sectie van de baan en wij hobbelen erachteraan. Daar aangekomen parkeert hij zijn auto, wandelt naar ons toe en zegt: "oké, ga je gang en neem je tijd. Geen donuts draaien en ESP aanlaten graag, alleen als ik vind dat je de boel niet onder controle hebt, grijp ik in. Veel plezier."

Met de wetenschap dat we nog minimaal DRIE UUR het circuit volledig voor onszelf hebben, rijden we de gloednieuwe Audi RS5 de baan op. Let have some fun!

Want ja, de RS5, dat is de auto waarmee we op pad zijn. Het merk ziet de auto als de perfecte combinatie tussen design en sportiviteit. Het moet in ieder geval gezegd: het uiterlijk is zeer geslaagd. De auto oogt agressief door onder meer de verbrede wielkasten het verlaagde onderstel en dikke diffuser, maar het strakke van de A5 is gebleven. Het is geen foute auto geworden. Een M3 die we onderweg tegenkwamen, zag er evenwel saai uit in vergelijking met de Audi. Voorin is nog geen sprake van downsizing. De RS5 heeft de 4,2 liter V8 FSI uit de laatste RS4 gekregen, maar Audi heeft het apparaat zodanig onderhanden genomen dat hij nu 450 pk levert. En dit bij een heerlijke 8.250 tpm, slecht 250 toeren voordat de begrenzer ingrijpt! Verder vinden we uiteraard permanente vierwielaandrijving onder de noemer Quatro en ook hier heeft Audi de boel verder verbeterd. Een nieuw kroon-differentieel verdeelt nu de krachten tussen voor- en achterwielen en kan het vermogen nog verder splitsen dan voorheen. Standaard is er sprake van een 40/60 verdeling tussen de voor- en de achteras, maar indien nodig stuurt het systeem tot 85 procent van het vermogen naar achter of tot 75 procent naar voren. Als optie is verder hetzelfde differentieel te bestellen als eerder op de nieuwe S4 geïntroduceerd is: dit zorgt voor een krachtverdeling tussen het linker- en rechterachterwiel wat erg nuttig is bij het voorkomen van onderstuur. Opvallend genoeg heeft de RS5 geen dynamisch onderstel als onderdeel van het driveselectsysteem, nu regel je er enkel de schakelreacties van de versnellingsbak, de actie's van het tussendiff en het stuurgedrag mee. Eind 2010 wordt onderstel met dynamische dempers alsnog leverbaar.

Weergaloos snel
De RS5 is enkel leverbaar als automaat, en heeft de beschikking gekregen over een zeventraps S-tronic met dubbele koppeling. Een handbak is er niet. In auto's als de Seat Ibiza Cupra hebben we gereserveerd opgesteld tegenover dat beleid, maar in de RS5 hebben we geen moment behoefte gehad een aan handbak. De S-tronic schakelt niet alleen weergaloos snel, maar gedraagt zich in elke stand perfect. In D blijven de toeren extreem laag en zorgt de kracht van de dikke V8 bij lage toeren dat je relaxt kunt cruisen. In S kan je uren over een bergweg knallen zonder dat je je ergert aan verkeerde keuzes van de bak. Het beste is dat hij de toeren niet onnodig hoog houdt bij rechte stukken, iets wat DSG-bakken in de S-stand nog wel eens willen doen. Zetten we de bak vervolgens in M en gaan we flipperen, dan blijkt dat we dat de bak uit zichzelf niet opschakelt. Ben je te laat, dan loopt de motor gewoon in de toerenbegrenzer. Is dit goed? Ja! Want op het circuit wil je soms niet opschakelen omdat je op het punt staat in de ankers te gaan.

De motor is weergaloos. De vermogensopbouw is strak lineair en de klank van de V8 is zalig. Bij op- of terugschakelen word je getrakteerd op brutaal gebulder uit de twee ovalen RS-uitlaten waarna de V8-soundtrack de medley weer overneemt. Het zit nog net niet op het niveau van het gedonder van de 6,2 V8 motor van AMG, maar het is evengoed genieten: bekijk (en beluister) maar onze video op autoweek.tv!
Op de baan zijn we inmiddels de RS5 op zijn donder aan het geven, maar de auto geeft geen krimp. Grip, grip en nog meer grip. Hij heeft duidelijk een ander karakter dan de R8 V10, die je bij het uitaccelereren nog wel overstuurd kunt krijgen. Maar de RS5 doet daar niet aan, je zet je voet op het gas en voelt dat de krachten zich verdelen over de verschillende wielen terwijl je de bocht uit knalt. De drivability van de auto is extreem hoog. Toch maar even lobbyen bij onze begeleider. 'Mag het ESP wel op de sportstand?' Hij fronst even. 'Nou vooruit, maar niet meer hè!'Even later verremmen we ons een beetje omdat we na een geslaagde bochtencombinatie veel meer snelheid mee het recht stuk op namen dan de keren ervoor. Nog net voor het gras houden we de auto op het asfalt, maar netjes zag het er niet uit. Ja, de Audi-man staat al te zwaaien, toch maar even stoppen. Hij heeft een andere mededeling dan gedacht: 'Ik heb het even gecheckt, maar jullie mogen het ESP ook helemaal uitzetten als je wilt' Ah, nou uh, bedankt!

Martelingen
Vervolgens zijn we ronde na ronde na ronde de grenzen van de RS5 aan het zoeken. Het vermogen en het gripniveau zijn zalig, maar ook de balans is uitstekend. Door in bepaalde snelle bochten te liften voel je de auto over vier wielen naar de buitenkant glijden, maar een minuscule stuurcorrectie gas erbij is genoeg om de RS5 te beteugelen. Wat een auto. De optionele keramische remschijven van maar liefst 10 mille geven geen krimp. Het feit dat we zo lang onze gang mogen gaan zegt ook wel iets over het vertrouwen dat Audi in de auto heeft. Hij is eenvoudigweg bestand tegen dit soort martelingen Sterker nog, we reden na afloop gewoon met dezelfde auto terug naar het hotel.

Maar moet BMW zich daadwerkelijk zorgen maken over hun M3? Is de RS5 er voorbij? hmmmmmhmmmmm nee. Toch niet. Het feit dat de M3 door zijn overstuurde karakter speelser is, is niet zo van belang, omdat dat vooral een kwestie van smaak en van koperspubliek is. Nee, het is vooral de besturing waar BMW nog steeds koning is. In de RS5 kregen we zowel op het circuit als op de openbare weg te weinig feedback via het stuur. Je voelt onderstuur pas als de auto in zijn geheel niet doet wat hij behoort te doen (de bocht om gaan). Maar dat voelden we via het stuur niet genoeg aankomen. Ze moeten in München echter niet denken dat ze achterover kunnen hangen. De aandrijflijn van de RS5 is ontstellend goed en het gemak waarmee je de auto van een opvallend comfortabele GT transformeert in een sportwagen waarmee je urenlang Ascari bedwingt, is in deze klasse eigenlijk uniek. Dit is de beste Audi RS op de markt.

Audi RS5

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (101) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Erg gave auto!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Machtige wagen waarbij de vorige RS4 Avant nog altijd mijn favoriet blijft. En ik zag net, ik heb meer koppel, niet dat het iets zou uitmaken :-P
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nou gaat gaat lekker.... Deze RS versie heeft waarschijnlijk night vision en rijdt stealthy geluidloos.... (kzie nix)... Aha, daar heb je 'm. Oi, geen stuurbeleving. Says it all. Geluidje dat wel... Yep, duotest doen met de BMW M3?
Anoniem
Anoniem
  • 0
kan het filmpje niet afspelen?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuke video, op 0:22-23 klinkt precies als een e92 M3, waar het waarschijnlijk toch de RS5 betreft.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Veeeel mooier dan M3 coupé weetje.
Audi RS5 overwint.
Poll
Poll
  • 0
Ach man, zeg nou toch zelf, je hebt 'n M3 toch gewoon liever... Wel goed dat 'ie er is trouwens, want nou lijkt de S5 minder protserig.
Erwiin
Erwiin
  • 0
Mwah beetje saai..

Liever een C63 AMG met een amerikaanse brul
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wordt toch echt tijd dat die staatsloten van mij eens wat gaan opleveren :-)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prachtige wagen , al zie ik hem liever in cabrio versie en mag ie een iets agressievere uitstraling hebben...maar dat vind ik bij zen concurrentie ook een minpunt.. .
Voor de andere zaken, zowel ex-als interieur knap staaltje techniek , mooie materialen vooral binnenin...daar kan een M3 toch niet tegen op.
Wat betreft de sturing dat ie niet zo goed aanvoelt als een M3 ja.., zal het een worst wezen voor de kopers van dit soort wagens, het is enkel om imago te doen, véél pk's, af en toe is optrekken , maar echte puristen ...die dol zijn op snelheid, rondrijden en genieten die kunnen deze soort wagens toch meestal niet kopen dusja..jammere zaak. Dit is het perfecte uithangbord voor aan mensen te laten zien: Ik ben rijk, en jullie niet! lol Maarja waarom zou je ze ongelijk geven?
Ben Dover
Ben Dover
  • 0
Brute auto gewoon. Mooie overtreffende trap van het A5 gamma. Doet u mij er maar eentje in Imola blauw bitte.

Is de duotest met een M3 en 63AMG echt nog nodig denk je?

De M3 is de meest hardcore circuitbak, de RS5 krijgt al dat vermogen akelig klinisch op de weg en mist dus wat rijbeleving en de 63 AMG is de houthakker uit het gezelschap. U wenst en koopt welke het beste bij u past.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Op de Autoweek-paginas stikt het weliswaar van de dikke Audi’s, maar om er eens iets over een betaalbare met pakweg ergens rond of zelfs minder dan 100 PK terug te vinden hebt ge echt een vergrootglas en veel geluk nodig om er zo eens één keer om de twee jaar eentje tegen te komen...Hoe zou het nu zijn met de Audi A1?

***EDIT***

Er zijn op dit moment niet eens nieuwe Audi’s met minder dan 100 pk, de A1 is nog niet geïntroduceerd en onze vorige Audi-video was de A3 1.6 TDI met 105 pk. Alleen de 1.6 benzine heeft met 102 pk nog minder vermogen. Kijken we verder dan waren de vorige twee testvideo’s de Dacia Duster en de Landwind CV9. Dus zeur je misschien niet een beetje?

***
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zeur altijd, maar ik vind het wel positief dat er reactie op komt. Zo blijkt het toch opgevangen te zijn dat tenminste één Autoweek-kijker wat minder pakweg de +3 liter cilinderinhoud,+300PK, +200 per uur klasse wil, en wat méér de betaalbare gewone normale dagdagelijkse no-nonsense auto's hier wil zien geevalueerd worden...De auto die 9 tiende van het straatbeeld uitmaakt, zou toch op zijn minst 5 tiende van de aandacht mogen hebben in Autoweek vind ik. Leuk om af en toe van Maybach en Porsche en Bugatti te dromen, maar de realitteit is de CO-uitstoot en-voor de nederlanders-de bijtelling van Uw eigen Toyota of Opel, Skoda of Peugeot...
MWT
MWT
  • 0
Over de communicatie; Een M3 zal op bochtige weggetjes absoluut beter zijn maar als je dan vervolgens weer op de befaamde Autobahn rijdt en er zit een RS5 op je bumper - dan ben je niet blij. Je kunt ook een RS5 voor dagelijks gebruik nemen en een lichte funauto voor het "hoeken". (Lotus ofzo)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Geweldig deze RS5. Een zwarte voor mij graag met donkere antraciete velgen! Dat de besturing minder communicatief is t.o.v. een BMW, dat weten we inmiddels als Audi koperspubliek wel. Maar is dat nou werkelijk zo'n groot probleem? OK, op het circuit waar tijdsverschillen van fracties van seconden 't verschil maken tussen winst en verlies telt het zeker mee denk ik, om op het allerscherpst van de snede te kunnen rijden. Maar voor gewone stervelingen die een RS5/M3 kunnen betalen en verder nooit op een circuit komen, speelt het veel minder.
De meerwaarde van Audi's Quattro wint het voor mij tegen de communicatievere besturing van BMW, maar goed, da's altijd weer een persoonlijke keuze.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ganz geil! Beter wordt het niet! Alleen moet hij rood. En graag met RS4 velgen. Dat grijze onderspoilertje mag trouwens ook gewoon rood. En hij klinkt zoooo lekker!
Anoniem
Anoniem
  • 0
jammer dat de bmw en/of amg er niet voor rijden of hij hing er weer enkele seconden achter
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vraag mij toch af of vorige bezitters van een RS bij deze nieuwe RS de turbo-power zullen missen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Heeft die wagen een lekke uitlaat of zo?:P
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Luap

De RS4 had geen turbo
CarBuff
CarBuff
  • 0
Mooie wagen, mooi geluid en tevens in een mooie kleur! Maar als ik zoveel over de balk zou gooien dan toch iets anders.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Allereerst: Ik word zo dood zenuwachtig van die vent met zn snelle adhd gepraat.
Doet het filmpje een beetje afbreuk in mijn inziens!


Mijn keuze zou naar een m3 uitgaan mocht ik het geld er voor hebben. vind het dan wel weer een dikke + van audi dat het turbo geweld achter gelaten word. Liever een hoogtoerige v6/v8/v10/v12 dan een v8 met turbo.
Mooie wagen!
Bofkont
Bofkont
  • 0
Echt uber prachtig dit, dat geluid super gebruikte technieken super.
Zelf een S3 gehad en ja Audi maakt echt geweldige wagens.
RS5 of M3 blijft idd zeer persoonlijke keus, beide uber wagens.

En Bombay puristen koop juist wel zoiets of een M3, diegene die echt rijk die valt op met een Lambo,ferrari etc etc
Is de RS5 maar goedkoop bij.
Anoniem
Anoniem
  • 0
mooie auto maar geef mij maar de de m3 die heeft wat agresieverre looks
Nico94
Nico94
  • 0
Wow, wat een geluid! Alleen die achterkant is iets te groot. De uitlaten zijn te groot ervoor. Maar voor de rest is het wel een mooie auto!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dan liever de "laag-toerige" AMG V8. Ik vind 't geluid van de RS5 juist tegenvallen maar dat is persoonlijk. En 't mindere stuurgedrag komt door de slechte balans van de Audi; 't hele blok zit vóór de vooras. Zonder AWD zou de wegligging en grip helemaal hopeloos zijn. Zoals elk VAG produkt gemaakt om (hard) rechtdoor te gaan over de Autobahn.
Vind 't interieur ook wat gewoontjes. Beetje strooien met wat embleempjes, that's it. Nee, dit is 't gewoon niet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik ben zowel fan van Audi als van BMW, maar als ik zou moeten kiezen tussen de M3 Coupé en de RS5, dan neem ik zeker weten de RS5. Omdat die gewoon veel en veel mooier is dan een M3.
Anoniem
Anoniem
  • 0
ha, deze auto zag ik gister staan bij puento romano. erg lekker voor een audi.
autocratie
autocratie
  • 0
Geweldig ding! Gewoon een super GT met top-afwerking. Lijkt me een geweldige auto om mee naar Bayern te sturen..
Anoniem
Anoniem
  • 0
dit geluid is echt te gek zo mooi
en deze is natuurlijk de overwinnaar van de M3
met zulke auto mag audi nog wel een keer mee langs komen
dit is gewoon de audi sinds jaren geweldig!!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ p.w zuiddijk.

daar ben ik het mee eens, alleen moet audi ook een versie met alleen achterwielaandrijving, dat zo ook leuk zijn.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooi exemplaar! Het interieur is ook schitterend
Anoniem
Anoniem
  • 0
Zo van de achterkant lijkt hij wel een beetje op een RS6!

Maar het blijft een beauty!

Leuk filmpje trouwens, eindelijk eens een goede presentatie!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Niet slecht. Voor een Audi dan.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waarneer komt de test tegen een BMW M3?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik heb zelf ook een 'hoogtoerige' 4.2 V8 in mijn Audi S8 (360pk@7.000rpm!) maar dit beest maakt het met 8500rpm nog bonter. Top auto!
Anoniem
Anoniem
  • 0
dit is helemaal geen opgekrikte v8 van de rs4 maar opnieuw ontwikkelde 8/10 e deel van de 10 cilinder van de r8 of lambo heb ik me laten vertellen..

maar dik is hij zeker...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie bak! En als ik hem kon betalen werd het een M3.
Anoniem
Anoniem
  • 0
"je voelt de quattro de krachten verdelen," maar geen gevoel in het stuur????
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wanneer gaat Roy eens gas geven met dat ding......enne Roy denk aan de woorden van Phil Bastiaans.......let op de stand van de handjes aan het stuur.

Auto dan.............heel mooi en stoer geluidje.....top
Gilton
Gilton
  • 0
Op dit circuit was toch die legendarische triotest van Topgear tussen de M3, C63 AMG en de oude RS4?

Zou leuk zijn als ze dat weer gingen doen....
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waarom wil men een test tegen andere auto's? Maak je op basis daar van een keuze wat je favoriet is of welke je wilt aanschaffen? Of haal je dan je gelijk als een journalist vindt dat toch "jouw" voorkeur wint in een test...... rara gasten deze "autoliefhebbers".
OT: erg nette kar, niet mijn ding maar er zou toch zeker een glimlach te ontwaren zijn op mijn gezicht wanneer ik me in deze auto "zou moeten" verplaatsen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@trambel

Het is idd 8/10e deel van de R8V10 of Gallardo net wat je wil. Toch leuk verhaal in de kroeg. Ik heb een lambo blok:P.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Trio test zou gaaf zijn ja, mooie auto deze Rs5 maar ja het heeft dus het bekende Audi karakter en daarmee komt ook dat alles op elkaar lijkt, hoe mooi ook en dat is jammer!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prachtige auto om te zien.
Voor sommigen die vergelijken, ik vindt hem vele malen mooier dan een M3.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Pff, dat ziet er weer traag uit.
Anoniem
Anoniem
  • 0
RS5 is subliem maar de M3 verslaat ie niet.
100 Audi fan
100 Audi fan
  • 0
Schitterende auto, zéker in deze kleur! Jammer van die chromen elementen onder de voorbumper, dat had van mij niet gehoeven. Maar verder: smullen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bellofski
...want jij hebt onlangs, met je Alfa, een Audi RS5 uitgeaccelereerd, toch?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie auto , maar valt weer op dat je bij dit VAG nieuws weer 2 randdebielen achter elkaar reageren . Ene uit Noorwegen ahumm...... en die sufK...... uit italiaans belgie.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Audi, Audi toch...

Hou toch s op met iets willen zijn wat je nooit zal worden....

De looks zijn er en daar trappen waarschijnlijk terecht een hoop mensen in maar verder moet je de echte verfijning aan de mannen uit Munchen over laten. Ook Mercedes blijft dit proberen dus ga gewoon door met het bouwen van auto's voor mensen die hard rechtuit willen en geen communicatieve auto zoeken...

Waarom op zoek naar een doelgroep die je nooit zal bereiken? Juist die doelgroep zoekt een auto die niet voor hen bepaald maar zelf wil bepalen... Al stop je er 600 pk in het gaat je ooit lukken.... Dat is waar het hier om gaat....

Komt u maar allen.... Ik ga hier graag over in discussie....
Frank4422
Frank4422
  • 0
Verschil tussen Audi en BMW is dus het stuurgedrag. Een BMW stuurt beter en de Audi is beter mbt het dagelijks gebruik. Dat verschil is nu wel bekend en dus zoals velen aangeven een persoonlijke keuze. Ik vind de looks ook belangrijk en mooier dan de A5 is er in deze klasse geen één. De verkoopcijfers spreken boekdelen en BMW moet wat dat betreft flink aan de bak. Met de X5 is het ze wel gelukt, want de Q7 is echt lelijk. Bij de X3 is het weer omgekeerd en wint de Q5 met speels gemak. Overall wint de Audi het momenteel van BMW en het bewijs wordt wederom geleverd door de verkoopcijfers, want dat is het enige wat telt.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Al stop je er 600 pk in het gaat je NOOIT lukken bedoel ik uiteraard...Waarvan akte..
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat die Noor zegt, klopt wel een beetje. Veel. Wat een herrie. Wellicht pingelde Ascari's Ferrari destijds minder dan dit... Is de uitlaat nu al stuk of hebben die Italianen hem volgegooid met Oosteuropese sprit van voor die wende? :-)
100 Audi fan
100 Audi fan
  • 0
"Komt u maar allen.... Ik ga hier graag over in discussie...."

Wat wil je nou eigenlijk? Dat iedereen je een schouderklopje geeft of dat je de volle laag krijgt? Of...?
advies op maat
advies op maat
  • 0
@ Frank4422,en anderen
Een probleem voor BMW is dat mensen die dat verschil in het stuurgedrag kunnen of willen voelen ,kunnen die auto's jammen genoeg niet betalen .Mensen die zulke auto's kunnen betalen, begrijpen heel vaak er niks van.Die mensen zoeken ook geen grenzen ,dat vinden zij te riskant voor zo een dure auto.En dat verklaart betere verkoop voor de audi.Een echte auto fan zou nooit twijfelen,ik ook niet.Lang leve BMW.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ MT@

Op circuit de M3 weg maar op autobahn niet?

Die RS5 heeft 450pk, maar met een gewicht van 1000000kilo met 4wd dus veel verlies. M3DCT zal ´denk ik´ nog steeds sneller zijn straight.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Blijft een prachtige auto maar doe mij toch maar een M3.
Koppakking
Koppakking
  • 0
@Cikica
Ik vind dat een beetje onzin. Ik denk dat juist de krachti is van BMW dat ze ook in het 'goedkopere' segment echte rijders auto's hebben met het fijnste stuurgedrag. Daar kopen mensen tenslotte zo'n auto voor.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Quattro Boy: Nee, dat niet, maar gewoon buitenom in de bocht voorbij gereden.
Anoniem
Anoniem
  • 0
mooie auto! saaie presentatie van het filmpje........
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Rop
ik deel je mening.
Communitatieve besturing is een hot issue op het circuit.

Voor de normale sterveling op de weg is plankgas uitaccelereren in een bocht belangrijker.

Ik rijd zelf ook een quattro. Verschil met mijn vorige niet quattro's is dat ik nu reeds in een korte bocht al weer gas geef, vroeger pas uit de bocht.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@watou
"En 't mindere stuurgedrag komt door de slechte balans van de Audi; 't hele blok zit vóór de vooras."

Ga je huiswerk nog eens overdoen. Zo was het en zo is het nog maar gedeeltelijk.

Bij het laatste ontwerp A4/A5 hangt de motor niet meer voor de vooras. Bij de nieuwe A8 nog wel.
Ik verwacht bij de nieuwe A6/A7, dat deze ook voor de vooras blijven zitten, wagens zijn te groot om deze af te stemmen op rijdynamiek.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bellowski
Dus jij bent de nieuwe Audi RS5 al eens in het wild tegengekomen? Knap hoor, voor een auto die niet eens op de markt is! En toen heb je 'm, met je Alfa, in de bocht, buitenom, voorbijgereden. Stond die Audi stil of zo?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ben benieuwd wie de meeste lol van zijn auto heeft tijdens zo'n sneeuwwinter als laats de M3 rijder of de rijder van de RS5!?
jon86
jon86
  • 0
Mooie wagen, voor zover Audi's mooi kunnen zijn. Jammer van al die kitscherige chromen opsmuk en van de proleten die deze Audi zullen gaan kopen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Quattro Boy: alle audi's lijken toch stil te staan in bochten? Waarom zou deze daar een uitzondering op vormen?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bellofski
Dat mag jij vinden. Maar wat ik nogmaals graag zou willen weten is waar jij die Audi RS5 tegenkwam. Ik vind 't zeer bijzonder dat jij in een Alfa een Audi RS5 voorbijrijdt, d.w.z. een auto die niet eens op de markt is.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik ga het in deze ff opnemen voor Bellofski.

Die RS5 kom je nu al dagelijks tegen.. Elke audi lijkt op elkaar... Alhoewel deze ´iets´ anders oogt. Maar van afstand..

@ Quattro Boy =P : Een Audi is hoe dan ook niet zo goed door de bochten, dat moet je weten. Ik vergelijk hem nu dan met een M3... of zal ik een GTS doen?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik vind het een super wagen en nu afwachten wat de RS4 zal worden .
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Hansyii:
Huiswerk? Gewoon goed naar 't filmpje kijken. Kijk nog maar eens vanaf 5:04. Heel duidelijk te zien bij de animatie dat het HELE motorblok vóór de vooras zit. De bak zit in lengterichting meer naar achter maar dat is logisch bij een AWD.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik zag hem ook rijden.................op bovenstaand filmpje!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Quattro Boy; Ik had ook alleen gezegd dat het er traag uitzag he? De rest daar kwam jij mee.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Een RS5 cabrio en ik neem em

De versie met de keramische remmen, zal wel niet de basisversie zijn geweest
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik kan echt niet warm worden van de A5/S5/RS5. Dat de auto mooi wordt gevonden en zelfs de 'looks' heeft kan ik niet begrijpen met zo'n ongelooflijk onsamenhangend ontwerp. De neus is algemeen Audi en vastgeplakt aan het chassis bij de A-stijl, er mist dus een mooie overgang. Bij de C-stijl is de oplossing van daklijn naar kont echt mislukt. De lijnen zijn stomp en lopen niet mooi in elkaar over. Matig hoor. En dan nog roept iedereen over de prachtige looks... waardeloos ontwerp als je het mij vraagt.
Dan qua techniek; goed afgekeken van BMW, zo'n hoogtoerige V8 in een coupé. Geluid is ook goed getuned. Vrijwel identiek aan M3, dus vet! Quattro-systeem met bone-diff is mooie techniek, maar mist communicatie.
Conclusie; voor de hoger segment leasebakrijder leuk speelgoed voor het rechtuitbranden en het pochen bij de vrinden. Voor de échte rijders is een RS5 geen optie. Er is genoeg ander materiaal dat stukken beter stuurt, sneller rijdt en nog goedkoper is ook!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ AudiA4freak: ik hoop hem ook volgend jaar te kopen (maar gaat niet lukken). Heerlijke bak, prachtig in verhouding (overigens lelijke kleur)
hallo zeg
hallo zeg
  • 0
het motorgeluid past niet bij de saaie buitenkant
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bellofski
Jouw reactie 21:34 "Pff, dat ziet er weer traag uit."
Mijn reactie 22:07 "...want jij hebt onlangs, met je Alfa, een Audi RS5 uitgeaccelereerd, toch?"
Jouw reactie 10:01 " Nee, dat niet, maar gewoon buitenom in de bocht voorbij gereden."
Mijn reactie 13:38 "Dus jij bent de nieuwe Audi RS5 al eens in het wild tegengekomen? Knap hoor, voor een auto die niet eens op de markt is! En toen heb je 'm, met je Alfa, in de bocht, buitenom, voorbijgereden. Stond die Audi stil of zo?
Jouw reactie 14:38 " alle audi's lijken toch stil te staan in bochten? Waarom zou deze daar een uitzondering op vormen?"

Uit bovenstaande reacties maak ik op dat jij in je Alfa ergens een Audi RS5 buitenom in een bocht hebt ingehaald. Nogmaals, ik vind dit zeer merkwaardig! Een Audi RS5 is pas sinds afgelopen maart te bestellen bij de dealer en de eerste leveringen zullen ergen in Juni plaats vinden. Maar jij hebt 'm al in je Alfa ingehaald. Zeg, wat een onzin verhalen zit jij daar te typen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Bellofski (vervolg)
Probeer volgende keer te vermijden allerlei onzin te verzinnen. Val je minder door de maand...
Anoniem
Anoniem
  • 0
bmwwillem@ gelukkig heb jij met de RS5 gereden ( zo te lezen, of neem jij klakkeloos alles aan wat een ander zegt?!) en kunnen wij van jouw domme gezwets genieten, enne wat zul jij wel niet voor fantastische ontwerpen tekenen zeg!? als je uberhaupt een potlood vast kunt houden dan.
Quattroboy@ ik denk dat hij probeert te zeggen dat hij ergens in zijn ooghoek een audigrill zag, weet hij verder veel!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Werner BMW:

Wáár zie jij staan dat Audi heeft geprobeerd de RS5 hetzelfde te laten sturen als de M3? Het is de pers die verwácht dat Audi dat doet. De klant beslist zelf en vindt 't waarschijnlijk gewoon een auto die een heel fijne totaalindruk geeft. Audi probeert gewoon een in hun optiek zo goed mogelijke auto te bouwen. Ik ben ervan overtuigd dat ze de middelen hebben om hun auto's een meer naturel stuurgevoel te geven, zo'n rocket science is dat niet, maar dat het hun keuze is om meer comfort in te bouwen. En ik ben er voorts van overtuigd dat de RS5 mede daardoor een auto is die in 't dagelijks leven makkelijker en prettiger in de omgang is. Dat is een keuze, geen gebrek aan competentie.
Anoniem
Anoniem
  • 0
wat een zielige reacties weer van de bmw fanboys, begin zelfs een beetje een hekel aan bmw te krijgen door de kinderachtige fanboys die het blijkbaar trekt, en ik ben een bmw fan. ben alleen een fan van het oude bmw(heb er verschillende gehad) maar de laatse modellen zijn echt niet speciaal meer en de meeste nog lelijk ook.
hoop echt dat deze rs5 de m3 genadeloos afstraft al is dat natuurlijk helemaal niet nodig nog het doel van audi.
deze is veel mooier (ondanks de in mijn ogen lelijke singleframe grille) dan bijv. een m3 of wat voor model bmw je er tegenover zet.
advies op maat
advies op maat
  • 0
@ koppakking ,
Dan is het een misverstand,ik bedoelde RS en M series maar ook in betaalbare BMW kopen vaak mensen vanwege de status dan vanwege wegligging .Bij de mini heb je dezelfde ,zij hebben hun best gedaan om scherpe auto te maken maar de meeste eigenaren zijn toch vrouwtjes die weten daar niks van.Die kopen de mini vanwege uiterlijk .
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ trambel

Ach, dat gedeelte van de reacties moet je juist doorheen prikken. Hekel aan het merk door de Fans? Nee sorry. BMW heeft nou eenmaal veel fans..

Maar de nieuwe 7 serie lelijk, nieuwe 5 lelijk? X5 lelijk? Z4 lelijk? 3 coupe lelijk? Oke......

Ik vind dit zeer zeker een mooie auto, maar audi preseteert voor dezeflde vermogen minder dan een gelijk waardige BMW. Dat is een feit. Ik spreek uit ervaring...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nogal een tegenvaller wat betreft het stuurgevoel. Verder een super mooie bak.
(ook al zou ik niet willen ruilen, maar das logisch...)
Anoniem
Anoniem
  • 0
@ Werner BMW

Deze is op Circuit sneller als M3 hoor. M3 is speelser met RWD, maar dat maakt hem niet sneller! En deze is vele malen mooier!
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Watou
Als je de folder van de A4 bekijkt (te downloaden), zit er een foto in van onderaf. Daarbij is duidelijk te zien dat de motor, net als bij BMW, op de vooras ligt.
En de A5 heeft toch hetzelfde onderstel?
Anoniem
Anoniem
  • 0
@Hansyii
Maar dat wil niet zeggen dat de pozitie van de motor t.o.v. de vooras dezelfde is
Anoniem
Anoniem
  • 0
Can I play, daddy? Wat een bak. Mocht ik ooit een zak geld hebben en even vergeten dat het verbruik echt niet uit te leggen is, dan echt deze wagen. Geweldig!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Prachtig beest van een auto. Absoluut niet meer van deze tijd. Dat dan weer wel. M.vr.gr.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mensen die roepen dat Audi's niet goed door de bocht zouden kunnen hebben slecht opgelet bij begrijpend lezen. Audi Quattro's zoals ook deze RS5 hebben bakken grip en rijden juist met gemak heel snel door elke bocht. Je voelt er aleen minder van door de gebrekkige besturing en dat kost je enkel een belangrijk deel van het plezier. Verder is het gewoon een nutteloos maar onalledaags goed produkt welke op een aantal vlakken (niet de besturing dus...) een referentie zal zijn voor de concurrenten. Ik wil hem wel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooie auto qua uiterlijk.

Persoonlijk vind ik echter een achterwielaandrijver meer tot de verbeelding spreken.

Ik snap alleen niet van autoweek, dat ze zulke tests niet laten doen door bijv. Sandor van Es. Doet veel voor Autoweek en spreekt meer aan bij lezers(eventuele kopers). Iemand zo'n verslag laten maken met een irritante stem/rijstijl... Daar wordt natuurlijk niemand blij van..

@bomby
Ik denk ook dat de restwaarde van bijv. een E90 M3 beter is t.o.v. een RS5 puur vanwege de hoge aantrekkingskracht bij mensen die wel eens een trackdaytje mee pakken, zou ik persoonlijk niet durven met n audi. Aangezien ik om me heen zie wat er allemaal aan kapot kan....

Grtz
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mooiste en beste Audi ooit!

Veel meer geslaagd als zelfs een R8 vind ik... Echt een toppertje in z'n klasse
Anoniem
Anoniem
  • 0
M3 is op koetswerk een tandje stoerder. Een M3 kan je ook met Individual-uitrusting bestellen...dan is deze RS5 weer nergens. Kortom, op beide fronten is het minder dan een M3. En de besturing geeft de 'nekslag'...
Anoniem
Anoniem
  • 0
doe mij maar een cl65 amg, met v12. ik vind audi veel te stijf, meer een zakenauto, dan gaat mijn voorkeur uit naar een cl.
Anoniem
Anoniem
  • 0
RS5 Coupé en Cabriolet zijn er nu momenteel.
Nu nog wachten op de prachtige Sportback.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@gs55 amg/ ml63 amg,

Is ook niet te vergelijken met een Mercedes CL65 AMG.
Eerder dan een C63 AMG Coupé + Performance Pack

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum