Renault Twingo Quickshift 5

Half-halfautomaat

Renault Twingo
AutoWeek 2001 week 18
AutoWeek 2001 week 18

Je leest het in AutoWeek 2001 week 18

Quickshift 5. Hebben we iets gemist? Het klinkt alsof we de eerste vier versies van deze snelle schakeling onopgemerkt voorbij hebben laten gaan. Niet dus, de 5 is simpelweg een verwijzing naar het aantal versnellingen dat deze half-halfautomatische bak heeft. 't Is gewoon de eerste Quickshift.

Betaal je bij het bestellen van een nieuwe Twingo f 1.500 meer, dan krijg je daar een half-halfautomatische bak voor terug. Inderdaad, twee keer half. Want de Quickshift 5 is een halfautomaat, omdat je in principe schakelt door een tikje tegen de pook te geven. Maar hij is een héle automaat als je even op het knopje aan de pook drukt. Dan hoef je louter gas te geven en te remmen. Kind kan de was doen.

De theorie

De versnellingsbak van deze Twingo is precies dezelfde als die in elke andere Twingo. Op de bak zit een elektrohydraulische unit die voor je koppelt, ontkoppelt en schakelt. Renault noemt dit een 'gerobotiseerde' versnellingsbak. Zodra je een tik tegen de pook geeft, gaat de elektronica aan het rekenen met gegevens over snelheid, helling, eventueel remmen en rijstijl van de bestuurder. Zo wordt bepaald hoe geleidelijk de koppeling moet schakelen. Deze computer vervangt eigenlijk het 'gevoel' in uw linkervoet. U weet tenslotte zelf ook dat ontkoppelen bij wegrijden anders moet, dan wanneer u snel aan doorschakelen bent van de derde naar vierde versnelling. Zodra er ontkoppelt is, wordt een andere versnelling ingelegd door hydraulische koppelingschuiven. Gewoon wat uw rechterarm normaal doet als u de versnellingspook bedient.
Zet u hem op de volautomatische stand dan bepaalt een computer zelf het schakelmoment. En het fuzzy logic-computerprogramma past het schakelgedrag aan aan uw rijstijl. Rijdt u rustig dan zal hij snel doorschakelen; rijdt u sportief dan blijft hij langer in dezelfde versnelling rijden.

Zó traag

Goed, da's de theorie. Nu de praktijk. Bij het starten is het al anders. Je moet je voet op het rempedaal houden, anders start hij niet. Zodra je dat doet, wordt hij meteen in z'n vrij gezet. Voor de eerste versnelling geven we een tik tegen de pook en als we de rem op laten komen, ontkoppelt de Twingo en begint de auto even later te kruipen.
We geven gas bij en rijden verder. En al na een paar minuten begint die bak voor wat kleine frustraties te zoeken. Hij is zó traag. Zodra je die tik tegen de pook hebt gegeven duurt het een hele tijd voordat hij in de volgende versnelling zit. Renault zegt dat dat express zo gedaan is. Het zou sneller kunnen, maar omdat de Twingo geen sportauto is, maar meer een comfortauto is er voor gekozen om het niet supersnel te doen. Zwak excuus, vinden wij. We moeten de makers wel gelijk geven als ze zeggen dat het vooral ook lang líjkt te duren, omdat je alleen maar zit wachten. Een normale schakelbeweging kost namelijk ook vrij veel tijd.
In de automatische stand is wachten nog veel vervelender. Een 'normale' automaat schakelt supersnel, maar deze is net zo snel als in de half-automatische stand. Behoorlijk traag dus. De Twingo houdt daarbij ook nog wat in. En dat is bijzonder vervelend.
Kortom, die Quickshift 5 is helemaal niet zo quick - daar moet je rekening mee houden als je overweegt er eentje te kopen. Maar geduld is een schone zaak, zolang je er geen sportieve aspiraties op na houdt. Want dan is het echt maar half-half met die bak.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum