Renault Talisman Estate 1.6 dCi (2016)

Grootste verwenner in zijn klasse

Renault Talisman Estate
Renault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman Estate

Typisch Frans aan de nieuwe Renault Talisman Estate zijn het design, het comfort en de luxe. Een uitblinker als het op verwennerij aankomt.

De Talisman Estate heeft unieke eigenschappen voor zijn prijsklasse. Origineel design, maar ook vierwielbesturing en een apart vormgegeven infotainmentsysteem. Renault heeft alle registers opengetrokken om de zintuigen te prikkelen. Het interieur doet warm aan, is tot in detail sierlijk vormgegeven en geeft je voortdurend het gevoel dat je in de watten wordt gelegd. Er zijn hightech features als het verticale scherm voor het infotainment, een head-updisplay en een kunstzinnige contactsleutel.

De Renault Talisman staat op een hoog niveau met duur uitziende materialen die prettig aanvoelen. Zo is het dashboard afgewerkt met fraai gestikt leer en hout. Hij verwent met zaken als stuurverwarming, zonwering bij de achterste zijramen en een keuzemenu dat invloed heeft op de rijtechniek,de sfeerverlichting, het instrumentarium en zelfs de stoelmassage. En dan is er nog de uiterst fraaie, zacht aanvoelende leren bekleding, terwijl ook de hoofdsteunen comfortabel zijn.

Met 572 liter bagageruimte komt hij heel goed mee met de concurrentie. De vloer is in hoogte verstelbaar om na het omklappen van de bankleuning een vlakke vloer te behouden. Even snel het klimaat regelen is geen probleem dankzij grote, duidelijke knoppen, voor veel andere functies ben je aangewezen op het centrale aanraakscherm. Dat is lekker eigenwijs verticaal geplaatst en heeft een centrale bedieningsknop tussen de voorstoelen. Minpunt: wat je ook doet op dit scherm, vaak gaat het te langzaam en omslachtig.

De Talisman heeft een formidabele vierwielbesturing en is snel genoeg, maar erg onhandig is de kleine brandstoftank. Wie traditioneel Frans veercomfort verwacht, wordt ook een beetje teleurgesteld. Dat is opgeofferd voor een grote koersvastheid in de bochten. De auto voelt dus stugger aan en is stoteriger gedacht, maar met hL.et keuzemenu voor het onderstel kun je dat aanpassen. Zet je het op comfort, dan krijg je alsnog een ouderwets deinende auto. Dat gaat dan wel ten koste van de wegligging: prima voor op de snelweg, maar bij flinke snelheden op bochtige wegen niet ideaal.

Oordeel

Renault Talisman Estate is Frans in optima forma, met veel luxe en comfort voor zijn prijsklasse. Maar jammer genoeg mis je de deining die Franse auto’s ook altijd zo eigen was. Niettemin een sfeermaker die je verwent voor een schappelijke prijs.

Signalement

Merk Renault
Model Talisman Estate dCi 160 Intens
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 44.100

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 370 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 47 l
Lengte / breedte / hoogte 4.866 mm / 1.870 mm / 1.465 mm
Wielbasis 2.809 mm
Massa leeg 1.515 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.850 kg / 750 kg
Banden245/45R18Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s (fabrieksopgave: 9,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,9s
Brandstofverbruik 6,2 l/100km (fabrieksopgave: 4,6 l/100km)
CO2-uitstoot 120 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (99) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum