Renault Clio - Duurtestgarage
Meer is beter
Over het algemeen zijn we best tevreden over onze duurtest-Renault Clio. Echt snel is hij alleen niet, met z’n 100 pk driecilinder. Of het wijs is om door te sparen voor de sterkere TCe 130 zoeken we uit in een directe confrontatie. Kunnen we ook gelijk bepalen welk uitrustingsniveau het aantrekkelijkst is.
Nu we overdag toch maar 100 km/h mogen rijden, zou je denken dat de 100 pk sterke driecilinder in de neus van onze duurtest-Clio ruimschoots voldoet. Toch blijkt nu juist de aandrijflijn het grootste punt van kritiek op de blauwe Fransman. Eigenlijk niet eens zozeer omdat er te weinig vermogen in zit, want 100 pk en 160 Nm zijn op zich toe reikend, maar omdat het er niet echt lekker uitkomt.
Onder de 2.000 toeren gebeurt er helemaal niets en pas bij 2.500 toeren voelt de motor krachtig genoeg om de Clio vlot te laten presteren. Wat ook niet helpt: de TCe 100 is er alleen met een handgeschakelde vijfbak en de toerenval tussen de versnellingen is groot. Daardoor moet je naar moderne maatstaven boven gemiddeld goed letten op welke versnelling je gebruikt en dat doet afbreuk aan de rij beleving.
De oplossing staat in de prijslijst in de vorm van de TCe 130. Die begint dan wel gelijk bij het Intens-uitrustingsniveau en hij kan niet worden gecombineerd met een handbak. Zodoende ligt de basisprijs € 6.500 hoger. Bij gelijke uitrustingsniveaus slinkt dat bedrag echter tot € 3.000. Aangezien de Intens voornamelijk opties heeft die anno 2020 toch wel wenselijk zijn, rekenen we dat even als extra investering.
BONUSCILINDER
We achten de kans groot dat je die extra investering als waardevol gaat beschouwen zodra je onderweg bent met de sterkere motor. Niet alleen biedt de TCe 130 meer vermogen, vooral zijn manier van werken is aanzienlijk plezieriger. Je hoeft niet te wachten op de turboklap bij 2.000 toeren, omdat de 1.3-motor al bij 1.500 lekker gaat trekken. Ook komt het maximale koppel veel geleidelijker beschikbaar. Als bonus krijg je een extra cilinder en daarmee verdwijnen de kleine trillinkjes die voelbaar zijn in de driepitter als sneeuw voor de zon.
Doordat de viercilinder minder hard hoeft te werken, is het praktijkverbruik bovendien bijna gelijk. Daarbij moeten we wel aantekenen dat de score van de TCe 100 voor iemand die echt geen haast heeft, gunstiger kan uitvallen, terwijl de marge bij de TCe 130 een stuk kleiner zal zijn. Maar nogmaals: puur vanwege de motor zijn we geneigd om te zeggen dat de investering zich uitbetaalt. Over de verplichte automaat zijn de meningen verdeeld. Bij rustig rijden valt er niet veel te klagen. Schakelen gaat dan vrijwel naadloos en meestal verraadt alleen de toerenteller dat er een hogere versnelling is ingelegd. Helaas is de werking minder vlekkeloos wanneer je de bak verrast, want dan gaat terugschakelen soms hardhandig. Ook bij wegrijden vanuit stilstand loont het om rustig met het gaspedaal om te gaan. Meer dan een beetje gas geven resulteert in een niet echt sierlijke start. De combinatie van de sterkere viercilindermotor met een handgeschakelde versnellingsbak zou de ideale zijn.
SPORTIEF VERSUS CHIC
Het duel tussen beide Clio’s geeft ons ook de mogelijkheid om de twee dikste uitrustingsniveaus met elkaar te vergelijken. Zoals gezegd begint het voor de TCe 130 pas bij de Intens, daarboven zijn er nog twee niveaus kiezen. Voor de liefhebber van chic staat er een Initiale Paris in de prijslijst en voor wie waarde hecht aan dynamiek is er de R.S. Line. Onze duurtester is zo’n sportieveling; hij heeft onder meer een andere vooren achterbumper met aerodynamische accenten (al valt de werking daarvan te betwijfelen), een dikkere uitlaat en diverse sportieve accenten in het interieur. Het ziet er dan wel indrukwekkend uit, maar voor de rijbeleving maakt het weinig verschil. Zelfs de banden zijn gewoon EcoContacts. Nu hadden we geen semi-slicks verwacht, maar toch.
Het onderstel van de Clio doet z’n werk keurig en het comfort maakt voor het segment zelfs een goede indruk, maar echt sportief kunnen we de R.S. Line niet noemen. Hij rijdt precies zoals de Initiale Paris, terwijl die juist mikt op luxedieren. Bijna alles is standaard aanwezig en voor bepaalde metalic kleuren geldt geen meerprijs. Het voelt aan als een overkill. Met een Intens met het Comfort-pakket en stoel verwarming heb je de meeste luxe ook aan boord en hou je ten opzichte van de Initiale Paris zo’n € 2.500 in je zak. Dat geld is beter besteed aan de sterkere aandrijflijn. Want meer is bij de motor altijd beter en bij de uitrusting slechts met mate.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Had je deze auto's al gezien?

Renault Clio 1.3 TCe 130pk R.S. Line | 1e eigenaar | Afn. trekhaak | Adaptieve cruise control | Lane assist | Grootscherm navigatie |
- 2020
- 22.636 km

Renault Clio 1.3 TCe Full Options
- 2020
- 66.409 km

Renault Clio 1.3 TCe R.S. Line 130PK | Automaat | Navigatie | BOSE Audio | 360 Camera | Half-Leder | Apple CarPlay & Android Auto
- 2020
- 26.802 km