Renault Scénic TCe 140 Bose

Ongewild bijzonder

Renault Scenic
AutoWeek 24 2018
AutoWeek 24 2018

Je leest het in AutoWeek 24 2018

Ooit was een MPV de veilige keuze voor wie veel ruimte zocht en was een SUV voor buitenbeentjes. Inmiddels is het eerder andersom, maar Renault ziet nog heil in het traditionele ruimteconcept. De Scénic kreeg onlangs een volledig nieuwe motor.

Renault heeft bij de laatste generatiewisseling van de Scénic een saai uiterlijk willen voorkomen. Hoewel de auto inmiddels een vertrouwde verschijning is, oogt het model dankzij de enorme raampartijen, stompe neus en gigantische wielen nog altijd fris. Het tegen meerprijs in contrasterend zwart uitgevoerde dak draagt bij aan de feestvreugde. Ook bij het ontwerpen van de binnenzijde speelde creativiteit een grote rol. Het centraal geplaatste, verticale infotainmentscherm springt als eerste in het oog, want het is fors uitgevallen, evenals het glasoppervlak. Renaults systeem behoort op de gebieden vormgeving en snelheid zeker niet tot de wereldtop, maar de digitale omgeving is wel bijzonder uitgebreid. Uiteraard is er navigatie en kan de Scénic overweg met Android Auto en Apple Carplay, maar vooral de hoeveelheid instelmogelijkheden is voor een auto in dit segment ongekend groot. Van de kleur van de sfeerverlichting tot het volume van het richtingaanwijzerpiepje en zelfs het door de elektronica nagebootste ‘motorgeluid’ – het laat zich bij een aangeklede Scénic allemaal naar wens instellen. Handig is ook het basisscherm, waarop multimedia en navigatie in één beeld worden gevangen. Het dashboard is leuk vormgegeven en netjes afgewerkt, al verzet de Scénic op dat gebied geen bakens. Wel is het vermoedelijk de auto met de grootste afstand tussen de bestuurder en de onderzijde van de voorruit. Het enorm diepe dashboard zorgt voor een ‘ruimteschipgevoel’ dat in de hoogtijdagen van de MPV zo kenmerkend was voor deze autosoort. Je zit vrij hoog en ook erg prettig, dankzij een grote, verschuifbare ‘bak’ als middenarmsteun en een goede verstelbaarheid van stuur en stoelen, al zien de stoelen er weelderiger uit dan ze zitten. Het meubilair achterin lijkt op het eerste gezicht uit drie losse stoelen te bestaan. Maar dat is slechts schijn, want twee van de drie ‘stoelen’ zijn met elkaar verbonden. Dat perkt de flexibiliteit iets in, al is de bank wel verschuifbaar en opklapbaar. Dat laatste kan niet alleen met knoppen in de bagageruimte, maar ook – daar is-ie weer! – via het touchscreen. Helaas valt de Scénic met zijn zitruimte achterin een beetje door de mand. Vooral de beenruimte is onder de maat voor eigenlijk iedere volwassene door de buitengewoon onhandig geplaatste en vooral ruimtevretende klaptafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen. Dat wordt versterkt door de hoge wagenvloer, waardoor de knieën zich al snel op gelijke hoogte met die tafeltjes bevinden. Gelukkig zijn ze optioneel. In de lange Grand Scénic speelt dit probleem minder.

Dynamiek

Het nieuws is bij de Renault Scénic aan de buitenkant niet te zien, maar wel degelijk belangrijk. De vertrouwde 1.2 TCe-motor met 130 pk heeft namelijk plaatsgemaakt voor een volledig nieuwe 1,3-liter viercilinder, die met 140 of 160 pk meer vermogen levert dan z’n voorganger. Bovendien kan het nieuwe blok worden gekoppeld aan een

automaat, een voorrecht dat voorheen was voorbehouden aan dieselversies. Bij onze testkandidaat is de TCe 140 gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Die is prettig in de omgang, maar vooral de motor valt in positieve zin op. Dankzij het bijzonder soepele en felle karakter van dit turboblok is de Scénic niet alleen op papier vlotter, maar voel je dat ook echt. Bovendien blijft het motorgeluid altijd op de achtergrond en ligt het geluid dat wel tot het interieur doordringt, aangenaam in het gehoor. De 140 pk-variant is krachtig genoeg om onder de meeste omstandigheden genoeg marge te bieden, dus is de 160 pk-versie eigenlijk niet nodig. Een echte aanwinst, dit blok! De Scénic geeft richels met z’n grote wielen eerder te stevig dan te soft door. Direct of communicatief is de Fransman niet, maar door de bijzondere zitpositie en de gretige motor is rijden in de Renault wel leuk.

Renault Scenic

Flinke klus

Bij Renault zijn de zaken overzichtelijk. De testauto is een Bose, het op één na hoogste uitrustingsniveau. Die ene is de luxueuze Initiale Paris, maar voor € 33.190 biedt ook de Bose al standaard ledkoplampen, het meest uitgebreide multimediasysteem met Bose-audio, 20-inch lichtmetaal en een massagestoel voor de bestuurder. Ook rijstrookwaarschuwing is standaard, maar dodehoekwaarschuwing en actieve rijstrookassistent zijn optioneel. Een automaat met een dubbele koppeling vergt nog eens € 2.200. De Renault biedt standaard geen adaptieve cruisecontrol en stoelverwarming, maar verder heeft-ie veel spullen voor relatief weinig geld.

Oordeel

4 sterren

De Renault Scénic is een vrolijke verschijning en is er dankzij de nieuwe motor bovendien flink op vooruit gegaan. Het gebrek aan beenruimte achterin is een serieus nadeel, maar wie de klaptafeltjes achterwege laat, heeft aan de Renault een bijzonder fijne gezinsauto.

Signalement

Merk Renault
Model Scénic TCe 140 Bose
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 35.270

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.330 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.600 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.406 mm / 1.866 mm / 1.653 mm
Wielbasis 2.734 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 614 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden195/55R20Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s (fabrieksopgave: 10,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3 3,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4 8,3 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km (fabrieksopgave: 6,0 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 155 g/km

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (32) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.