Praktijkervaring Peugeot (e-)2008 SUV
'Dat is nieuw van Peugeot, althans voor mij'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
Met de 2008 heeft Peugeot al sinds 2013 een populair model in huis. En, opvallend, door de jaren heen heeft het model niets aan populariteit ingeboet. De huidige generatie werd geïntroduceerd in 2019, en naast de bekende verbrandingsmotoren is er voor het eerst een volledig elektrische variant. Recent kreeg het model een nieuwe neus aangemeten. Tijd om eens de balans op te maken, hoe enthousiast zijn gebruikers van deze gewilde Leeuw?
Je hoeft niet echt je best te doen om een Peugeot 2008 te spotten. Van het huidige model rijden er in Nederland al ruim 20.000 rond en dat aantal loopt alleen maar verder op. Het is wel duidelijk dat de elektrische variant een flinke duit in het zakje doet, van de gebruikersreviews gaat zelfs het gros over de variant met stekker. In dit artikel kijken we uiteraard naar de 2008 als geheel, maar slaan we de elektrische ervaringen zeker niet over.
Gebruiksgemak en zitcomfort
Interessant bij elektrische auto’s is dat rijders doorgaans meer aandacht besteden aan het elektrische rijden dan aan andere gebruiksmogelijkheden. Ook bij eigenaren van een Peugeot 2008 is dat het geval. Rijders die dat wél doen zijn aardig te spreken over de praktische eigenschappen van hun SUV. “Je moet even je draai vinden in de auto, dat komt met name door het kleine stuur, de behoorlijk lage zit voor een 'hogere' auto en het hoge instrumentarium”, schrijft de berijder van een e-2008 Allure uit 2020, “maar na een poosje afstellen is het mij gelukt een fijne houding te vinden. Het stuur staat laag waardoor je gemakkelijk over het stuur richting het scherm kijkt. Enige nadeel daarvan is dat tijdens het uitstappen mijn knie nog wel eens achter het stuur blijft haken.” Over de plaats voor passagiers en bagage: “De binnenruimte is goed voor elkaar. Ik kan prima ‘achter mijzelf’ zitten (mijn lengte is 1,93 meter). De kofferbak is niet van stationwagonformaat, maar wij kunnen er nu prima mee uit de voeten.”
Ook een andere e-2008-rijder kan leven met het kleine stuurwiel en hooggeplaatste instrumentarium. “Ik heb totaal geen last met de zitpositie tegenover de cockpit, je kijkt bij Peugeot over het stuur naar je tellers in plaats van door het stuur. Mijn stoel staat in de laagste positie en heb gewoon goed zicht op het display.” Een PureTech 130 benzine-rijder stipt nog even de ruimte aan. “Voor twee personen is hartstikke ruim natuurlijk. Met familie of vrienden in de auto ruimte zat voor vier volwassenen, achterin wat minder ruimte voor lange mensen.”
De berijder van een luxe Peugeot e-2008 GT laat nog even zijn gevoel spreken. “Het interieur ziet er prachtig uit, mooi gebruikte materialen. De gele/blauwe stiksels die je overal terug ziet komen, het brede scherm wat goed gepositioneerd is, de werkelijk prachtige 3D-cockpit, vanaf de hogere uitvoeringen de in verschillende kleuren instelbare sfeerverlichting, de zwarte hemelbekleding en het mooie panoramadak maken het zeker geen saai interieur.”
Infotainment en bediening
Eén eigenaar stipte hierboven al aan dat zijn auto een 3D-instrumentarium heeft. Een opvallende feature waarover berijders graag hun ervaringen delen. “De 3D-cockpit vind ik heerlijk werken met de navigatie, beter dan op het centrale scherm zelf! Het geeft duidelijkheid met welke afslag je moet hebben en dergelijke”, vindt een PureTech 130-rijder. Wat voor de één praktisch is blijkt voor anderen een gimmick. “De 3D cockpit is een erg goed geslaagd stukje interieurontwerp”, laat een e-2008-rijder weten. “Elke rit weer leuk om naar te kijken.”
Ook het centrale scherm valt goed bij gebruikers, al is er op detailniveau kritiek. “De combinatie van het scherm en schakelaars/knoppen werkt goed”, schrijft de bestuurder van een e-2008. “Met de knoppen kies je een menu (muziek, navigatie, airco etc.) dat vervolgens op het scherm verschijnt.” Nu het minpunt. “Wat ik wel omslachtig vind is dat de bediening van de airco. Om deze op je voeten of hoger/lager te zetten moet je toch het menu in en let je niet meer op de weg. Dat had beter gekund.”
De berijder van een 2008 1.5 BlueHDi is eveneens overwegend enthousiast. “Dat bijna alle functies tegenwoordig in een scherm zitten heeft de 2008 natuurlijk ook. Ik moet zeggen dat dit snel went, net als het kleine stuur”, schrijft hij. Ook hier wordt het gevolgd door een verbeterpunt: “Alhoewel ik graag een draaiknop had gehad om de sterkte van de interieurverlichting te verstellen, aangezien ik dit zelf vaak aanpas om een sterke lichtbundel in mijn gezicht te voorkomen.”
Weggedrag en (elektrisch) rijden
We beginnen met de benzinemodellen, twee 1.2 PureTech-rijders laten weten hoe hun Peugeot rijdt. “Auto rijdt heerlijk door,” aldus de berijder van een GT met achttrapsautomaat, “je kunt goed mee op de snelle stukken in Duitsland. Natuurlijk is het geen racemonster en ben je niet in 8 seconden op de 100 km/h, maar als-ie dan eenmaal 180 rijdt dan doet hij dat prima en stevig.” Opvallend: “Man, wat beweegt die motorkap zeg als je doorrijdt. Maar hij valt er niet af”, knipoogt hij. Deze beweeglijke motorkap meldt de dieselrijder eveneens.
Een andere berijder, die dezelfde aandrijflijn koos, schrijft: “De EAT8-automaat is voor mij perfect! 130 pk voelt snel genoeg, al moet ik zeggen dat er snelheidsbeleving er niet echt is. Wat dat betreft durf ik het best premium te noemen want op vlakke, goede wegen waan ik me op de snelheid van 80 km/u terwijl ik toch echt de 110 benader. Dat is overigens nieuw van Peugeot, althans voor mij.”
De perfectie van deze automaat houdt aan tot er file opdoemt. “Zelfs in de eco-stand voelt een file bonkerig en schakelt het start/stopsysteem soms op lachwekkende momenten in”, vervolgt de berijder zijn relaas. “Oké, dan zet ik die toch uit? Geen start/stop dus, maar ook in de normale rijmodus besluit de fitnessboy al om bij 8 km/h naar de tweede versnelling te schakelen. Om vervolgens te bedenken dat het wellicht niet zo slim was en met 4 km/h, met een schok en ongemak, in ‘1’ tot stilstand te komen. Onbegrijpelijk mijns inziens.” Elektrische berijders melden dergelijke ongemakken uiteraard niet, maar laten ook daarbuiten weinig los over de aandrijflijn. Over het rijbereik hebben ze wel het nodige te melden, in een eerder artikel besteedden we al uitgebreid aandacht aan de actieradius van een Peugeot e-2008.
Onderhoud, storingen en ergernissen
Niet elke rijder ervaart de Peugeot 2008 als even betrouwbaar. Een aantal elektrische rijders kreeg te maken met storingen, een eigenaar was de auto zelfs een maand kwijt. “Na verschillende metingen werd er geconstateerd dat er een storing zat in de kabelboom vanaf het laadmechanisme tot aan de motor”, laat hij weten, “deze hele kabelboom hebben ze uiteindelijk moeten vervangen.” Dat lijkt gelukkig op een exces, al was ook een andere rijder zijn e-2008 een tijdje kwijt. “De auto heeft een week bij de dealer gestaan vanwege een ernstige storing in het elektrisch aandrijfsysteem. Het bleek een vage softwarefout te zijn die met een update zou moeten zijn opgelost. Tot nu toe geen technische problemen meer ervaren”, meldt hij.
In de klein leed-categorie zijn er eveneens aandachtspunten. “Als je, nadat het geregend heeft, de kofferbak opendoet, valt er een mooi plasje water in je kofferbak”, meldt de rijder van een e-2008 uit 2020. Net als het niet altijd uitklappen van de buitenspiegels na het ontgrendelen van de auto. Een andere rijder ervaart het digitale instrumentarium als krasgevoelig. “Bij aanschaf van de 2008 is er na 1500 km al een splinternieuwe cockpit geplaatst, want het was voor mij een verrassing dat bij het schoonmaken van het interieur de cockpit niet met een licht vochtige doek kon. Na advies van Peugeot om dit alleen te reinigen met een schone, droge doek is het alweer raak en ziet de cockpit weer paars van de vlekken en allerlei krassen.” Ook de vernieuwde 2008 is niet feilloos, zo meldt de berijder van een gefacelifte e-2008 dat de ruiten van zijn auto gauw beslaan.
Een 2008 PureTech-rijder, die verder kort van stof is en na 120.000 kilometer geen problemen meldt, heeft nog wel een aandachtspunt. “De auto bevalt mijn nog steeds erg goed, zonder storingen of olieverbruik. Alleen, tijdens de 100.000 km-beurt, was volgens de dealer de distributieriem versleten. Het is gelukkig een leaseauto, maar anders zou het al snel in de papieren gaan lopen. Dat verbaast mij, volgens het instructieboekje is pas bij 175.000 km de distributieriem toe aan vervanging.” Het klopt wat de berijder zegt: Peugeot heeft de vervangingsinterval van de distributieriem teruggebracht van tien jaar en 175.000 kilometer naar 100.000 kilometer of zes jaar.
De Peugeot 2008 scoort bij zijn rijders een ruime voldoende. De auto is praktisch genoeg, men vindt een goede zit achter het compacte stuurwiel en hoeft achterpassagiers niet teleur te stellen. Qua infotainment zijn er vooral kleine verbeterpunten en als het om aandrijflijnen gaat lijkt de elektrische variant de beste keuze. Tenminste, daarbij plaatsen berijders geen negatieve kanttekeningen – los van de actieradius.
Had je deze auto's al gezien?

Peugeot 2008 PureTech 100 Allure | Camera achter | Carplay/Android Auto |
- 2023
- 43.102 km

Peugeot 2008 1.2 PureTech 130pk Automaat Allure l ACC l CAMERA l DIGI-DASH l ECC l LED l NAVI
- 2024
- 22.232 km

Peugeot 2008 1.2 PureTech GT Pack Automaat | Panoramadak | Keyless | Stoelverwarming
- 2022
- 50.655 km
Lees ook
Peugeot 2008 tot nu toe – Top 20-auto’s uitgelicht
Hoog zitten maar geen bakbeest? Deze compacte 'premium'-SUV's koop je voor €17.500
Premium SUV of 2 jaar jongere Peugeot voor 25k? Occasiontest Audi Q2 vs. Peugeot 2008
MG 4 vs Peugeot e-2008 - Vergelijkende Test
Zo ver komt de Peugeot e-2008 in de praktijk
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.