Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Comfort (2021)

autoreview

Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Comfort (2021)

Signalement

UitvoeringSandero TCe 100 Bi-Fuel Stepway Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vlak na eerste onderhoudsbeurt

  • 35.000 km

Na 10 jaar en 350d kilometer met veel plezier in mijn Renault Twingo diesel gereden te hebben werd het tijd voor een nieuwe auto. Twingootje was toe aan groot onderhoud (distributie en hoe zou het zijn met de originele koppeling?) Ging ik in eerste instantie voor een Dacia Dokker Van. Maar die was net uit de handel en alleen nog wat beperkte dealer voorraad. Maar.kreeg van de.dwaler te horen dat er een nieuwe Sandero aan kwam. Afspraak gemaakt en was (middenin Coronatijd) de eerste die een proefrit reed met hun demo auto. Beviel goed en er direct 1 besteld, full option met trekhaak.
Wachttijd was in eerste instantie 3 maanden maar werd door de chiptekorten 6 maanden. In de tussentijd verliep de APK van m'n Twingo maar dat werd door de dealer netjes opgelost.

Precies 6 maanden na de aankoop kreeg ik de sleutels van m'n nieuwe Dacia Sandero Stepway overhandigd.
In het begin was het even wennen, van een diesel naar LPG. 2X zo vaak tanken en alleen bij een bemand tankstation, en LPG is soms het goedkoopst bij een tankstation die je niet verwacht. Ik rij 35d per jaar en dan is een beetje om heen kijken met tanken echt wel lonend, ook op LPG.
Ook moet je wat vaker schakelen als je eerst een lichte auto met sterke dieselmotor gewend bent.
Maar na een paar dagen was alles gewend en reed de auto super. Tanken doe je helemaal met een smile, eerst 25 euro voor een volle tank, nu 30 euro. En dan weer 550 kilometer rijden! Helemaal nu de brandstofprijzen voor diesel en benzine de pan uit reizen!!!

Van de winter nog een paar winterbanden op stalen velgen bij de auto gekocht via de dealer. 5 spaaks stalen velgen is wel wat appart om te zien. Zeker zonder de bijbehorende wieldoppen. Maar die verlies je alleen maar in de sneeuw, dus lekker zonder.
De wielen expres thuis opgeslagen want je hebt geen reservewiel meer met een LPG tank en een extra backup in de schuur hebben is altijd handig!!! Let er wel op dat de auto zelf ook geen krik heeft!!!

4 weken geleden heeft de Sandero zijn eerste onderhoudsbeurt gehad bij de dealer. Een jaar was verstreken en de nodige kilometers inmiddels ook voor die onderhoudsbeurt.
Hij heeft nieuwe olie gehad, een nieuw LPG filter en een hele reeks updates. Na deze updates van de dealer was ik ook in staat de navigatie zelf te updaten wat eerst niet ging (van 2019 naar 2021 kaarten).
De schade van deze eerste onderhoudsbeurt was 270 euro.

Enige minpuntje wat ik ondervonden heb is dat de auto geleverd werd met een volle tank benzine wat Euro 95 was. Hier zit tegenwoordig 10% ethanol in wat heel veel water aantrekt. Nadat de auto een maand of 6 oud was ging hij slecht lopen na het starten en zodra de LPG inschakelde (al heel snel overigens) was het over. De tank benzine een keer leeg gereden toen en Euro 98 getankt van de BP. Bij BP hebben ze als een van de weinige pompstations nog helemaal geen ethanol in de Euro 98 benzine. Toen een halve tank erin gegooit en daar is na een half jaar later nog bijna alles van over. Want de auto start alleen op benzine en als het koud is duurt het een paar minuten voor hij op LPG over schakelt, maar als het warmer is gaat ie meteen over op LPG na het starten.

Ik ben erg tevreden met de auto, en ja het is geen sport auto als je sommige reviews leest over de rijeigenschappen. Maar daar koop je niet zo'n airco voor. Het is een lekkere cruises die zeker als je wat meer kilometers maakt veel waar geeft voor het geld. Een volle tank heeft voor 30 euro en 16 euro meer in de wegenbelasting kost als de benzine versie, kortom zeker een aanrader!!!

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Dacia Sandero

DirectLease
Dacia Sandero TCe 90 Expression (5D/5H)
€ 339
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens