Praktijkervaring Mercedes-Benz EQC: plezier terecht van korte duur?

'Niet sportief, maar echt afgestemd op comfort'

Mercedes-Benz EQC

In 2019 kwam Mercedes-Benz met de EQC op de proppen. Deze SUV was het eerste model onder het nieuwe EQ-label. Toch hoefde je geen kenner te zijn om te zien dat tussen de eigenzinnige voor- en achterzijde vooral veel GLC zat. Mercedes leverde zo’n 1.500 EQC’s in ons land, van wie tien eigenaren een review achterlieten op deze site. Wat vinden ze van hun elektrische SUV? 

De Mercedes-Benz EQC was geen lang leven beschoren, want al na vier jaar trok het merk de stekker eruit. Dat lijkt overigens ook te gaan gelden voor het EQ-label, dus of de EQC-opvolger dezelfde naam gaat dragen, is nog onduidelijk. Genoeg nu over naamspaghetti en modellenpolitiek, door naar de auto. Een Mercedes-Benz EQC is altijd een ‘400’ en biedt dan vierwielaandrijving, 408 pk vermogen en een koppel van 760 Nm. Het accupakket heeft een bruto capaciteit van 85 kWh (netto 80 kWh). 

Ruimte en zitcomfort 

Bij een relatief forse SUV verwacht je een ruime zit en voldoende plek voor je spullen. Op dat punt lijkt de EQC niet teleur te stellen. “Ik heb wat ervaring met premium auto's en comfort, de verwachtingen liggen hoog. Op het vlak van zetels – een stoel kan je het echt niet noemen – is dit het beste wat ik ooit heb mogen ervaren. Echt geweldig. Ze kunnen op alle vlakken perfect worden aangepast, zodat een lange rit opeens niet lang genoeg kan zijn. De zetelwangen kunnen worden aangepast aan de wensen, wat bijdraagt aan een zeer goede zijdelings steun. Ik hou daarvan”, schrijft een duidelijk enthousiaste rijder. 

Een andere EQC-chauffeur is iets minder enthousiast over de stoelen, juist omdat het zulke zetels zijn. “De stoelen zijn comfortabel, al zijn ze voor mij eigenlijk wat te breed en had ik graag wat meer zijdelingse steun gehad”, meldt hij. Of deze gebruiker het knopje voor het bijstellen van de wangen nog niet heeft gevonden of dat zijn auto hier simpelweg niet over beschikt, wordt niet duidelijk. Over de zit achterin is het enthousiasme groter: “De achterbank is verder ruim en met een goed zitpositie voor volwassenen, dus geen opgetrokken knieën zoals bij de Tesla Model 3 en Kia EV6.” 

Ook de kofferbak kan rekenen op positieve feedback. "De achterbak is ruim, met een mooie vlakke laadvloer. Onder de laadvloer is ook veel ruimte voor onder andere de laadkabels, maar ook bijvoorbeeld een paar extra schoenen of lege boodschappentassen.” 

Wie meer van de understatements is, zou kunnen schrijven: “De ruimte binnenin valt op zich prima mee, qua afmetingen is hij iets korter dan de E-klasse Estate, maar qua hoogte en breedte is hij dan weer even groot of zelfs iets ruimer. Verder heb je onder de koffervloer best nog een grote opbergruimte beschikbaar.” 

MBUX-infotainment 

Veel klachten bij moderne auto’s hebben betrekking op het infotainmentsysteem. Bij de Mercedes EQC blijkt dit niet het geval. Integendeel, de meeste rijders hebben het er niet eens over. Iemand die er wel over schrijft, is de volgende rijder, die behoorlijk over het systeem te spreken is. “Het MBUX-multimediasysteem is erg goed. En al is het geen grote tablet, het is intuïtief en snel. Het gaat ook al wat jaren mee en is goed doorontwikkeld. Ook alle bedieningen, van cruisecontrol tot ruitenwissers, zitten op een fijne plek, en er zijn goddank gewone knoppen voor het instellen van de temperatuur!” Toch is het volgens deze rijder niet al goud wat er blinkt, tenminste niet zonder bijbetaling. “Je moet vaak de knip trekken. Wilt u Apple CarPlay? Betalen. Dashcam softwarematig activeren? Betalen. Goedkoper laden bij Ionity? Betalen. Et cetera. En het gaat hier bij alles om honderden euro’s. De klant als melkkoe”, constateert hij. 

Wat wel standaard is: de uitgebreide stemassistent, waarmee veel wagenfuncties kunnen worden bediend. Je kunt de assistent desgewenst oproepen met een stemcommando, maar de volgende rijder doet dat niet meer. “Het ‘Hey Mercedes’ heb ik uitgeschakeld, omdat het (heel) soms een eigen leven lijkt te lijden. De spraakbesturing activeer ik nu gewoon met het knopje op het stuur.” 

Hoe rijdt de Mercedes-Benz EQC? 

Tot zover zijn rijders behoorlijk positief over hun EQC. Als het gaat om rijden zijn de meningen wat sterker verdeeld. “Wat een heerlijke wagen om mee te rijden. Wat een stilte, de elektromotor is amper waarneembaar, rolgeluiden worden verrassend goed gedempt en van windgeluid is amper sprake. Wat een weelde. Dat zat dus al snor”, is zo’n tevreden reactie.  

Een andere rijder onderschrijft deze eigenschappen, maar ervaart ook de keerzijde. “Wat een stille, comfortabele wagen. Zijn er dan geen minpunten? Toch wel. Zo is de auto niet ontworpen om er sportief mee te rijden, hij is echt afgestemd op comfort. Dat laat hij duidelijk merken bij het nemen van bochten of verkeersdrempels met een hogere snelheid. Dat vindt de EQC echt niet leuk.” 

De uitdagingen van de EQC blijken niet alleen bij sportief weggedrag te liggen. Volgens deze eigenaar zijn ook niet alle drempels zijn beste vriend, wat we overigens vaker lezen. “Eerste indruk: de best afgewerkte en stilste EV tot nu toe. Het is een privilege om hiermee rond te rijden of glijden. Je moet even wennen aan het gewicht en de vering, maar dan een probleemloze wagen die sommige drempels onmerkbaar neemt, maar je voor andere doet afremmen naar 30 km/h.” 

Het hangt dus erg van de situatie af of de EQC bevalt. “Als je alleen maar op de autosnelweg rijdt, is dit een comfortabele auto. Wanneer je echter door de stad of op binnenwegen rijdt, merk je dat deze auto erg zwaar is, waardoor de auto in bochten meer dan normaal overhelt en elke drempel een aanslag is op je ruggenwervel”, aldus een EQC-rijder die in eerste instantie juist te spreken was over de stilte en het rijcomfort

Verbruik en actieradius 

De meeste EQC-rijders blijken prima uit de voeten te kunnen met hun netto 80 kWh grote batterijpakket. “Het verbruik viel me alles mee, maar de auto is zeker niet de zuinigste. Toch haal ik gemakkelijk de 400 km bij temperaturen boven de vijftien graden en 320 km bij kouder weer. Het realistische verbruik ligt tussen de 20 en 25 kWh/100 km, met uitschieters naar 18 kWh bij zomerse dagen en 27-29 kWh bij vrieskou en winterse omstandigheden”, licht deze rijder het te verwachten bereik toe. 

“Normaal ligt de actieradius 's winters rond de 300 km en zomers rond de 400 km, dus dat is voor het dagelijks gebruik prima”, meldt een rijder die bewust omgaat met de energie door de auto voor te verwarmen of te koelen. Over het algemeen lijkt het erop dat EQC-rijders minimaal 250 tot 280 kilometer rijbereik hebben, met een positieve uitschieter tot 450 kilometer.  

Storingen en irritaties 

Wat écht opvalt bij het doornemen van de reviews is het geringe aantal problemen dat eigenaren ervaren. Sterker nog, de EQC lijkt een praktisch probleemloze auto, en bij een nieuwe EV kunnen we dat gerust een unicum noemen. Het betekent niet dat elke auto volledig storingsvrij is. Eén rijder kreeg te maken met een ernstig klinkend remprobleem. “In het begin is het een aantal malen voorgekomen dat de auto nagenoeg niet reageerde op het rempedaal en dat ik dit behoorlijk hard moest indrukken om de auto op tijd te laten stoppen. Dit probleem heb ik gemeld bij de dealer, die hierop acuut reageerde en een werkafspraak inplande. Nadat de auto is nagekeken, is het euvel verholpen.” Waar het aan lag zullen we helaas nooit weten. “Bij navraag werd niet ingegaan op de vraag wat er nu eigenlijk niet goed was met de remmen.” 

Los van dit probleem blijkt de Mercedes-Benz EQC een behoorlijk geslaagde poging. Het rijcomfort, met name de stilte aan boord, lijkt op een zeer hoog plan te staan. Dat geldt in mindere mate voor het onderstel, waarvan opvallend veel rijders melden dat dit niet de meest consistente rijbeleving geeft. Technisch lijkt er weinig op de EQC af te dingen, want rijders melden opvallend weinig problemen. Zouden de traditionele GLC-invloeden deze EQC daarvoor hebben behoed? 

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Model EQC 400 4MATIC
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 70.180

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 2 elektromotoren
Maximaal vermogen 300 kW / 408 pk
Maximaal koppel 760 Nm
Accu capaciteit (bruto) 85 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.762 mm / 1.884 mm / 1.624 mm
Wielbasis 2.873 mm
Massa leeg 2.395 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden voor235/55R19Prijzen
Banden achter255/50R19Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,1 s
Stroomverbruik (WLTP) 22,6 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 406 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum