Praktijkervaring Dacia Sandero: de populairste
'De auto rijdt erg fijn, is relatief stil en stuurt licht'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
Vaak lees je over het succes van de Tesla Model 3 en Y. Elektrische auto’s die het in ons land én in heel Europa bovengemiddeld goed doen. Evenwicht komt uit onverwachte hoek: ook de relatief eenvoudige Dacia Sandero is regelmatig de bestverkochte auto van Europa. Hoe ervaren eigenaren deze budgetknaller?
Interpreteer dat ‘budgetknaller’ zeker niet smalend, het succes van Dacia verdient respect. Want Tesla mag een vrij jong merk zijn, het Roemeense merk is in huidige vorm ook nog maar twintig jaar actief. De ‘veel voor weinig’-formule blijkt een gouden greep, en met een vanafprijs van €17.500 concurreert de Sandero met compacte modellen uit het A-segment. Je krijgt dan behoorlijk actuele techniek: onder de kap vind je moderne TCe-motoren van Renault, al dan niet voorzien van een lpg-installatie.
Gebruiksgemak en zitcomfort
Het lijkt erop dat de gemiddelde Sandero-rijder de hoeveelheid ruimte voor lief neemt, want er wordt door eigenaren maar weinig aandacht aan besteed. “Praktisch biedt de auto voldoende ruimte, ook achterin”, meldt de berijder van een Sandero TCe 90 Stepway uit 2023. Over de stoelen klinken goede geluiden zoals die van de volgende TCe 100 Bi-Fuel berijder: “Komende van een Kangoo is de zitpositie anders, maar de zetels geven een goede steun en zijn voldoende hard.”
De eigenaar van een Sandero TCe 100 Stepway ging ermee op vakantie, wat alle inzittenden goed is bevallen. “De stoelen en achterbank gaven genoeg steun en zaten fijn”, zegt hij. “Er is nooit een moment geweest dat we moesten uitstappen, omdat het 'meubilair' oncomfortabel werd.” Daarnaast stipt hij nog een handigheidje van de Stepway-uitvoering aan. “Omdat we een dakkoffer hadden, betekende dit dat we de (standaard) dakrails 90 graden gedraaid hadden. Echt slim van Dacia, dat je gewoon standaard dakrails bij je hebt en niet extra in de buidel hoeft te tasten om dakdragers te kopen.” Net als voor de interieurruimte geldt dat de bediening en het infotainment geen noemenswaardige bijzonderheden opleveren.
Op pad met de Sandero
De meeste berijders roemen het gemak waarmee hun Sandero rijdt. “Het is geen sportauto, als je sommige reviews leest over de rijeigenschappen. Maar daarvoor koop je zo’n auto niet”, vindt de eigenaar van een Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway. “Het is een lekkere cruiser die, zeker als je wat meer kilometers maakt, veel waar geeft voor het geld.”
Een andere Stepway-eigenaar maakte zo’n lange rit. “Gisteren naar Limoges gereden met mijn vrouw”, schrijft hij. “Zo lekker stil, lichte driecilinderroffel op de achtergrond, windgeruis langs de ramen, maar stil.” Een berijder die inmiddels aan zijn tweede Sandero toe is, onderstreept dat. “De Sandero rijdt heerlijk comfortabel, al was het oude model iets koersvaster. Wat zeker ook beter is ten opzichte van het oude model is de rust in de auto. Deze heeft een zesversnellingsbak, wat absoluut een vooruitgang is.” Een vierde berijder, opnieuw met een Stepway, beschrijft de ervaring als volgt. “De auto rijdt erg fijn, is relatief stil en stuurt licht.”
Maar het is niet alleen maar hosanna. De volgende bestuurder is weliswaar tevreden over zijn Stepway TCe 90, maar tot op zekere hoogte. “De auto is comfortabel voor lange afstanden, cruisecontrol op maximaal 110 km/h. Want zodra je 120 rijdt merk ik toch een luidruchtige wagen op en stijgt het verbruik zeer snel.” Ook een berijder die de Sandero niet bezit, maar huurde laat van zich horen. “Sturen is verschrikkelijk”, luidt de conclusie. “De eerste dag dacht ik: onbegrijpelijk dat zo'n auto is goedgekeurd voor op de weg. Je stuurt volledig in het luchtledige. Je draait en blijkbaar wordt de stand van de wielen gewijzigd. In welke mate verandert de auto van richting? Dat merk je achteraf pas.” Maar ook dat komt goed. “Na een dag heb je wel geleerd bij welke stand van het stuur de auto in een bepaalde mate van richting verandert.”

Gewoon een volwaardige bagageruimte, maar géén reservewiel in de Sandero-op-autogas.
Rijden op lpg
Veel rijders kiezen voor de Bi-Fuel-variant van de Sandero, die naast benzine ook op lpg (autogas) rijdt. Een vrij naadloze ervaring, zo blijkt. “Hij start altijd eerst op benzine. In de zomer gaat hij vanzelf al na 10 seconden automatisch op lpg, in de winter moet je denk ik ongeveer 1 à 2 km rijden voordat hij op lpg overschakelt”, ervaart de eigenaar van een TCe 100 Bi-Fuel uit 2022. Overigens kiest niet iedereen voor autogas, de volgende berijder ging zelfs heel bewust voor benzine. “Enig rekenwerk: wegenbelasting voor lpg-versie is €284 meer per jaar. Daar kan ik ook benzine voor kopen. Dat levert 3.800 km op ... wat nou omslagpunt? Ook minder bagageruimte, en 9 km omrijden voor tanken.”
De volgende rijder heeft wel een aandachtspunt. “Nadat de auto een maand of 6 oud was ging hij slecht lopen na het starten en zodra de lpg inschakelde (al heel snel overigens) was het over. De tank benzine een keer leeggereden toen en Euro 98 getankt van de BP. Bij BP hebben ze als een van de weinige tankstations nog helemaal geen ethanol in de Euro 98-benzine. Toen een halve tank erin gegooid, en daar is na een half jaar later nog bijna alles van over. Want de auto start alleen op benzine en als het koud is duurt het een paar minuten voor hij op lpg overschakelt, maar als het warmer is gaat hij meteen op lpg over na het starten.” Kortom, E10-benzine veroudert voordat de gemiddelde gasrijder de benzinetank leeg kan rijden.
Onderhoud, storingen en ergernissen
Dat brengt ons bij andere problemen. Die zijn er, want niet elke Sandero blijkt zonder problemen. Daarvoor blijven we eerst even bij de lpg-installatie. Eén berijder meldt tikkende geluiden tijdens het gas tanken, zodanig luid dat omstanders er opmerkingen over maken. “De dealer gaf aan dat het veroorzaakt werd door het kogeltje in de vulhals, en zoals jullie inmiddels weten is het bij de diagnose gebleven.” Ook een ander onderdeel van de gasinstallatie hapert. “Het tankdopje van de lpg-tank was na vier keer tanken al kapot. Het werkt nog steeds, maar we hebben een 'workaround' gevonden.”
De rijder die eerder inhouden van de motor meldde geeft nu inzicht in de onderhoudskosten. “Een jaar was verstreken en de nodige kilometers inmiddels ook voor die onderhoudsbeurt. Hij heeft nieuwe olie gehad, een nieuw lpg-filter en een hele reeks updates. Na deze updates van de dealer was ik in staat de navigatie zelf te updaten wat eerst niet ging (van 2019 naar 2021 kaarten). Deze eerste onderhoudsbeurt kostte €270.”
De bestuurder van een Sandero TCe 100 uit 2021 meldt een bijgeluid onder de motorkap. “De welbekende ratel van de bedieningsstang van de wastegate, ook ik heb het aan mijn been, Renault/Dacia zou met een oplossing komen dit jaar, ik wacht af ...” Een paar andere klachten betreffen eveneens rammelende bijgeluiden, maar dan in het interieur, waaronder bij de A-stijlen. “Ik heb dit opgelost door een rubbertje te duwen tussen dashboard en de ruit”, geeft de pragmatische eigenaar aan.
De Dacia Sandero doet dus grotendeels wat men ervan verwacht: zorgen voor goedkoop en relatief comfortabel vervoer van A naar B. Dat gaat niet zonder concessies, want er wil nog wel eens iets rammelen. Verder lijkt de besturing weinig communicatief, al is dat voor eigenaren van deze auto geen probleem. Zij genieten liever van de relatieve rust aan boord, en van het voordelig lpg tanken natuurlijk.
Deel jouw ervaringen met je Dacia Sandero! Je kunt mensen die op zoek zijn naar een andere auto helpen door in een gebruikersreview jouw ervaringen met je auto te delen! Dat kun je doen door na inloggen op deze site je auto aan te melden en een review te plaatsen. Had je al een review van je auto staan? Dan kun je ook een nieuwe review bij de auto als aanvulling plaatsen. |
PRIVATE LEASE Dacia Sandero
Had je deze auto's al gezien?

Dacia Sandero 1.0 TCe 100 Bi-Fuel Clima/Cruise/PDC/Navi/Trekhaak
- 2021
- 53.818 km

Dacia Sandero 1.0 TCe 90 Comfort Stepway, Airco(automatisch), Carplay, Multimedia systeem, Cruise control, Parkeersensoren, Stoelverwarming, Dode hoek sensor, Camera, Elektrische ramen en spiegels Zeer nette auto, Dealer garantie, BOVAG
- 2022
- 26.905 km

Dacia Sandero 1.0 TCe 90 Comfort CAMERA / NAVI / AIRCO
- 2021
- 36.008 km
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.