Renault Laguna Coupé 2.0 16V T 170 Monaco GP (2011) - Test

Designtopper

Renault Laguna Coupé 2.0 16V T 170 Monaco Grand Pr
AutoWeek 33 2011
AutoWeek 33 2011

Je leest het in AutoWeek 33 2011

We zien hem niet al te vaak op de Nederlandse wegen, maar wij vinden de Renault Laguna Coupé toch echt één van de mooiste middenklassers van het moment. Onlangs kwam er een speciale gelimiteerde versie van die auto onder de noemer Monaco GP.

De Mégane Coupé en de Laguna Coupé krijgen er een gelimiteerde uitvoering bij: de Monaco GP. Alleen verkrijgbaar in wit of zwart. Elke keer wanneer we de Laguna Coupé zien rijden, denken we: wát een mooie auto! Maar hij valt mede op omdat je hem zo weinig ziet. "Komt door de naam", weten sommigen te melden. Geen bloedsnelle coupé Een Laguna staat voor 'du pain & du beurre', niet voor een gladde coupé. Zal vast, maar dit lijnenspel klopt gewoon, zeker in deze trim. Met witte lak, een zwart dak en antraciet wielenwerk van 18 inch trek je de aandacht. De kont neigt wat naar Aston Martin, maar het geheel is uitstekend in balans.

Binnen gaat de verwennerij door met leer zo ver je kunt kijken, sportstoelen met Monaco GP-logo en een forse, witte hoogglans middenconsole. Nu glanst die wel iets te veel, maar goed, een beetje flashy doorslaan vergeven we de Fransen.

De Laguna Coupé Monaco GP is te bestellen met een 150 pk sterke dCi-dieselmotor of de 170 pk 2,0-liter turbokrachtbron waarmee wij reden en die standaard met een automaat wordt geleverd. Voor allebei de motoriseringen is wel iets te zeggen: veel koppel en zelf sportief aan de gang met de zesbak of lekker comfortabel de techniek het werk laten doen. Onze versie biedt overigens ook de mogelijkheid van handmatig op- en terugschakelen. Altijd een beetje zinloos bij een automaat, maar goed, bij een afdaling van de Col du Turini is het wel lekker om te kunnen afremmen op de motor. Het schakelraffinement van de bak haalt het niet bij de inmiddels gangbare dubbele-koppelingsautomaten waarmee we de laatste jaren verwend zijn. Daarin loopt Renault iets achter, al heeft de Scénic inmiddels zijn EDC. De viercilinder turbomotor moet 1.455 kilo voortsleuren en zal dus geen poleposition pakken op het stratencircuit.

Een vlotte auto, maar geen bloedsnelle coupé dus. De zit achter het stuur sluit daarbij aan: niet te racy, wel sportief. Ook heel sportief is de optie 4Control. Hoewel Renault dit systeem van vierwielbesturing onder de noemer ' veiligheid' schaart, komt het vooral over als een rijdynamische toevoeging. In het begin voelt het onnatuurlijk. Alsof de techniek zich aan je opdringt. De Laguna snijdt dan zó scherp een bocht aan, dat je geneigd bent een vrachtwagenradius aan te houden. In een Coupé met de naam Monaco GP! Ben je wat langer onderweg, dan krijg je de smaak te pakken. Dan gaat-ie als op rails. In kort bochtenwerk laat hij zich heel precies dirigeren. Op hogere snelheid heeft-ie eerst een neiging tot onderstuur, om daarna heel neutraal de bocht in te knallen. Toch overtuigt de 4Control niet. Je kunt als optie beter het Pack Bose nemen.

Vooral erg mooi

Deze auto is in de eerste plaats heel erg mooi, en daar koop je een coupé toch voor ... De aandrijflijn scoort een voldoende, maar is geen echte winnaar. De uitrusting is goed voor elkaar en de prijs is ronduit scherp voor wat je krijgt – zoals wel vaker bij Renault. Voor dit geld heb je een serieus fraaie coupé in de middenklasse, waarbij rijdynamiek en reis- en rijcomfort goed in balans zijn.

  • +Fraai uiterlijk
  • +Royale uitrusting voor dit geld
  • -4control vraagt gewenning
  • -Automaat mist raffinement
  • -

Signalement

Merk Renault
Model Laguna Coupé 2.0 16V T 170 Monaco Grand Prix
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 37.690

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 125 kW / 170 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 3.250 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.643 mm / 1.830 mm / 1.401 mm
Wielbasis 2.693 mm
Massa leeg 1.455 kg
Laadvermogen 495 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden225/45R18Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,3s
Brandstofverbruik 9,6 l/100km (fabrieksopgave: 8,8 l/100km)
CO2-uitstoot 207 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.