Test: Renault Arkana E-Tech 145
Afronden naar boven
16 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Renault Arkana voor de West-Europese markt is anders de Russische. Hij komt naar Nederland omdat er plek is voor nog een SUV in de Renault-showroom. Twee kenmerken moeten ervoor zorgen dat er ook in een hoger segment dan de Captur SUV-succes wordt geboekt. Dit is de Arkana met een coupé-achtige daklijn en in Nederland altijd een hybride aandrijflijn.
Dat laatste is een bewuste keuze van de Nederlandse Renault-organisatie. Waarom? Klanten vragen om geëlektrificeerde modellen en natuurlijk wijzen dealers ook fijntjes op de huidige brandstofprijzen. Er bestaan overigens wel Arkana’s met conventionele aandrijving, maar die rijden in het buitenland, of ze zijn via parallelimport bij ons beland. Zo’n uitvoering reden we in het voorjaar. Logisch is de gedachte achter zo’n PHEV wel. Een lage CO2-uitstoot levert in ons land immers relatief milde prijzen op en dat zet andere motorvarianten zonder elektrische ondersteuning al snel buitenspel.
Maar goed, terug naar het begin. Wat is ook alweer een Arkana? Dat is een vraag die ze in Rusland vlotjes kunnen beantwoorden want daar rijdt dit model al drie jaar lang rond. Toch is dat een andere Arkana dan die wij West-Europeanen kunnen kopen. De Russische variant rijdt op een platform van de Dacia Duster rond, want in OostEuropa stellen ze nu eenmaal minder hoge eisen aan verfijning. Zodoende staat onze Arkana op het platform dat ook voor de Clio en de Captur wordt gebruikt, maar het is geen één-op-één-kopie. De Arkana heeft een wielbasis van 2,72 meter en de totale lengte bedraagt zelfs bijna 4,57 meter. Dat is flink langer dan de Renault Kadjar, de SUV die ooit op basis van de vorige Nissan Qashqai tot stand kwam. Met een breedte van 1,82 meter zonder de buitenspiegels mee te nemen valt echter wel op dat de Arkana relatief smal is voor een model dat als C-segment SUV wordt gepositioneerd.
VOOROVER BUIGEN
Dat zie je ook vanbinnen; de middenconsole is smal en je hebt hetzelfde uitzicht als een Captur-rijder. Daarop hebben we verder niet veel aan te merken. De materialen zijn zacht en mooi, waarbij de R.S. Line die wij rijden extra aantrekkelijk is met stiksels en strips met carbonlook. De Arkana is vanaf het tweede uitrustingsniveau, Intens, uitgerust met een groot staand touchscreen. De bediening werkt niet zo snel en logisch als bij veel concurrenten, maar het interieur laat voorin een prima indruk achter. Alleen is het dus wat aan de smalle kant. Achterin stappen betekent wel dat je als persoon van 1,80 meter nogal voorover moet buigen, maar als je er eenmaal zit, valt het met de beenruimte en de hoofdruimte reuze mee. De kruin schuurt niet tegen het hemeltje. Achterin kan tot 490 liter bagage onder de afdekplaat, waarbij onder de dubbele bodem kleine spullen een plek vinden.
We kennen de hybride aandrijflijn van Renault nu een jaar en daarin maakt hij indruk als het op spaarzaamheid aan komt. De atmosferische 1.6 is gekoppeld aan een elektromotor die een eigen tweetraps versnellingsbak heeft, en dat werkt mooi samen met de conventionele automaat van de benzinemotor. De auto rijdt altijd elektrisch weg en de verbrandingsmotor springt mooi bij. De Arkana leent zich voor gemoedelijk gebruik. Stamp je plots op het gas, dan duurt het even eer alle techniek op commando ‘vol vermogen’ staat. Zelf de boel beïnvloeden kan nauwelijks. Via het rijprogramma Sport merk je hoogstens dat de aandrijflijn wat alerter is. Er zijn echter geen schakelflippers en ook de pook biedt geen eigen schakelmogelijkheid. Prima, want het type auto vraagt er ook niet om.
In bochten blijft de Renault verrassend vlak; overhellen doet hij nauwelijks. Wel voelt de besturing nogal afstandelijk aan, maar dat lijkt kenmerkend voor deze klasse. Overigens blijft de inmiddels wat oudere Kadjar gewoon leverbaar, want deze SUV kan gerust worden beschouwd als het alternatief met conventionele aandrijflijnen, waarnaar voorlopig nog genoeg vraag is. Wie een caravan bezit is al helemaal op de Kadjar aangewezen, aangezien de Arkana E-tech Hybrid 145 maar maximaal 760 kilo (geremd) mag trekken.
MINIMAAL 17 INCH
Renault zet de Arkana in de markt voor prijzen iets boven de € 32.000. Je kunt kiezen uit drie uitrustingsniveau: Zen, Intens en R.S. Line. De Arkana heeft standaard al 17-inch wielen, maar ook verkeersbordenherkenning, cruisecontrol, rijstrookassistentie, Safe Distance Warning en Active Emergency Braking aan boord. Adaptieve cruisecontrol zit erop vanaf de Intens. De R.S. Line kost nog geen € 38.000 en dan heb je net als op de Intens 18-inch wielen, maar ook andere bumpers, betere stoelen en nog meer snuisterijen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Origineel uiterlijk
- +Nette hybride aandrijflijn
- -Smal voor een c-segment suv
- -Lage instap naar achterbank
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Arkana E-Tech Hybrid 145 Intens |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 35.914 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 3.600 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.568 mm / 1.821 mm / 1.576 mm |
Wielbasis | 2.720 mm |
Massa leeg | 1.410 kg |
Laadvermogen | 551 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 760 kg / 750 kg |
Banden | 215/55R18Prijzen |
Topsnelheid | 172 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,8 s |
Brandstofverbruik | 5,0 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 112 g/km |
Lezersreacties (16) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.