Range Rover Evoque P300e - Eerste rijtest
No-brainer
Land Rover is lekker bezig op het gebied van plug-in hybrides. Na eerdere stekkerversies van de Range Rover en Range Rover Sport is nu de rest van het gamma aan de beurt, inclusief de compacte Range Rover Evoque. Met een driecilinder, maar ook met dik 300 pk.
Of je nu fan bent van de plug-in hybride of niet, voor Nederlandse kopers is er in bepaalde segmenten eigenlijk geen reden te bedenken om niet in de variant met het accupakket te stappen. Het gamma van Land Rover maakt dat overduidelijk. De in 2017 gelanceerde P400e plug-in is grofweg 20 mille goedkoper dan de eerstvolgende variant, een diesel met 100 pk minder vermogen. Bij de Evoque is een soortgelijk effect zichtbaar, al is de P300e niet de goedkoopste Evoque-variant. Die eer gaat naar de eveneens recent geïntroduceerde P160, de driecilinder zonder grootschalige elektro-ondersteuning. In tegenstelling tot die versie is de plug-in hybride minimaal uitgevoerd als S en in die uitvoering slinkt het prijsverschil tot € 1.667. Voor 149 extra pk’s, een ruime verdubbeling van het koppel, een met dik vier seconden geslonken 0-100-tijd, vierwielaandrijving én een potentieel veel zuiniger auto is de keuze feitelijk een no-brainer.
Die potentiële zuinigheid komt van een accupakket van 15 kWh, dat keurig onder de achterbank is verstopt. De opgeslagen stroom gaat naar een bij de achterwielen geplaatste elektromotor van 109 pk, die de vierwielaandrijving verklaart. Met een volle accu zou de Evoque het 55 km moeten kunnen uitzingen. Het resultaat is een theoretisch verbruik van 2,0 l/100 km, oftewel 1 op 50. Dat hangt net als bij elke andere plug-in hybride volledig af van het verbruik, maar de uitstoot van 44 g/km betekent voor Land Rover een flinke daling van het gemiddelde. En dat brengt voor Nederlandse kopers voorlopig een halvering van de mrb met zich mee. Mooi meegenomen, want met 2.122 kg is zo’n plug-in Evoque een zware jongen.
ONVERZETTELIJK
Als omstander vergis je je snel in de kleinste Range Rover. Met zijn hippe, niet al te hoge koets ziet hij eruit als een speels cross-overtje voor wie een Mini Countryman net even te klein is, maar achter het stuur doet het allemaal behoorlijk serieus aan. Elke kilo is voelbaar, maar niet op een onprettige manier. De eigenschap ontneemt de Evoque wel elke kans op een lichtvoetig rijgedrag, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat hij lekker onverzettelijk aanvoelt. Het comfortabele onderstel weet goed raad met de kilo’s en ook als het eens wat harder gaat, blijft de auto goed controleerbaar.
Ook de aandrijflijn is lekker verfijnd. De driecilinder benzinemotor klinkt nooit indrukwekkend, maar wekt ook niet snel de indruk dat het onderste uit de kan moet worden gehaald. De samenwerking met de achttrapsautomaat en de elektromotor verloopt soepel en accelereren gaat schokvrij. Op stroom is de Evoque verre van snel, maar kom je ook niet gauw in de problemen. Opvallend: de auto kan aan de snellader, al is het de vraag of plug-inkopers daarvan vaak gebruik maken. De grootste klacht over de aandrijflijn dient zich aan als je snel wilt wegtrekken vanuit stilstand, bijvoorbeeld bij het oversteken van een drukke kruising. Dan valt op dat de auto vaak even tijd nodig heeft om adequaat op een diep ingedrukt gaspedaal te reageren. Bovendien is de aandrijflijn, hoewel zonder meer soepel, niet zo indrukwekkend als zijn cijfers doen geloven. Een 0-100-tijd van 6,4 seconden is nog altijd bovengemiddeld snel, maar gevoelsmatig blijft de auto eerder steken op het niveau ‘lekker vlot’.
Aan de buitenkant is de P300e alleen herkenbaar aan het subtiele typeplaatje en de laadklep, die linksachter een af spiegeling is van de tankklep aan de andere zijde. Het interieur is zelfs identiek aan dat van de andere versies. De in 2018 gelanceerde Evoque ziet er nog altijd erg modern uit, al zou je de strakke vormgeving ook als te eenvoudig kunnen ervaren. Een optie die het geheel zonder meer naar een hoger niveau tilt, is de Touch Pro Duo-schermcombinatie. Dat brengt je zowel een groter, beter geïntegreerd en instelbaar touchscreen als een middenconsole die als scherm is uitgevoerd, met fraaie, deels digitale draaiknoppen. Heel fraai, maar het uit glas opgebouwde geheel is wel extreem gevoelig voor vingerafdrukken en stof. In de gereden auto was de reactiesnelheid van de schermen bovendien niet optimaal, maar pro ductieversies krijgen het nieuwe en snellere Pivi-infotainment.
Waaraan bij de PHEV-versie van de Evoque ook niets aan is veranderd, is het ruimteaanbod. Op de achterbank is het dus zonder meer goed toeven, terwijl de bagageruimte nog altijd een keurige 472 tot 1.383 liter biedt. De theoretische beschouwing aan het begin van dit verhaal blijft dan ook in stand: voor Nederland is de P300e een zeer aantrekkelijke toe voeging aan het Evoque-gamma.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
- +Soepele aandrijflijn
- +Relatief gunstig geprijsd
- -Erg zwaar
- -Trage reactie vanuit stilstand
Signalement
Merk | Land Rover |
---|---|
Model | Range Rover Evoque P300e AWD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 54.790 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.497 cc |
Maximaal vermogen | 227 kW / 309 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 540 Nm bij 2.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 15 kWh |
Inhoud brandstoftank | 57 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.371 mm / 1.895 mm / 1.649 mm |
Wielbasis | 2.681 mm |
Massa leeg | 2.082 kg |
Laadvermogen | 578 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 225/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 213 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,4 s |
Brandstofverbruik | 1,4 l/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 32 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover Evoque 1.5 P300e AWD HSE , Automaat, Trekhaak, Leder, Clima, Navi, Stoelverwarming, Stuurverwarming, Schuif/kanteldak, Elektrische achterklep, Cruise, Camera, LMV 20 Inch
- 2020
- 82.198 km

Land Rover Range Rover Evoque 2.0 P200 AWD R-Dynamic S -Panoramadak-verwarm stuur/stoelen-
- 2020
- 36.249 km

Land Rover Range Rover Evoque 1.5 P300e AWD R-Dynamic S | Panoramadak |
- 2020
- 27.672 km