Renault Scénic / Grand Scénic (2007) - Test
Succes verlengd
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
Hoewel de concurrentie in dit segment moordend is, mag de Scénic zich nog altijd het bestverkochte merk in zijn klasse noemen. Met behulp van een kleine facelift wil het Franse merk dat succes prolongeren. Papa's en mama's kunnen opgelucht ademhalen: de Scénic is weer helemaal fris. Bovendien is de Grand Scénic voortaan ook als vijfzitter leverbaar.
Het is een indrukwekkend aantal: 3.000.000. Zoveel exemplaren zijn er inmiddels verkocht van Renaults compacte ruimtewonder Scénic, die in de eerste helft van zijn bestaan nog als Mégane Scénic door het leven ging, maar al snel een op zichzelf staand model werd. Ook van de tweede generatie, die in 2003 werd geïntroduceerd, zijn er in het Noord-Franse Douai inmiddels al weer dik een miljoen van geproduceerd. En dat is wellicht nog wel indrukwekkender, want waar de Scénic de markt in het begin voor zichzelf had, hij stond immers aan de bakermat van deze klasse, heeft elke zichzelf respecterende fabrikant inmiddels wel zo'n model in het gamma. En toch staat de Scénic, in Nederland tenminste, nog altijd aan de top in zijn klasse. De midi-MPV van Renault staat steevast in de verkoop-top 5, en is voor de Franse producent van enorm belang: één op de drie Renaults is een Scénic. Maar de ontwikkelingen gaan snel in dit segment, dus vond Renault het nu tijd om het succesnummer op detail bij te punten.
Beperkt
Aan de buitenkant zijn de wijzigingen beperkt gehouden, en dat is wel te begrijpen. Waarom zou je immers drastisch gaan sleutelen aan een model dat goed verkoopt? Wie goed kijkt, ziet dat de grille een wat sterkere V-vorm gekregen heeft en de koplampen iets groter zijn geworden. In de voorbumper is bij de Scénic voortaan een brede chromen strip leverbaar, die ook de mistpitten omvat. Het staat chic, dat moet gezegd. De achterlichten zijn ook aangepakt, en voortaan voorzien van LED-techniek. Verder zijn de uiterlijke aanpassingen gering: er is een nieuwe collectie aan lichtmetalen wielen leverbaar, en er werden enkele lakkleuren aan het programma toegevoegd. Verder blijft de Scénic wat hij al was: een gedistingeerde verschijning. Echt spannend of gewaagd is zijn design niet te noemen, maar daar zitten de meeste klanten in deze klasse ook helemaal niet te wachten. De Renault oogt in ieder geval niet al teveel als een 'busje'.
Nieuwe automaat
Net als voorheen is de Scénic leverbaar met vier dieselmotoren en vier benzinemotoren. De zelfontbranders beschikken over vermogens uiteenlopend van 85 tot 150 pk, waarvan de zwakste niet voor de Grand Scénic verkrijgbaar is. Bij de benzinemotoren loopt de range van 100 tot 165 pk, en ook hier geldt dat de minst vermogende broeder niet aan de Grand Scénic gekoppeld kan worden. De 1,6-liter benzinemotor met 110 pk, de best verkochte versie in Nederland, is in het vervolg gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, waarvan de verzetten zich met het korte, hooggeplaatste pookje lekker soepel laten inleggen. De extra overbrenging verbetert de tussenacceleraties en zorgt voor een lager verbruik en minder geluid bij hogere snelheden. Voor de sterkste zelfontbrander, de tweeliter dCi met 150 pk, is nu een nieuwe zestraps automaat leverbaar, die Renault samen met partner Nissan ontwikkelde. De bak houdt rekening met de rijstijl van de bestuurder, is eventueel ook handmatig te bedienen en schakelt vloeiend en zacht. In combinatie met deze motor wordt de tweeliter diesel voorzien van twee balansassen, waardoor de motorloop nog wat beschaafder wordt. Het is ons eerlijk gezegd niet helemaal duidelijk waarom deze motor met handbak geen balansassen heeft, maar goed. De in Japan geproduceerde automaat is een aanwinst, en mag wat ons betreft zo snel mogelijk de verouderde viertraps automaten vervangen waarmee de 1,6-liter en 2,0-liter benzinemotoren en de 1.9 dCi leverbaar zijn.
Comfortabel
Rijden doet de Scénic als vanouds: op een comfortabele manier. De dempers zijn een tandje strakker afgesteld en er zijn maatregelen genomen om het overhellen in bochten te reduceren en de stuurprecisie te vergroten. Tot nu toe was dat laatste dan ook niet het sterkste punt van Renault's MPV. De vooras is nu voorzien van extra draagarmen, de 2.0 dCi kreeg een dikkere stabilisatorstang achter, en de elektrische stuurbekrachtiging is op de schop gegaan. Met succes, want hij is nu nauwkeuriger rond de middenstand en de bekrachtiging is duidelijk gelijkmatiger. Het zelfcentrerende effect is ook teruggebracht. Al met al stuurt de Scénic lekkerder, en gaat hij strakker de bocht door. Niet dat dat nu de reden is om een dergelijke gezinsauto te kopen, maar papa wil toch ook wel eens een lekker potje sturen?
Interessante versie
Het belangrijkste verkooppunt van een MPV is, uiteraard, het interieur. Of beter gezegd de interieurruimte. En op dat vlak heeft Renault een interessante versie aan de prijslijst toegevoegd. Net als voorheen is er naast de 'standaard' versie ook een 23 cm langere Grand Scénic leverbaar. In Nederland mag die laatste variant zich in een grote belangstelling verheugen, 40 procent van de Scénic is 'Grand'. Wereldwijd ligt dat percentage met 27 procent een stuk lager. Maar waar die variant tot nu toe alleen leverbaar was met zeven zitplaatsen, kun je nu ook een vijfzitsversie bestellen van dat ruimere model. Niet iedereen heeft immers een groot gezin of moet op zaterdag het voetbalelftal chaufferen. Het grote voordeel van deze vijfzits Grand Scénic zit hem in de bagageruimte: waar die in de 'korte' versie 430 tot maximaal 1.840 liter bedraagt, heeft de nieuweling 533 tot 1.960 liter te bieden. Bovendien zit er, naast de 104 liter aan opbergruimte, ook nog een vak onder de vloer waar normaliter de wegklapbare achterste stoelen zitten, die 32 liter ruimte geeft. De meerprijs van de Grand Scénic bedraagt circa € 800, afhankelijk van de motorisering, voor de twee extra achterste stoelen moet nog eens € 750 betaald worden.
Voor de afwerking van het interieur gebruikt Renault voortaan duurzamere en fraaier ogende materialen. Fijnslijperij vond eveneens plaats aan de achterstoelen, die nu makkelijker zijn uit te bouwen, en aan de automatische airconditioning waarvan de ventilatiestand stiller werkt. Ook de leverbare opties zijn weer helemaal up-to-date. Zo is voor de Scénic in het vervolg een dvd-navigatiesysteem met spraakherkenning leverbaar, die je ook kunt bedienen met een joystickachtige knop tussen de voorstoelen. De audiosystemen kunnen voortaan met MP3's overweg, en als optie is een aansluiting voor USB-sticks en iPod's verkrijgbaar. Verder is er nu een Bluetooth-set te bestellen voor handsfree telefoneren. Tot slot zijn er voor de Scénic nu ook parkeersensoren voor de voorbumper te bestellen, tot nu toe was alleen de achterbumper uit te rusten met 'piepers'. Een aan te raden optie, want de neus van de Scénic is lastig te overzien.
De vernieuwde Scénic en Grand Scénic worden miniem duurder. De vanafprijs is € 23.195, 100 euro meer dan voorheen. Tijdens de introductieperiode zijn twee speciale pakketten leverbaar. Zo is er de Business Line, die voorzien is van een radio/cd-speler en een automatische airco. Verder is er de Tech Line, die onder andere een navigatiesysteem aan boord heeft. De opgefriste Scénic/Grand Scénic staan per direct in de showroom.