Renault Mégane Energy TCe 130 GT-Line (2016)
Vorm boven functie
Je hoeft geen twee keer te kijken om te zien of het de nieuwe Renault Mégane is die je ziet rijden. Vooral in het donker pronkt de Fransman met zeer herkenbare ledverlichting aan de voor- en achterkant en ook bij daglicht loopt zijn koetswerk over van de expressie, met dank aan grote logo's, herkenbare details en wulpse rondingen in het plaatwerk. De GT-Line-uitmonstering van de testauto doet wel een extra duit in het zakje; met zijn dikkere bumpers, grote wielen en zilverkleurige details in combinatie met een felblauwe lakkleur is de geteste Mégane een aandachttrekker van jewelste. Bij dit uitrustingsniveau strooit Renault in het interieur kwistig met sportieve (kleur)accenten, sportievere stoelen en een speciale pookknop. Het interieur steekt niet alleen netjes in elkaar, maar ziet er ook goed uit. Bijzonder is dat het een speciale sfeer ademt en dat het ook na de eerste kennismaking over voldoende praktische eigenschappen blijkt te beschikken. Het onderstel van de GT-versie is gelijk aan dat van andere Méganes. De mate van comfort heeft ons verrast. De soepele vering is erg prettig, maar de demping is iets te soft. Na het rijden over een verkeersdrempel deint de neus wat te lang na. Het onderstelkarakter is echter met een druk op de knop aan te passen. Renault noemt dit Multi Sense. De aandrijflijn bevalt ons goed, maar de Mégane behoort op dit gebied niet tot de top in zijn klasse. De 1,2 liter viercilinder turbomotor treuzelt daarvoor wat te lang naar onze zin. Met 130 pk bij 5.500 toeren is er voldoende kracht, hoewel de concurrentie vaak nog meer biedt. Voor het koppel van 220 Nm bij 2.000 toeren geldt hetzelfde. Het testverbruik bedroeg 7,0 l/100 km, een nette waarde. De handgeschakelde zesbak voelt naar Renault-traditie wat sponzig en rubberachtig aan. Wat maatvoering en inzetbaarheid betreft loopt de Renault mooi in de pas met de concurrentie. De kofferbak heeft een goed formaat, maar de tildrempel is wat hoog; bovendien zitten de hoofdsteunen hinderlijk in de weg wanneer je de achterbankleuning wilt omklappen. De Mégane is er vanaf €23.490, de geteste uitvoering kost €26.390.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De nieuwe Renault Mégane brengt onderscheidend vermogen en karakter naar het C-segment, maar hij stoot niet door tot boven aan de ladder in zijn klasse. Met name met zijn rijkwaliteiten en aandrijflijn laat hij punten liggen. Wel weet hij met zijn aangename interieur, leuke gadgets en uitstraling de juiste snaar te raken.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane TCe 130 GT-Line |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.940 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.198 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.359 mm / 1.814 mm / 1.447 mm |
Wielbasis | 2.669 mm |
Massa leeg | 1.180 kg |
Laadvermogen | 621 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.650 kg / 640 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 198 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,6 s / 6,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,8 s / 11,7 s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 119 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Mégane
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkverbruik Renault Mégane: met name diesels zeer zuinig
Praktijkervaring Renault Mégane: dit vinden eigenaren van hun C-segmenter
Renault Mégane GT (2016) - Op de Rollenbank
Test: Renault Mégane R.S. Trophy-R (2020)
Honda Civic Type-R - Renault Mégane R.S. Trophy-R - Test
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (105) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.