Praktijkervaring Opel Ampera-e

'Het stuurwiel moet goed vastgehouden worden als je de hoek om wilt'

opel ampera-e dynamisch

We schrijven 2017. Opel lanceert de elektrische Ampera-e, een MPV-achtige hatchback met een voor zijn tijd groot batterijpakket. Met netto 58 kWh in de bodem is hij in staat tot een NEDC-range van ruim 500 kilometer, een waarde die je tot dan toe alleen bij Tesla in een dure Model S kon krijgen. Wat vinden eigenaren en gebruikers van Opels alternatief? 

De Opel Ampera-e wijkt qua vormgeving af van wat Opel in die jaren verder te bieden heeft. De verklaring daarvoor is snel gevonden: deze elektrische Opel is eigenlijk een opnieuw gelabelde, uit Amerika overgestoken Chevrolet Bolt. Dat mocht de pret niet drukken, want voor een prijs vanaf net geen 33.000 euro stond er wel een veelbelovende EV op de stoep. 

 

Is het ook een praktische EV? 

Wat vormgeving betreft houdt de Ampera-e het midden tussen een hatchback en een MPV. Hoewel de auto daarmee best praktisch kan zijn, zien we dat maar weinig gebruikers daar echt acht op slaan. Het was dan ook nog de tijd waarin elektrische auto’s met elkaar concurreerden puur vanwege hun elektrische aandrijving. 

Desondanks zijn de gebruikers die wel iets melden over het gebruiksgemak zeer tevreden. “Na een proefrit bleek met mijn twee meter lengte de binnenruimte ook nog eens voldoende te zijn. Zelfs achter mij kunnen nog bovengemiddeld lange mensen prima zitten”, aldus de rijder van een Ampera-e Business Executive. De rijder van een iets jonger exemplaar vindt dat ook. “De achterbank is voorzien van een royale beenruimte voor volwassenen, al moet je bij het in- en uitstappen wel goed je hoofd buigen. Drie volwassenen kunnen er mijns inziens niet voor lange tijd royaal zitten, maar twee volwassenen en een kind ertussen is prima te doen.” 

Ook over de kofferruimte heeft deze rijder bijna alleen positiefs te melden. “Die ruimte zet zich door in de kofferbak achterin. Er zit geen motor en ook geen accupakket in de vloer; dus de bak is diep, lang en breed. Onder de bak is er nog ruimte voor een laadkabel en een gevarendriehoek. Wat knullig is de afdekdoek aan touwtjes.” Nog een klein kritiekpunt: “Door de diepte van de kofferbak heb je ook geen platte laadvloer als je de achterbank naar voren klapt.” 

Zitcomfort heikel punt 

Over de stoelen lezen we meer opmerkingen en in dit geval is dat geen goed nieuws. De volgende rijder vindt dit zelfs het belangrijkste minpunt aan zijn auto. “Matige stoelen, waarvan het leer van de zitting van de bestuurdersstoel al na vijf maanden niet meer netjes strak is”, schrijft hij. “De stoeltjes voorin zijn echt vrij smal, je schouderbladen prikken in de 'wangen' van de voorstoelen”, laat een andere bestuurder weten. 

De volgende rijder ervaart nog meer problemen, zodanig zelfs dat hij de stoelen heeft laten aanpassen. “De wat langere ritten maakten voor mij wel begrijpelijk waarom er wordt geoordeeld dat de stoelen niet van optimale kwaliteit zijn”, begint hij. “Van de korte zitting heb ik geen last. Hoewel er pas 2.000 kilometer op de teller stond, voelde het zitvlak van de bestuurdersstoel echter aan als of het iets te diep wegzakte. Bij mij kwam daardoor niet het zitvlak maar het stuitje op een soort dwarsband en dat gaat na verloop van kilometers irriteren.” De oplossing: “De nieuwe leren bekleding en de ophoging van de zitting van de voorstoelen met twee centimeter hebben het zitcomfort aardig verbeterd.”  

Een vierde bestuurder is op de hoogte van de klachten, maar ervaart ze zelf nog niet. “Voorlopig bevalt het zitten op de bestuurderstoel mij, hoewel ik vanuit Amerika wel andere indrukken hoorde en las: stevig en hoog, met aan beide zijden rug-ondersteuning.” 

Op pad met de elektrische Opel 

De stoelen kunnen dus op weinig complimenten rekenen. Hoe dat zit met het weggedrag van de Ampera-e? “De Ampera-e ligt als een blok op de weg”, vat de eigenaar van een exemplaar uit 2020 zijn beleving samen. “Het automatisch meebewegen van je hoofd in een aardige bocht is veel minder nodig. De auto helt niet zoveel over. Het sturen is wat stevig en het stuurwiel moet goed vastgehouden worden als je de hoek om wilt.” Niet gek met 360 newtonmeter instant koppel op de voorwielen. 

“De wegligging is stabiel en de auto stuurt vrij direct”, aldus de eigenaar van een Ampera-e Innovation uit 2017. “Het rijden is een feest: stil, snel en gemakkelijk. Ik rij regelmatig zonder mijn rempedaal aan te raken doordat er achter het stuur een regeneratieknop zit die zo hard werkt dat je remt op de dynamo (met remlichten). Zet je de auto in de L-stand, dan gebeurt dat al als je het rijpedaal wat laat opkomen.” 

Een rijder die overstapte vanuit een Peugeot 308 SW ervaart het volgende. “De wielbasis is kort en de auto is zwaar (ruim 1.600 kg). Ik mis het comfort van de Peugeot wel een beetje. De vering is stevig en is door de korte wielbasis wat beweeglijker, maar op de snelweg is het prima vertoeven in de Ampera-e.” Het lijkt dus een kwestie van wat je gewend bent, een beeld dat door de volgende bestuurder wordt bevestigd. “Veel windgeruis, waardoor de auto zeker niet stiller is dan mijn voorgaande Volvo's en BMW”, vindt hij. Om te vervolgen: “Weinig feedback van onderstel en besturing (beetje vaag dus).” 

Met de Ampera-e trekt Opel niet alleen gebruikers aan die voor het eerst elektrisch rijden. De volgende bestuurder stapte over uit een Mercedes-Benz B-klasse Electric Drive. “Het veercomfort is vergelijkbaar”, is zijn conclusie. “Goed, met nadrukkelijk voelbare korte richels, waarbij de achteras van de Mercedes nog meer dan die van de Opel stoterig is.” Ook hier een opmerking over het geluidscomfort: “Het windgeruis rond buitenspiegels is minder. De  auto is daardoor vanaf snelheden boven de 80 km/h minder stil, maar zonder dat het storend is.” 

Over de rijhulpsystemen zijn gebruikers matig enthousiast. Zo merkt een rijder op dat de systemen niet goed werken bij matige weersomstandigheden. Een andere bestuurder vindt het frappant dat de auto wel voorgangers signaleert, maar dat de cruisecontrol daar niet op reageert.  

Onderhoud, storingen en irritaties 

Als het gaat om onderhouds- en reparatiegevoeligheid kun je bij de Ampera-e niet om de batterij heen. Alle auto’s zijn namelijk teruggeroepen wegens een mogelijke fout in de batterijconstructie. Om dit te herstellen, is het hele batterijpakket vervangen door een gloednieuw exemplaar met zo’n tien procent grotere capaciteit. Wat niet verholpen wordt, is het langzame opladen: de Ampera-e kan opladen via maar één fase en dat komt niet elke eigenaar even goed uit. 

Nieuwe batterijpakketten waren niet ineens voorradig, waardoor eigenaren lang op de wissel hebben moeten wachten. In de tussentijd mochten zij de batterij niet te ver op- en ontladen, waarvoor Opel compenseerde met zo’n tien euro per dag. “Aan de ene kant blij dat het accugebeuren eindelijk voorbij is, maar er is ook een eind gekomen aan de compensatie voor alle ellende en dat was een mooi zakcentje”, schrijft de eigenaar van een Ampera-e uit 2019.

Buiten deze opmerkelijke zaak, waar je als occasionkoper je voordeel mee kunt doen, bestaat het kamp Ampera-e-rijders uit twee helften. De ene heeft nooit problemen en stoort zich nergens aan, terwijl de andere aanmerkelijk meer kritiek heeft. We lichten er een paar opvallende zaken uit.  

“Mijn exemplaar bleek niet geheel probleemloos, want vrijwel direct na aankoop ging het onderhoudslampje aan”, schrijft een occasionkoper. “Ik dacht: gewoon even resetten, maar er bleek een regeleenheid (1.000 euro!) te moeten worden vervangen en uiteindelijk ook de aircopomp. Dat is allemaal onder fabrieksgarantie gebeurd, alleen moest ik wel zelf uitvissen dat dit nog onder de garantie viel.” Een andere rijder moest wat lichte schade herstellen. “De onderdelen zijn erg duur”, ondervond hij daarbij. “Ik had opeens, waarschijnlijk door een fietser, een gat in het achterlicht zitten. Een achterlichtunit kostte bij de dealer 945 euro! Na vervanging (zelf gedaan) zag ik een GM-sticker zitten op het oude achterlicht. Ik heb het nummer gegoogeld en bij de officiële GM-store in Verenigde Staten kostte dit achterlicht 295 dollar.” Hij besluit met een tip: “Gebruik regelmatig de remmen om de roest van de schijven te poetsen. Bij mij werden de schijven bij de apk afgekeurd wegens roestputjes door te veel one-pedal driving.” 

Dan rest er nog één belangrijke ervaring van eigenaren. Hoeveel kilometer kunnen ze met hun Ampera-e rijden tussen laadbeurten? Dat lees je in het volgende artikel: Zo ver komt de Opel Ampera-e in de praktijk

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum