Renault Scénic

Het wiel opnieuw uitgevonden

Renault Scénic
Renault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault ScénicRenault Scénic
AutoWeek 39 2016
AutoWeek 39 2016

Je leest het in AutoWeek 39 2016

Twintig jaar geleden creëerde Renault met de Scénic een nieuwe trend, de MPV in het C-segment. De wereld is sindsdien veranderd, maar dat neemt niet weg dat er een vierde generatie Scénic klaarstaat. Tijd voor een eerste kennismaking.

De nieuwe Renault Scénic is de sluitsteen voor ontwerper Laurens van den Acker. In 2012 begon hij zijn zegetocht met de introductie van 'zijn' Clio en met deze vierde generatie Mégane kan de Vrede van Versailles worden getekend; het hele Renault-gamma is van zijn hand. Dat is duidelijk te zien, want alle modellen zijn meteen herkenbaar als verwant. Dat was enkele jaren geleden nog heel anders, erkent Van den Ackers collega Anthony Lo, directeur exterior design: "Een Twingo had een heel ander gezicht dan een Laguna, er was geen cohesie." Lo legt uit dat de overgang naar één lijn nog niet eenvoudig was: "Normaal gesproken zet je dat proces in met het topmodel. Neem Mercedes: dat zet het nieuwe gezicht eerst op de S-klasse, zodat later de koper van een C-klasse het gevoel krijgt dat hij een stukje S koopt. Bij ons waren de modelcycli daarvoor niet geschikt toen Laurens en ik in 2010 aan de klus begonnen. De Clio was aan vervanging toe, voor de grote modellen was het nog te vroeg."

20-INCHWIELEN

Van den Acker is vandaag helaas afwezig, maar tijdens een eerder gesprek met AutoWeek was hij heel open over de toen nog niet onthulde Scénic: "De huidige klopt niet helemaal. De wielen staan te ver naar binnen, de overhang is te groot en hij moet grotere wielen krijgen", hintte hij toen naar zijn nieuwste creatie. Nu willen we allemaal wel eens wat, en des te meer blijkt hoe groot de invloed van onze landgenoot in het doorgaans nogal protectionistische Frankrijk is geworden. Met de woorden "Het wordt zo en niet anders" toonde Van den Acker de 20-inchwielen van zijn Scénic aan CEO Carlos Ghosn, een man die niet bekend staat om zijn meegaandheid.

Het zal vast hebben geholpen dat deze wielen de aerodynamica ten goede komen, zoals we eerder zagen bij de BMW i3. De 20-inchwielen zijn volgens Lo onlosmakelijk met het model verbonden. "Alleen zo komt het uit de verf. Door de grote wielen, strak in de wielkasten, lijkt de daklijn lager en dat geeft de Scénic zijn sportieve uitstraling." Daar kunnen wij van alles van vinden, maar wanneer we op de boulevard van Lacanau Océan detailopnames maken voor de video over deze auto, hebben we meer aanspraak dan we lange tijd hebben gehad. Vele voorbijgangers verdringen zich rondom de Scénic en willen ermee op de foto. De meesten zijn niet meer van het type 'jong en dynamisch met een actieve levensstijl', waar automarketeers zo graag mee schermen, maar zonder uitzondering vinden ze de Scénic prachtig. Het zijn niet alleen de enorme wielen die de Scénic zo opvallend maken. De hoge flanken en lage raampartij geven hem een stoer voorkomen, dat wordt versterkt door de onderste lijn van de zijraampartij, die net na de B-stijl een golvende beweging naar boven maakt. De wielbasis is groter, de wielen staan, zoals Van den Acker al had beloofd, verder naar buiten. Ook is de koets langer, breder en lager geworden. Hij zet zijn voorganger uiterlijk in alle opzichten in de schaduw en dat is maar goed ook, want die heeft de afgelopen jaren zijn koppositie in het segment aan nieuwe concurrenten moeten afstaan.

Ook vanbinnen oogt het typisch Renault. Het ruim opgezette dashboard wordt gedomineerd door het staande infotainmentscherm, dat in een zwevende middenconsole is verwerkt. De doffe kunststof doet helaas wat goedkoop aan en de geïntegreerde knoppen zijn erg gevoelig voor vette vingerafdrukken. Dankzij de panoramische voorruit en de enorme extra zijruiten in de A-stijl heb je prima zicht naar voren en opzij. Naar achteren is dat minder, vanwege de lage ruiten. De stoelen bieden een stevige, comfortabele zit. Dankzij de toegenomen breedte van de koets is het ruimtelijke gevoel verder versterkt.

MEER COMFORT DAN VERWACHT

Achterin is dat helaas minder het geval. In de gewone Scénic is het daar zelfs krap, met name voor de knieën, die bij een volwassene hinderlijk in de goed bedoelde vliegtuigtafeltjes prikken. Dat zou een reden kunnen zijn om een eenvoudigere uitvoering (Life of Zen) te nemen, waarin die tafeltjes ontbreken, of om voor de Grand Scénic te kiezen. Daarin blijkt de beenruimte achterin een stuk beter. De kofferruimte van de Scénic is daarentegen wel weer lekker fors met zijn 572 liter. De Grand Scénic heeft zelfs 765 liter (de zevenzits 596, met de derde zitrij plat).

De enorme wielmaat doet een hard en genadeloos contact met het asfalt vrezen, maar dat blijkt onterecht. De wangen zijn veel hoger dan bij een normale 20-inchband, vergelijkbaar met een 17-inch, waardoor de Scénic nog steeds het comfort biedt dat je in een Franse gezinsauto verwacht. Bij plotseling insturen helt hij soms wat ver door, maar de dempers weten dat na de eerste slag prima op te vangen. Zelfs op slecht wegdek weet het onderstel het comfort aardig te handhaven. De besturing is licht, zonder aan precisie in te boeten. We rijden de 130 pk benzine. Onderin komt die wat koppel tekort, maar eenmaal op toeren voldoet hij goed. Wel maakt hij dan wat veel geluid. De handgeschakelde zesbak laat hier en daar wat speling voelen, maar we rijden een voorserieauto, dus dat kan nog worden opgelost in de productie.

Naast de gewone Scénic komt er ook weer een Grand Scénic, die optioneel een derde zitrij heeft. Voor beide uitvoeringen geldt hetzelfde motoren- en uitvoeringsgamma. De 1,2-liter Energy TCe is er met 110 en 130 pk, en in beide gevallen alleen met handgeschakelde zesbak. Verder zijn er twee verschillende dieselblokken, een 1,5- en 1,6-liter. De 1.5 heeft 110 pk en komt in een later stadium ook als mild hybrid, met een elektromotor die de opgevangen remenergie gebruikt om de diesel op gang te helpen. Als mild hybrid is hij handgeschakeld, de gewone dCi 110 biedt keuze uit zes gangen vooruit met de hand of een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling (EDC). De 1.6 is er naar keuze met 130 pk handgeschakeld of 160 pk met zestrapsEDC.

Er zijn vier uitrustingsniveaus: de Life heeft een actieve noodrem met voetgangersdetectie, verkeersbordherkenning, hellingstarthulp, handbediende airco, mistlampen voor en digitale radio. De Zen biedt daar bovenop gescheiden automatische klimaatregeling, regen- en lichtsensor, grootlichtassistent, rijbaanhulp, handsfree carkit en lichtmetalen wielen. De Intens heeft navigatie, parkeersensoren rondom, een verschuifbare middenconsole, vliegtuigtafeltjes achter en een lade als dashboardkastje. De meest luxe heet Bose en heeft een elektrisch bediende bestuurdersstoel met massage, two tone carrosserie, ledkoplampen en een Bose-surroundsysteem. De nieuwe Scénic komt in november naar ons land, de Grand Scénic volgt een maand later.

Video

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (58) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.