Praktijkervaring Opel Mokka: dit schrijven eigenaren in hun reviews

Best wel hip

Opel Mokka benzine vs EV

In 2012 kwam Opel met de Mokka. Een compacte SUV in het populaire B-segment, al pakte Opel het serieus aan door onder meer vierwielaandrijving als optie aan te bieden. De tweede generatie verscheen in 2020 en gooit het over een andere boeg. AWD verdween, maar daar kreeg je een hoop hipheid voor terug. Of alleen hip goed genoeg is voor een goede beoordeling door gebruikers? Daar slaan we de reviews eens op na. 

De huidige Opel Mokka was niet Opels enige aanbieding in het compacte cross-over-segment, hij deelde deze taart met de wat praktischere en voordeligere Crossland. Inmiddels is die auto afgelost door de relatief forse Frontera, die ten opzichte van de Mokka eenvoudiger is uitgevoerd. De Mokka is, daar heb je ‘m weer, het hippere en voornamere alternatief. Over alternatief gesproken, al vanaf de introductie in 2020 is de Mokka er met een volledig elektrische aandrijflijn. 

Zo rijdt de Opel Mokka 

Precies zoals verwacht delen de meeste reviewers hun ervaringen met deze elektrische variant. Dat bevalt overwegend goed, zoals de eigenaar van een Mokka-e 11kW Ultimate uit 2021 laat weten. “Al met al zijn wij nog steeds zeer tevreden met de Mokka,” schrijft hij na een jaar en ruim 18.000 kilometer, “het is een heerlijk gooi-en-smijtautootje in het dagelijks gebruik en ook comfortabel op afstanden. Verkeersdrempels is hij niet tuk op. De wat hogere zit en compacte afmetingen maken het een heel plezierige auto in bebouwde omgevingen.” 

Opel Mokka-e

De opmerking over het onderstel lezen we vaker. “Het rijden op langere afstanden en op snelwegen is echt een verademing”, schrijft een andere Mokka-e-rijder, “maar…. verkeersdrempels en zelf kleine oneffenheden daarentegen zijn zeer nadrukkelijk aanwezig en maakt dat het rijden wat minder comfortabel is. Man, wat zijn die achterdempers te straf afgesteld. Iedere hobbel of oneffenheid op de weg is voelbaar.” 

De eigenaar van een Mokka-e Ultimate is minder kritisch op de rijervaring. “Vooral de dynamische cruisecontrol is superhandig,” schrijft hij, “hoef bijna niets meer te doen, sturen en remmen gaat automatisch, heerlijk wat een rust. Die rust is trouwens in de hele auto terug te vinden, je moet er niet snel de bocht mee door willen, je merkt dat de Mokka op comfort is afgesteld, dat vind ik juist prettig.” 

Het rustgevende gevoel lijkt niet voorbehouden aan de elektrische variant, ook de benzinevariant doet het goed. “Auto rijdt meer dan prima”, schrijft de eigenaar van een 100 pk sterke Mokka 1.2 Turbo met automaat. “Nette afwerking. Vlot schakelende 6-bak. Zeer stille motor. Verbruik is op dit moment netjes (5,6/100). Zal nog wel verbeteren de komende tijd.” 

Opel Mokka-e

Ruimteaanbod en zitcomfort 

Een goede combinatie tussen een mooie en praktische auto is zeldzaam, vaak is het 't een of 't ander. Bij de tweede generatie Mokka maakte Opel een duidelijke keuze, met de nodige consequenties voor het ruimteaanbod. “We wisten natuurlijk wat we kochten”, schrijft de eigenaar over zijn Mokka-e Ultimate. “Dus ja, hij is krapper als de Mokka A, hij heeft weinig beenruimte voor de passagiers en de kofferruimte is ook krap. Daar kun je negatief over doen, maar hej... je weet toch wat je koopt?” 

Dat blijkt inderdaad te gelden voor veruit de meeste Mokka-rijders, die nauwelijks klagen over ruimtegebrek. Wel zijn er andere aandachtspunten. “Achterin is de ruimte beperkt, maar wat ik de grootste misser vind is dat Opel vond dat de achterpassagiers in het donker kunnen instappen/uitstappen. Er is daar geen lampje te bekennen. Vooral als de passagiers jonge kinderen zijn die je in een stoeltje moet vastzetten is dat wel een gemis”, merkt een andere Mokka-e-rijder op. De kritiek wordt gedeeld: “passagiers moeten in het donker op de tast op zoek naar gordels en dergelijke”, laat een derde eigenaar weten.  

Opel Mokka-e

Tot slot blijkt de Mokka duidelijk geen MPV: “Wat ik achterin mis is de verstelling van de achterbank. Dit had ik wel op de Opel Crossland. Hierdoor kon je de basisbagageruimte wat vergroten door de achterbank in zijn geheel wat naar voren te schuiven”, aldus de eigenaar van een Opel Mokka-e uit 2023

Over het zitcomfort lezen we vooral positieve reacties. “De stoelen bieden in de basis een goed comfort en veel zijdelingse steun. Hierdoor is de zit op een langere rit bijvoorbeeld naar Oostenrijk prima bevallen”, schrijft een eigenaar die in korte tijd veel kilometers op zijn elektrische Mokka zette. Wel is hij kritisch op de beperkte instapruimte voor achterpassagiers. Toch is er voor Opel nog wat ruimte voor verbetering, zoals een andere rijder opmerkt. “Een fijne zitpositie is snel gevonden, al mis ik de mogelijkheid om de kantelhoek van de stoelen te verstellen en was een lendensteun ook welkom geweest.” 

Opel Mokka

Onderhoud, storingen en irritaties 

De Opel Mokka scoort overwegend goed op betrouwbaarheid, wat laatst al bleek uit een 100.000-kilometertest.  Het betekent niet dat er geen negatieve uitschieters zijn, die betreffen bij gebruikersreviews alleen de elektrische variant. Deze is immers voorzien van een beruchte boordlader

“Het veel gehoorde probleem van de defecte boordlader (OBC) is ook mij overkomen”, schrijft de eigenaar van een Opel Mokka-e uit 2022 daarover. “In dat geval laadt de auto alleen nog aan gelijkstroomladers (snelladers dus). Op internet kom je veel meer gevallen hiervan tegen, en nota bene de leenauto die ik meekreeg tijdens de reparatie (ook een Mokka-e) liep hetzelfde defect op.” 

Een onpraktische situatie natuurlijk, maar onvergelijkbaar met de hachelijke rit die de bestuurder van een Mokka-e uit 2023 beleefde. De auto vertoonde een storing bij het rijden in de bergen, waarna de aandrijving wegviel en er nog amper gestopt kan worden. De OBC was eerste verdachte, nadat de auto naar Nederland gerepatrieerd werd bleek de oorzaak een defecte hoogvoltagekabel.  

Met deze problemen hebben we de belangrijkste wel gehad. Een rijder geeft na 2,5 jaar en 40.000 kilometer inzicht in de kosten voor regulier onderhoud. “Onderhoudskosten garage tot nu toe 375 euro aan 2 beurten. Pas bij 50.000 km een nieuwe beurt en dan mogelijk 2 nieuwe voorbanden.”  

De Opel Mokka doet dus overwegend wat er van hem verwacht wordt, al weten de meeste bestuurders al van tevoren dat je concessies doet op ruimtegebied. Ook het onderstel zou verfijnder mogen omgaan met oneffenheden, al stoort dit niet iedereen. Het probleem met de boordlader is er een om rekening mee te houden, hopelijk blijkt het stranden als gevolg van een defecte hoogvoltagekabel echt een incident. En goed om te weten: als je tegen gunstige tarieven thuis kunt laden rijd je met de elektrische Mokka niet alleen hip, maar ook voordelig in het rond. 

PRIVATE LEASE Opel Mokka

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.