Renault Mégane Scénic RN 1.6e (1998)

Eerste de beste

Renault Mégane Scénic RN 1.6
Modellen in de compacte klasse, die nét wat meer ruimte bieden dan een conventionele stationwagen lijken de nieuwe trend. Met de Renault Mégane Scénic, enkele jaren terug, brak deze klasse helemaal door.

Wie er in de kleine middenklasse uit wil springen, moet vindingrijk zijn. Dat laatste zijn de Renault-ontwerpers zeker geweest bij de Mégane Scénic, want het Multi Purpose Vehicle van de Fransen, is op z"n minst spraakmakend. Hij valt niet alleen op door zijn vormgeving, maar ook door leuke vondsten in het interieur. En dat trekt kopers, want nog steeds is deze midi-MPV verreweg de bestverkochte Mégane.
In de volksmond wordt de Scénic een ruimtewagen wordt genoemd, maar is hij dat eigenlijk wel? Zit- en beweegruimte, plaats op de achterbank en bagageruimte zijn niet beter of groter dan die van tal van concurrenten uit de kleine middenklasse. Waar zit die ruimte dan wel? In de eerste plaats onder de stoelen. Je zit hoger, hebt net wat meer zicht op het verkeer vóór je en je voelt je minder nietig. Ten tweede heb je in dit soort auto"s een zee aan hoofdruimte. Heerlijk voor lange mensen, die nu eens niet tegen de zonneklep kijken en/of met het haar de hemelbekleding raken.
Het interieur is serieus donkergrijs. Achterin staan drie aparte stoelen, zonder hoofdsteunen, waarvan de middelste alleen is bedoeld voor magere bonestaken, of kinderen. Als je in je eentje achterin op die middenstoel zit, kan je hem naar voren schuiven, zodat je beter met de mensen voorin kunt communiceren. Als je met z"n tweeën ruim achterin wil zitten, haal je de middelste stoel uit de auto. De andere twee zetels zijn trouwens ook verwijderbaar, zodat je een mooie laadvloer overhoudt. Overigens zijn er achterin de Scénic ook twee bekerhouders; in de opklaptafeltjes aan de rugleuningen van de voorstoelen.
De bagageruimte van de Scénic is netjes afgesloten met een "hoedenplank". Je kunt hem beter "bagageplank" noemen, want Renault heeft wat slims bedacht: je kunt hem halverwege de rugleuning leggen. Zo heb je in de Scénic een heuse dubbele bodem, die maar liefst 70 kg kan torsen. De indeling van de ruimte is echter niet zo praktisch, waardoor het bagagevolume niet optimaal bruikbaar is.

Hoog en veilig

In de Scénic zit je hoog. Daardoor heb je een goed (veilig!) uitzicht, omdat je boven gewone personenwagens uittoornt. Het (niet verstelbare) stuur ligt plat - als in een vrachtwagen. Een beetje ongemakkelijk en dat gevoel wordt versterkt door de platte zitting van de Scénic. Je zou de stoel graag wat achterover laten kantelen, maar dat kan niet.
Over ruimte hebben we geen klagen. Been- en hoofdruimte is er meer dan voldoende - ook achterin. Jammer dan toch, dat de rugleuningen van de voorstoelen zo kort zijn. Juist lange mensen zullen zich onder het hoge dak in hun sas voelen. Maar op hen is kennelijk nog steeds niet gerekend, want wie groter is dan 1,90 m heeft de hoofdsteun in de nek. Onveilig dus en daarom onbegrijpelijk!
Het dashboard is overzichtelijk en ziet er met zijn ronde vormen speels uit. Ondanks het feit, dat een tweede airbag niet aanwezig is in de Scénic, heeft hij maar een armetierig dashboardkastje, waarin niet eens het instructieboekje past. Ter compensatie zit er onder de passagiersstoel een opbergvak.
De RN-uitvoering van de Mégane Scénic is maar karig uitgerust. Airbags heeft hij niet en zelfs een toerenteller ontbreekt. Onze testauto had "m wel, als onderdeel van het comfortpakket met elektrisch bediende ruiten voor, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, ruitenwissers met automatische werking, een buitentemperatuurmeter en vertraagde uitschakeling binnenverlichting. "t Kost je wel zo"n duizendje extra.
Nu komt "t nog op het rijden aan. Hoe zou dat gaan met 90 pk aan boord? De 8-kleps 1,6-litermotor trekt hem in 13 tellen naar de 100. Levendig en soepel dus, zodat veel schakelen niet nodig is. Overigens is hij ook best stil
De Scénic is comfortabel geveerd, naar onze smaak iets tè. Hij helt in de bochten behoorlijk over en achter het stuur heb je op je platte zetel niet helemaal "t gevoel van "alles onder controle". Wie niet bang is van wat onderstuur, kan toch veilig en snel de bocht door gaan. Rechtuit is de Scénic keurig stabiel. De remmen zijn goed doseerbaar. Schakelen gaat probleemloos.
Al met al is de Mégane Scénic een stevige, originele, modieuze en praktisch bruikbare auto.

Signalement

Merk Renault
Model Mégane Scénic RN 1.6e
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.468

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 137 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.134 mm / 1.719 mm / 1.600 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.195 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 645 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,1 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,0 s / 17,1 s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 193 g/km

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum