Renault Grand Modus 1.2 TCE Dynamique (2009) - Test

Klein en krachtig

Renault Grand Modus 1.2 TCE Dynamique

Renault blaast al sinds 2004 mee met de Modus. Hoewel de Grand Modus in 2008 de eer moest redden, is de mini-MPV van het Franse merk nog steeds geen doorslaand succes.

Hij is leverbaar met een modern 1,2-liter turbomotortje, dus op papier is het wel een aantrekkelijk wagentje. Autokopers in dit segment hechten door de bank genomen veel waarde aan eigenschappen als een hoge zitpositie, functionaliteit en een goed overzicht. Die eigenschappen zijn bij de Modus zeker aanwezig. Zo gaat de Modus met de achterbank plat riant over de 1.400 liter bagagecapaciteit heen. Bij dit soort auto's spelen flexibiliteit en multi-inzetbaarheid sowieso een grote rol. Ook de Renault is dus voorzien van praktische oplossingen die het dagelijkse leven met deze auto aangenamer, gemakkelijker of slimmer moeten maken. Een voorbeeld daarvan is de verschuifbare achterbank, zodat je naar believen kunt kiezen tussen meer beenruimte en een riantere kofferruimte.

Daarnaast beschikt de auto over een aantal slimme interieuroplossingen, zoals opbergvakken onder de vloer van het passagierscompartiment. De Modus maakt trouwens ook slim gebruik van de ruimte naast z'n tellerblok, want Renault heeft achter het stuurwiel een handig en eenvoudig afsluitbaar opbergvak verstopt.

Jammer is dan wel weer dat dat tellerblok niet gewoon recht voor je neus zit, maar centraal is geplaatst. In de praktijk blijkt dat geen prettige oplossing. Het doet anderzijds wel lekker opgeruimd en overzichtelijk aan. De meeste bedieningselementen zitten op of rond het stuur en dat werkt heel aangenaam. Voor de versnellingspook moet je in de Modus behoorlijk ver naar beneden grijpen en ook staat het stuurwiel in de Renault naar onze zin te vlak.

Eigenzinnig interieur

Het interieur van de Modus wordt verder nog altijd gekenmerkt door eigenzinnigheid en ziet er strak uit. Helaas overtuigt hij niet overal wat de bouwkwaliteit betreft. Vooral de rolgordijntjes om de glazen daken af te dekken, voelen niet aan alsof ze menig leaserijder zullen overleven. Trek even te hard en het gordijntje klikt uit z'n geleiderail. Verder valt op dat de stoelen in bochten tekortschieten als het gaat om zijdelingse steun.

De Modus heeft TCE achter z'n type-aanduiding staan en dat betekent dat we te maken hebben met een turbomotortje. Dat is slechts 1.200 cc groot, maar reken maar dat je met 100 pk weinig tekortkomt. Het lekkerste aan deze motor is het gemak waarmee-ie presteert; hij trekt enthousiast op en ook na overschakelen gaat de versnelling soepeltjes door. Wereldschokkende acceleratiecijfers noteert de Modus weliswaar niet, maar qua souplesse is het een uiterst fijne krachtbron. Een echt zuinigheidswonder is het evenwel niet.

Souplesse is ook een gepast woord om het onderstel van de Grand Modus te omschrijven. Het slaagt er prima in om alle oneffenheden te camoufleren. De besturing, de pedalen en de vijfversnellingsbak laten zich afstandelijk en licht bedienen. Voor zo'n hoog autootje kleeft de Renault heel behoorlijk aan de weg en ook is de stabiliteit ondanks de flinke hoogte van de auto in orde. De Dynamique-uitvoering, zoals wij die testten, is al mooi aangekleed. Zo is de auto zelfs voorzien van een elektrisch te openen panoramadak. Wel ontbreekt een stabiliteitssysteem, dat veel concurrenten in zijn klasse wel hebben.

  • +Alert en vinnig motortje
  • +Comfortabel weggedrag
  • +Mooi aangekleed
  • -Voorwielen verliezen snel grip
  • -Motor is een tikkie lawaaiig
  • -Brandstofverbruik kan beter

Signalement

Merk Renault
Model Grand Modus TCE 100 Dynamique
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 17.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.149 cc
Maximaal vermogen 74 kW / 100 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 51 l
Lengte / breedte / hoogte 4.034 mm / 1.695 mm / 1.586 mm
Wielbasis 2.575 mm
Massa leeg 1.135 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 550 kg
Banden185/60R15Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,3 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,1 s / 9,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,3 s / 11,0 s
Brandstofverbruik 7,4 l/100km (fabrieksopgave: 5,9 l/100km)
CO2-uitstoot 140 g/km

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.