Rij-impressie Audi RS5 Coupé
M3 Coupé in 't vizier
101 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In de tijd dat steeds meer atmosferische motoren in allerhande supercars en sportlimo's worden vervangen door geblazen versies biedt Audi hoop. De nieuwe RS5 heeft een opgekrikte versie van de hoogtoerige V8 uit de RS4. Wil dat een beetje? Eh ja…
Natuurlijk rijden we tijdens de introductie van een nieuw model wel eens vaker op het circuit. Maar deze keer is het toch anders. Sowieso is Ascari (aangelegd door de Nederlander Klaas Zwart) een wonderschone baan waar het zonder meer genieten is. Maar de lol blijft meestal beperkt tot enkele rondjes. Slijtage aan banden en andere onderdelen en waarschijnlijk ook de angst dat sommige journalisten zichzelf gaan overschatten en auto's in de vangrail parkeren zijn hier debet aan. Maar zoals gezegd, vandaag is anders. Een A4 Allroad rijdt voor ons uit naar de juiste sectie van de baan en wij hobbelen erachteraan. Daar aangekomen parkeert hij zijn auto, wandelt naar ons toe en zegt: "oké, ga je gang en neem je tijd. Geen donuts draaien en ESP aanlaten graag, alleen als ik vind dat je de boel niet onder controle hebt, grijp ik in. Veel plezier."
Met de wetenschap dat we nog minimaal DRIE UUR het circuit volledig voor onszelf hebben, rijden we de gloednieuwe Audi RS5 de baan op. Let have some fun!
Want ja, de RS5, dat is de auto waarmee we op pad zijn. Het merk ziet de auto als de perfecte combinatie tussen design en sportiviteit. Het moet in ieder geval gezegd: het uiterlijk is zeer geslaagd. De auto oogt agressief door onder meer de verbrede wielkasten het verlaagde onderstel en dikke diffuser, maar het strakke van de A5 is gebleven. Het is geen foute auto geworden. Een M3 die we onderweg tegenkwamen, zag er evenwel saai uit in vergelijking met de Audi. Voorin is nog geen sprake van downsizing. De RS5 heeft de 4,2 liter V8 FSI uit de laatste RS4 gekregen, maar Audi heeft het apparaat zodanig onderhanden genomen dat hij nu 450 pk levert. En dit bij een heerlijke 8.250 tpm, slecht 250 toeren voordat de begrenzer ingrijpt! Verder vinden we uiteraard permanente vierwielaandrijving onder de noemer Quatro en ook hier heeft Audi de boel verder verbeterd. Een nieuw kroon-differentieel verdeelt nu de krachten tussen voor- en achterwielen en kan het vermogen nog verder splitsen dan voorheen. Standaard is er sprake van een 40/60 verdeling tussen de voor- en de achteras, maar indien nodig stuurt het systeem tot 85 procent van het vermogen naar achter of tot 75 procent naar voren. Als optie is verder hetzelfde differentieel te bestellen als eerder op de nieuwe S4 geïntroduceerd is: dit zorgt voor een krachtverdeling tussen het linker- en rechterachterwiel wat erg nuttig is bij het voorkomen van onderstuur. Opvallend genoeg heeft de RS5 geen dynamisch onderstel als onderdeel van het driveselectsysteem, nu regel je er enkel de schakelreacties van de versnellingsbak, de actie's van het tussendiff en het stuurgedrag mee. Eind 2010 wordt onderstel met dynamische dempers alsnog leverbaar.
Weergaloos snel
De RS5 is enkel leverbaar als automaat, en heeft de beschikking gekregen over een zeventraps S-tronic met dubbele koppeling. Een handbak is er niet. In auto's als de Seat Ibiza Cupra hebben we gereserveerd opgesteld tegenover dat beleid, maar in de RS5 hebben we geen moment behoefte gehad een aan handbak. De S-tronic schakelt niet alleen weergaloos snel, maar gedraagt zich in elke stand perfect. In D blijven de toeren extreem laag en zorgt de kracht van de dikke V8 bij lage toeren dat je relaxt kunt cruisen. In S kan je uren over een bergweg knallen zonder dat je je ergert aan verkeerde keuzes van de bak. Het beste is dat hij de toeren niet onnodig hoog houdt bij rechte stukken, iets wat DSG-bakken in de S-stand nog wel eens willen doen. Zetten we de bak vervolgens in M en gaan we flipperen, dan blijkt dat we dat de bak uit zichzelf niet opschakelt. Ben je te laat, dan loopt de motor gewoon in de toerenbegrenzer. Is dit goed? Ja! Want op het circuit wil je soms niet opschakelen omdat je op het punt staat in de ankers te gaan.
De motor is weergaloos. De vermogensopbouw is strak lineair en de klank van de V8 is zalig. Bij op- of terugschakelen word je getrakteerd op brutaal gebulder uit de twee ovalen RS-uitlaten waarna de V8-soundtrack de medley weer overneemt. Het zit nog net niet op het niveau van het gedonder van de 6,2 V8 motor van AMG, maar het is evengoed genieten: bekijk (en beluister) maar onze video op autoweek.tv!
Op de baan zijn we inmiddels de RS5 op zijn donder aan het geven, maar de auto geeft geen krimp. Grip, grip en nog meer grip. Hij heeft duidelijk een ander karakter dan de R8 V10, die je bij het uitaccelereren nog wel overstuurd kunt krijgen. Maar de RS5 doet daar niet aan, je zet je voet op het gas en voelt dat de krachten zich verdelen over de verschillende wielen terwijl je de bocht uit knalt. De drivability van de auto is extreem hoog. Toch maar even lobbyen bij onze begeleider. 'Mag het ESP wel op de sportstand?' Hij fronst even. 'Nou vooruit, maar niet meer hè!'Even later verremmen we ons een beetje omdat we na een geslaagde bochtencombinatie veel meer snelheid mee het recht stuk op namen dan de keren ervoor. Nog net voor het gras houden we de auto op het asfalt, maar netjes zag het er niet uit. Ja, de Audi-man staat al te zwaaien, toch maar even stoppen. Hij heeft een andere mededeling dan gedacht: 'Ik heb het even gecheckt, maar jullie mogen het ESP ook helemaal uitzetten als je wilt' Ah, nou uh, bedankt!
Martelingen
Vervolgens zijn we ronde na ronde na ronde de grenzen van de RS5 aan het zoeken. Het vermogen en het gripniveau zijn zalig, maar ook de balans is uitstekend. Door in bepaalde snelle bochten te liften voel je de auto over vier wielen naar de buitenkant glijden, maar een minuscule stuurcorrectie gas erbij is genoeg om de RS5 te beteugelen. Wat een auto. De optionele keramische remschijven van maar liefst 10 mille geven geen krimp. Het feit dat we zo lang onze gang mogen gaan zegt ook wel iets over het vertrouwen dat Audi in de auto heeft. Hij is eenvoudigweg bestand tegen dit soort martelingen Sterker nog, we reden na afloop gewoon met dezelfde auto terug naar het hotel.
Maar moet BMW zich daadwerkelijk zorgen maken over hun M3? Is de RS5 er voorbij? hmmmmmhmmmmm nee. Toch niet. Het feit dat de M3 door zijn overstuurde karakter speelser is, is niet zo van belang, omdat dat vooral een kwestie van smaak en van koperspubliek is. Nee, het is vooral de besturing waar BMW nog steeds koning is. In de RS5 kregen we zowel op het circuit als op de openbare weg te weinig feedback via het stuur. Je voelt onderstuur pas als de auto in zijn geheel niet doet wat hij behoort te doen (de bocht om gaan). Maar dat voelden we via het stuur niet genoeg aankomen. Ze moeten in München echter niet denken dat ze achterover kunnen hangen. De aandrijflijn van de RS5 is ontstellend goed en het gemak waarmee je de auto van een opvallend comfortabele GT transformeert in een sportwagen waarmee je urenlang Ascari bedwingt, is in deze klasse eigenlijk uniek. Dit is de beste Audi RS op de markt.
Lezersreacties (101) (gesloten)
Audi RS5 overwint.
Liever een C63 AMG met een amerikaanse brul
Voor de andere zaken, zowel ex-als interieur knap staaltje techniek , mooie materialen vooral binnenin...daar kan een M3 toch niet tegen op.
Wat betreft de sturing dat ie niet zo goed aanvoelt als een M3 ja.., zal het een worst wezen voor de kopers van dit soort wagens, het is enkel om imago te doen, véél pk's, af en toe is optrekken , maar echte puristen ...die dol zijn op snelheid, rondrijden en genieten die kunnen deze soort wagens toch meestal niet kopen dusja..jammere zaak. Dit is het perfecte uithangbord voor aan mensen te laten zien: Ik ben rijk, en jullie niet! lol Maarja waarom zou je ze ongelijk geven?
Is de duotest met een M3 en 63AMG echt nog nodig denk je?
De M3 is de meest hardcore circuitbak, de RS5 krijgt al dat vermogen akelig klinisch op de weg en mist dus wat rijbeleving en de 63 AMG is de houthakker uit het gezelschap. U wenst en koopt welke het beste bij u past.
***EDIT***
Er zijn op dit moment niet eens nieuwe Audi’s met minder dan 100 pk, de A1 is nog niet geïntroduceerd en onze vorige Audi-video was de A3 1.6 TDI met 105 pk. Alleen de 1.6 benzine heeft met 102 pk nog minder vermogen. Kijken we verder dan waren de vorige twee testvideo’s de Dacia Duster en de Landwind CV9. Dus zeur je misschien niet een beetje?
***
De meerwaarde van Audi's Quattro wint het voor mij tegen de communicatievere besturing van BMW, maar goed, da's altijd weer een persoonlijke keuze.
De RS4 had geen turbo
Doet het filmpje een beetje afbreuk in mijn inziens!
Mijn keuze zou naar een m3 uitgaan mocht ik het geld er voor hebben. vind het dan wel weer een dikke + van audi dat het turbo geweld achter gelaten word. Liever een hoogtoerige v6/v8/v10/v12 dan een v8 met turbo.
Mooie wagen!
Zelf een S3 gehad en ja Audi maakt echt geweldige wagens.
RS5 of M3 blijft idd zeer persoonlijke keus, beide uber wagens.
En Bombay puristen koop juist wel zoiets of een M3, diegene die echt rijk die valt op met een Lambo,ferrari etc etc
Is de RS5 maar goedkoop bij.
Vind 't interieur ook wat gewoontjes. Beetje strooien met wat embleempjes, that's it. Nee, dit is 't gewoon niet.
en deze is natuurlijk de overwinnaar van de M3
met zulke auto mag audi nog wel een keer mee langs komen
dit is gewoon de audi sinds jaren geweldig!!!
daar ben ik het mee eens, alleen moet audi ook een versie met alleen achterwielaandrijving, dat zo ook leuk zijn.
Maar het blijft een beauty!
Leuk filmpje trouwens, eindelijk eens een goede presentatie!
maar dik is hij zeker...
Auto dan.............heel mooi en stoer geluidje.....top
Zou leuk zijn als ze dat weer gingen doen....
OT: erg nette kar, niet mijn ding maar er zou toch zeker een glimlach te ontwaren zijn op mijn gezicht wanneer ik me in deze auto "zou moeten" verplaatsen.
Het is idd 8/10e deel van de R8V10 of Gallardo net wat je wil. Toch leuk verhaal in de kroeg. Ik heb een lambo blok:P.
Voor sommigen die vergelijken, ik vindt hem vele malen mooier dan een M3.
...want jij hebt onlangs, met je Alfa, een Audi RS5 uitgeaccelereerd, toch?
Hou toch s op met iets willen zijn wat je nooit zal worden....
De looks zijn er en daar trappen waarschijnlijk terecht een hoop mensen in maar verder moet je de echte verfijning aan de mannen uit Munchen over laten. Ook Mercedes blijft dit proberen dus ga gewoon door met het bouwen van auto's voor mensen die hard rechtuit willen en geen communicatieve auto zoeken...
Waarom op zoek naar een doelgroep die je nooit zal bereiken? Juist die doelgroep zoekt een auto die niet voor hen bepaald maar zelf wil bepalen... Al stop je er 600 pk in het gaat je ooit lukken.... Dat is waar het hier om gaat....
Komt u maar allen.... Ik ga hier graag over in discussie....
Wat wil je nou eigenlijk? Dat iedereen je een schouderklopje geeft of dat je de volle laag krijgt? Of...?
Een probleem voor BMW is dat mensen die dat verschil in het stuurgedrag kunnen of willen voelen ,kunnen die auto's jammen genoeg niet betalen .Mensen die zulke auto's kunnen betalen, begrijpen heel vaak er niks van.Die mensen zoeken ook geen grenzen ,dat vinden zij te riskant voor zo een dure auto.En dat verklaart betere verkoop voor de audi.Een echte auto fan zou nooit twijfelen,ik ook niet.Lang leve BMW.
Op circuit de M3 weg maar op autobahn niet?
Die RS5 heeft 450pk, maar met een gewicht van 1000000kilo met 4wd dus veel verlies. M3DCT zal ´denk ik´ nog steeds sneller zijn straight.
Ik vind dat een beetje onzin. Ik denk dat juist de krachti is van BMW dat ze ook in het 'goedkopere' segment echte rijders auto's hebben met het fijnste stuurgedrag. Daar kopen mensen tenslotte zo'n auto voor.
ik deel je mening.
Communitatieve besturing is een hot issue op het circuit.
Voor de normale sterveling op de weg is plankgas uitaccelereren in een bocht belangrijker.
Ik rijd zelf ook een quattro. Verschil met mijn vorige niet quattro's is dat ik nu reeds in een korte bocht al weer gas geef, vroeger pas uit de bocht.
"En 't mindere stuurgedrag komt door de slechte balans van de Audi; 't hele blok zit vóór de vooras."
Ga je huiswerk nog eens overdoen. Zo was het en zo is het nog maar gedeeltelijk.
Bij het laatste ontwerp A4/A5 hangt de motor niet meer voor de vooras. Bij de nieuwe A8 nog wel.
Ik verwacht bij de nieuwe A6/A7, dat deze ook voor de vooras blijven zitten, wagens zijn te groot om deze af te stemmen op rijdynamiek.
Dus jij bent de nieuwe Audi RS5 al eens in het wild tegengekomen? Knap hoor, voor een auto die niet eens op de markt is! En toen heb je 'm, met je Alfa, in de bocht, buitenom, voorbijgereden. Stond die Audi stil of zo?
Dat mag jij vinden. Maar wat ik nogmaals graag zou willen weten is waar jij die Audi RS5 tegenkwam. Ik vind 't zeer bijzonder dat jij in een Alfa een Audi RS5 voorbijrijdt, d.w.z. een auto die niet eens op de markt is.
Die RS5 kom je nu al dagelijks tegen.. Elke audi lijkt op elkaar... Alhoewel deze ´iets´ anders oogt. Maar van afstand..
@ Quattro Boy =P : Een Audi is hoe dan ook niet zo goed door de bochten, dat moet je weten. Ik vergelijk hem nu dan met een M3... of zal ik een GTS doen?
Huiswerk? Gewoon goed naar 't filmpje kijken. Kijk nog maar eens vanaf 5:04. Heel duidelijk te zien bij de animatie dat het HELE motorblok vóór de vooras zit. De bak zit in lengterichting meer naar achter maar dat is logisch bij een AWD.
De versie met de keramische remmen, zal wel niet de basisversie zijn geweest
Dan qua techniek; goed afgekeken van BMW, zo'n hoogtoerige V8 in een coupé. Geluid is ook goed getuned. Vrijwel identiek aan M3, dus vet! Quattro-systeem met bone-diff is mooie techniek, maar mist communicatie.
Conclusie; voor de hoger segment leasebakrijder leuk speelgoed voor het rechtuitbranden en het pochen bij de vrinden. Voor de échte rijders is een RS5 geen optie. Er is genoeg ander materiaal dat stukken beter stuurt, sneller rijdt en nog goedkoper is ook!
Jouw reactie 21:34 "Pff, dat ziet er weer traag uit."
Mijn reactie 22:07 "...want jij hebt onlangs, met je Alfa, een Audi RS5 uitgeaccelereerd, toch?"
Jouw reactie 10:01 " Nee, dat niet, maar gewoon buitenom in de bocht voorbij gereden."
Mijn reactie 13:38 "Dus jij bent de nieuwe Audi RS5 al eens in het wild tegengekomen? Knap hoor, voor een auto die niet eens op de markt is! En toen heb je 'm, met je Alfa, in de bocht, buitenom, voorbijgereden. Stond die Audi stil of zo?
Jouw reactie 14:38 " alle audi's lijken toch stil te staan in bochten? Waarom zou deze daar een uitzondering op vormen?"
Uit bovenstaande reacties maak ik op dat jij in je Alfa ergens een Audi RS5 buitenom in een bocht hebt ingehaald. Nogmaals, ik vind dit zeer merkwaardig! Een Audi RS5 is pas sinds afgelopen maart te bestellen bij de dealer en de eerste leveringen zullen ergen in Juni plaats vinden. Maar jij hebt 'm al in je Alfa ingehaald. Zeg, wat een onzin verhalen zit jij daar te typen.
Probeer volgende keer te vermijden allerlei onzin te verzinnen. Val je minder door de maand...
Quattroboy@ ik denk dat hij probeert te zeggen dat hij ergens in zijn ooghoek een audigrill zag, weet hij verder veel!
Wáár zie jij staan dat Audi heeft geprobeerd de RS5 hetzelfde te laten sturen als de M3? Het is de pers die verwácht dat Audi dat doet. De klant beslist zelf en vindt 't waarschijnlijk gewoon een auto die een heel fijne totaalindruk geeft. Audi probeert gewoon een in hun optiek zo goed mogelijke auto te bouwen. Ik ben ervan overtuigd dat ze de middelen hebben om hun auto's een meer naturel stuurgevoel te geven, zo'n rocket science is dat niet, maar dat het hun keuze is om meer comfort in te bouwen. En ik ben er voorts van overtuigd dat de RS5 mede daardoor een auto is die in 't dagelijks leven makkelijker en prettiger in de omgang is. Dat is een keuze, geen gebrek aan competentie.
hoop echt dat deze rs5 de m3 genadeloos afstraft al is dat natuurlijk helemaal niet nodig nog het doel van audi.
deze is veel mooier (ondanks de in mijn ogen lelijke singleframe grille) dan bijv. een m3 of wat voor model bmw je er tegenover zet.
Dan is het een misverstand,ik bedoelde RS en M series maar ook in betaalbare BMW kopen vaak mensen vanwege de status dan vanwege wegligging .Bij de mini heb je dezelfde ,zij hebben hun best gedaan om scherpe auto te maken maar de meeste eigenaren zijn toch vrouwtjes die weten daar niks van.Die kopen de mini vanwege uiterlijk .
Ach, dat gedeelte van de reacties moet je juist doorheen prikken. Hekel aan het merk door de Fans? Nee sorry. BMW heeft nou eenmaal veel fans..
Maar de nieuwe 7 serie lelijk, nieuwe 5 lelijk? X5 lelijk? Z4 lelijk? 3 coupe lelijk? Oke......
Ik vind dit zeer zeker een mooie auto, maar audi preseteert voor dezeflde vermogen minder dan een gelijk waardige BMW. Dat is een feit. Ik spreek uit ervaring...
(ook al zou ik niet willen ruilen, maar das logisch...)
Deze is op Circuit sneller als M3 hoor. M3 is speelser met RWD, maar dat maakt hem niet sneller! En deze is vele malen mooier!
Als je de folder van de A4 bekijkt (te downloaden), zit er een foto in van onderaf. Daarbij is duidelijk te zien dat de motor, net als bij BMW, op de vooras ligt.
En de A5 heeft toch hetzelfde onderstel?
Maar dat wil niet zeggen dat de pozitie van de motor t.o.v. de vooras dezelfde is
Persoonlijk vind ik echter een achterwielaandrijver meer tot de verbeelding spreken.
Ik snap alleen niet van autoweek, dat ze zulke tests niet laten doen door bijv. Sandor van Es. Doet veel voor Autoweek en spreekt meer aan bij lezers(eventuele kopers). Iemand zo'n verslag laten maken met een irritante stem/rijstijl... Daar wordt natuurlijk niemand blij van..
@bomby
Ik denk ook dat de restwaarde van bijv. een E90 M3 beter is t.o.v. een RS5 puur vanwege de hoge aantrekkingskracht bij mensen die wel eens een trackdaytje mee pakken, zou ik persoonlijk niet durven met n audi. Aangezien ik om me heen zie wat er allemaal aan kapot kan....
Grtz
Veel meer geslaagd als zelfs een R8 vind ik... Echt een toppertje in z'n klasse
Nu nog wachten op de prachtige Sportback.
Is ook niet te vergelijken met een Mercedes CL65 AMG.
Eerder dan een C63 AMG Coupé + Performance Pack
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.